به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در شش ماهه دوم سال ۹۴، در مجموع ۲۷۸۸ اثر برای دریافت نشان شیما به این دبیرخانه ارسال شده که از میان ۹۵ درصد آثار داوری شده، یعنی ۲۶۶۵ اثر مربوط به آثار لباس بانوان و تنها ۵ درصد لباس آقایان را در بر گرفته است. که این حاکی از ضعف جدی در طراحی لباس مردان است.
اما از میان آثار، اگر بر اساس دادههای سنی بررسی شود بیشترین حجم یعنی ۱۶۶۸ اثر معادل ۶۰ درصد طبقه سنی جوان و ۳۴ درصد طبقه بندی سنی بزرگسال را در بر میگیرد. ۴ درصد برابر با ۱۰۴ اثر نیز مربوط به طبقه سنی کودک میشود.
این گزارش نشان میدهد که ۶۰ درصد آثار ارایه شده به منظور دریافت نشان شیما و ۴۰ درصد نیز حاکی از درخواست طراح برای مالکیت معنوی بوده است.
از نکات جالب این گزارش این است که از میان آثار درخواستی ۸۰ درصد موفق به دریافت نشان شیما و ۲۰ درصد نیز در بررسیهای انجام شده مردود شدهاند.
از بررسیهای فنی مربوط به این گزارش مشخص میشود که بیشترین حجم آثار ارایه شده برای دریافت نشان شیما برای طرحهای مانتو بوده که ۵۵ درصد آثار را شامل میشود که نشان میدهد توجه به لباس اجتماع در سال گذشته بر اساس سیاستهای فراگیری کارگروه ساماندهی مد و لباس نتیجه بخش بوده و تاثیر مستقیم خود را بر این روند گذاشته است.
مانتو شلوار، پارچه، مانتوی مجلسی، روسری، پالتو در ردههای بعدی هستند. همچنین رشد آثار ارائه شده به جز لباس، چون کیف، کفش و کلاه نیز در این گزارش مشهود است.
در گزارش منتشر شده آمده، بیشترین فراوانی در بهرهگیری از جنس لباس طراحی شده متعلق به پارچه تافته است که ۲۱ درصد کل آثا را در برمیگیرد. همچنین استفاده از کرپ با ۹ درصد، کتان با ۸ درصد، پارچه ابریشم با ۷.۱ درصد، شانتون و ساتن ۵ درصد، پنبه وحریر با ۳ درصد، تترون با ۲.۱ درصد ابریشم خام، پشم و فاستونی با ۲ درصد در رتبههای بعدی هستند.
بر اساس این گزارش در بخش فراوانی رنگها در آثار ارسالی به دبیرخانه شیما، رنگ مشکی با ۲۸ درصد، رنگ سبز با ۷ درصد، آبی با ۶ درصد، سرمهای و سفید با ۵ درصد، کرم با ۴.۳ درصد در صدر قرار دارند.
از بخشهای دیگر این گزارش میتوان به حجم بالای آثار بهرهمند از طرحهای ساده طراحی شده اشاره کرد که ۶۲ درصد طراحان ترجیح دادهاند از طرحهای ساده استفاده کنند و ۳۸ درصد دیگر نیز پارچههای طرح دار را انتخاب کردهاند.
در پایان این گزارش آمار امیدوارکننده نشان میدهد که در میان طرحهای ارسالی ۴۹ درصد آثار را یعنی ۱۳۶۵ اثر لباسهای اجتماع، ۴۱ درصد (۱۱۳۶) را لباسهای مجلسی، ۴ درصد را لباسهای مشاغل، و شش درصد را نیز لباسهای خانگی و مناسبتی تشکیل دادهاند که نشان از انطباق نتیجه آثار طراحی شده با ماموریتهای تعریف شده کارگروه برای ترویج لباسهای اجتماع ایرانی و اسلامی دارد.
منبع: مهر