به گزارش فناوری فرهنگی، عصر مدرن، گردشگری را به یک صنعت سودآور تبدیل کرد. کشورهای دنیا علاوه بر نگاه اقتصادی، اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را نیز از طریق این صنعت دنبال می کنند؛ اما همچنان توسعه اقتصادی در مکان اول اهمیت است. تجربه برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و عربی نشان می دهد، می توان با اتکاء به یک صنعت توریسم قوی، صنعت یک کشور را تحول اساسی بخشید. گردشگر خارجی دم دستترین صادرکننده صنایع داخلی است و گردشگری برای کشورها یک فعالیت قدرتمند در اقتصاد محسوب می شود. پژوهش حاضر نگاهی دارد به وضعیت صنعت گردشگری ایران و تاثیر آن در شاخص های کلان اقتصادی در سال های گذشته. رسانه ملی می تواند با تکیه بر قابلیت های فراوان کشور، برای جذب گردشگران بینالمللی، سهم برجسته ای در رونق آن داشته باشد.
گردش مالی گردشگری، در جهان و خاورمیانه
تعداد گردشگران بین المللی |
|
2013 |
1135 میلیون نفر |
2014 |
1087 میلیون نفر |
روند رو به رشد گردشگری بینالمللی در سال 2014 مانند سالهای قبل از آن، ادامه یافت. سازمان جهانی جهانگردی در گزارش سالانه خود خاطر نشان میکند این پنجمین سال متوالی است که گردشگری بینالمللی رشدی بیش از میانگین را ثبت میکند. براساس این گزارش، گردشگری بینالمللی با رشد 4/4 درصدی یکبار دیگر از پیشبینی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری مبنی بر رشد سالانه 8/ 3 درصدی برای دوره 2010 تا 2020، فراتر رفت. این مساله نشاندهنده عملکرد خوب و پایدار گردشگری بینالمللی بهرغم چالشهایی است که جهان در سال 2014 با آنها روبهرو بود؛ چالشهایی مانند کندی احیای اقتصادی جهان، درگیریهای ژئوپلتیکی و شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا.طبق برآوردها، درآمد خدمات انتقال مسافران در سال 2014، 221 میلیارد دلار بوده که کل درآمد صادراتی ناشی از گردشگری بینالمللی را به بیش از 5/ 1 تریلیون دلار یا متوسط روزانه 4 میلیارد دلار رسانده است.
ورود گردشگران بین المللی به خاورمیانه (که اقامت شبانه داشته اند) |
|
2013 |
48 میلیون نفر |
2014 |
50 میلیون نفر |
گردشگری بینالمللی در خاورمیانه که با رشد 5 درصدی روبهرو شده است، علائمی از بهبود نشان میدهد و اکثر مقاصد گردشگری این منطقه آمار خوبی را ثبت کردهاند. در سال 2014 ورود گردشگران بینالمللی به این منطقه 2 میلیون نفر افزایش یافته و به 50 میلیون نفر رسیده است. روند رشد در درآمد این منطقه نیز دیده میشود؛ به طوری که درآمد گردشگری بینالمللی 6 درصد افزایش یافته است.
وضعیت صنعت گردشگری ایران و برخی آمار و اطلاعات
– بررسی سهم گردشگری در اسناد بالادستی
در واقع به نوعی میتوان گفت که قانون برنامه ششم توسعه که این روزها در حال تدوین است، سومین قانون برنامه در راستای سند چشم انداز بیست ساله 1404 به شمار میرود که در آن چشمانداز، ایران باید به 20 میلیون گردشگر ورودی برسد که با توجه به 5 میلیون نفر گردشگر ورودی در پایان سال 1393و در سال های آخر برنامه پنجم ، رسیدن به اهداف سند چشم انداز دور از دسترس به نظر می رسد. همچنین هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه در گزارش خود عنوان کرده بود که تنها 20 درصد اهداف این برنامه محقق شده است.
– سهم نیم درصدی از درآمد گردشگری جهان
در سال گذشته از محل جابجایی یک میلیارد و 250 میلیون گردشگر بین کشورها مختلف یک هزار و500 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای جهان شده است. ارزیابی سازمانهای جهانی ذیربط این است که ایران از لحاظ جاذبههای گردشگری رتبه 15دنیا، تعداد گردشگران ورودی رتبه 46 وازجهت درآمد ارزی رتبه 35 دنیا را داراست.کشور ما از درآمد یک هزار و 500 میلیارد دلاری گردشگری جهان نیم درصد سهم دارد. در سال گذشته از تعداد پنج میلیون و 100 هزار گردشگر خارجی، هفت میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد نصیب کشور ما شده است.سهم کشور ما با توجه به ویژگی های گردشگری در زمینه های مختلف طبیعی، تاریخی ومذهبی، حداقل باید بین دو تا سه درصد باشد. اگر سالیانه تنها نیم درصد از شیعیان جهان را به کشورمان جذب کنیم، 10 میلیون گردشگر مورد نیاز کشورمان را تامین کردهایم. باید ایران را به عنوان یکی از کانونهای گردشگری حلال در دنیا به ویژه برای گردشگران کشورهای اسلامی تبدیل کنیم تا این کشورها ایران را مهم ترین مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.
شاخص های ارائه شده در جدول های فوق همگی نشان از رشد صنعت گردشگری البته با روندی نه چندان فزاینده دارند.
بر اساس گزارش های سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران، در سال 2013، برابر با 1/ 6 درصد بوده است که در مجموع 000,184,1 شغل به وجود آورد.
صنعت گردشگری یک سرمایه گذاری غیرمستقیم است و اثر آن در بسیاری از بخش های اقتصادی مثبت است. صنایع بسیاری در ارتباط مستقیم با صنعت گردشگری قرار می گیرند از قبیل: هتلداری، حمل و نقل، آژانس های مسافرتی، صنایع دستی، رستوران داری، صنایع غذایی، کشاورزی و … ورود درآمدهای ارزی از طریق مسافران خارجی به ایران و توزیع مجدد این درآمد و همچنین ایجاد زمینه اشتغال در صنایع یاد شده و فروش کالاها و خدمات داخلی، رونق اقتصادی را برای همه به ارمغان میآورد، در این میان شاید استانهای محروم هم سهم به سزایی ببرند.
مهم ترین کشورهای مبدأ گردشگران ایران
بازار کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه به ترتیب بیشترین سهم از گردشگران ورودی کشور را به خود اختصاص داده اند. حجم بالای ورودی از عراق می تواند نشانگر پتانسیل بالای این کشور برای جذب گردشگران، با توجه به مشابهت های فرهنگی و مذهبی ما و کشور عراق، باشد. چنین به نظر می رسد متغیرهای اقتصادی نظیر کاهش ارزش پول ایران، نقش مهمی در جذب گردشگران از کشورهای همسایه، خصوصا عراق و نقش کمی در جذب گردشگران اروپایی و آمریکایی داشته است.
فالوده شیراز، تخت جمشید، میدان نقش جهان و … از جمله خاطراتی است که در سفر اروپاییان به ایران از آن یاد می شود.
– ایران زیبا؛ بر خلاف آنچه که رسانه های خارجی بیان میکردند
ایران بر خلاف آنچه که رسانه های خارجی بیان می کردند، بسیار زیباست ولی ما همیشه فکر می کردیم ایران همان عراق است، چون در حروف انگلیسی نیز با هم مشابه هستند. مانند عراق مردم ایران هم حجاب دارند. باید برای یک بار هم شده به این کشور بیاییم. ما از اینکه به ایران آمده ایم خوشحالیم. همسرم نیز یک روسری از زنجان خرید و آن را به سر کرد و از آن خوشش آمد از شهر شیراز برای خواهرش و دخترم نیز روسری های رنگی خرید تا به عنوان سوغات ببرد.
-اطلاع رسانی ضعیف بین المللی در مورد ایران
اطلاعات درباره ایران در سایتهای خارجی بسیار کم است آنچه که وجود دارد نیز فقط معرفی کننده محدودیت های ایران و تنش های سیاسی آن با کشورهای دیگر است. درحالی که شهر شیراز به تنهایی نشان میدهد که ایران متمدن است.
در صنعت توریسم اتفاق تازهای رخ داده است. افراد زیادی مشتاقاند به ایران سفر کنند، اما میخواهند که سفرشان با امنیت و آرامش توام باشد.
به نظر میرسد یک راه مطمئن برای کشاندن گردشگران به ایران، نظرسنجی از مسافران خارجی در کشور و استفاده نقاط ضعف یا قوت داخلی است.
گردشگری پیشرفته میتواند، اشتغال، سرمایه گذاری و ارزش افزوده را به کشور هدیه دهد. میراث کهن فرهنگی و تنوع آب و هوایی از شمال تا جنوب، هرکدام به تنهایی توانایی عرضه یک کشور در صنعت توریسم بین الملل را دارد.متاسفانه در سال های گذشته شاهد کاهش گردشگر سیاحتی در کشور بوده ایم و بیشتر افراد برای تجارت به ایران آمده اند. در این زمینه حتی با بسیاری از کشورهای کوچک قابل مقایسه نیستیم.در کشور ما در طول سال توزیع مناسب تعداد سفرها وجود ندارد و فقط فصول خاصی رونق پیدا می کند که این یکی از دلایل گران شدن خدمات گردشگری در کشور می باشد.متاسفانه یکی دیگراز نواقص موجود در این زمینه به روز نبودن و کمبود آمار می باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرد. امید است، رسانه ملی با تدبیر خود،کمک فزایندهای به این صنعت بااهمیت بین المللی انجام دهد.
منبع: شفاف