به گزارش فناوری فرهنگی، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال گفت: به طور میانگین مردم کشور ۵ تا ۹ ساعت در شبکههای اجتماعی حضور دارند. همانطور که مشخص است فضای مجازی ظرفیت گستردهای را برای فرهنگسازی تبلیغات و آموزش ایجاد میکند.
سید مرتضی موسویان، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» درباره برگزاری این رویداد بزرگ ملی اظهار کرد: آمارها از ضریب نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت و وجود بیش از ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور خبر میدهد؛ همین آمارها بیان میکند که ۵۳ درصد از مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و بیش از ۶۰ درصد جوانان در این شبکهها عضویت دارند.
وی افزود: فضای مجازی فرصتهای بسیاری را پیش روی مخاطبان قرار میدهد. با توجه به مهاجرت از تجارت سنتی به تجارت الکترونیکی و افزایش سرعت این مهاجرت فرصت برای تازهواردان افزایش یافته و کاهش هزینهها تعداد آنها را روز به روز افزایش میدهد. باید رویکرد دوفضایی شدن را بپذیریم و افراد را آماده زندگی در فضای جدید کنیم.
موسویان با اشاره به اهداف «ایران ساخت» در زمینه تولید محتوا در جهت حمایت از تولیدات دانشبنیان با کیفیت ساخت داخل را عاملی در جهت ترغیب مصرف کنندگان برای تهیه کالای داخلی دانست و گفت: تشکیل شبکههای همکاری فعالان کسبوکارهای تولید محتوا میتواند یکی از اقدامات در این زمینه باشد؛ در واقع باید به نوعی توجه به کالای دانشبنیان ایرانی و پرهیز از خرید کالای خارجی همواره مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که یکی از راههای ایجاد اشتغال و کاهش تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در داخل کشور است.
موسویان تصریح کرد: از سویی تولیدکننده باید حقوق مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب تولید و عرضه کند؛ البته مصرف کننده نیز باید تا زمانی که امکان خرید محصولات با کیفیت داخلی وجود دارد، از خرید محصول مشابه خارجی خودداری کند. در این صورت با حمایت مردم و خرید محصولات داخلی اقتصاد کشور نیز توسعه مییابد.
فرصتی مغتنم برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، جشنواره «ایران ساخت» را فرصتی مغتنم برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت حمایت از تولیدات دانشبنیان ساخت داخل دانست و خاطرنشان کرد: در فضای مجازی آثار بدون واسطه در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد و بنابراین کسی که تولید محصول میکند، باید سواد رسانهای بالایی داشته باشد.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریانسازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاریسازی، کارآفرینی و اقتصاد دانشبنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانشبنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجستهسازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از ۱۶ تا ۱۸ دیماه امسال برپا میشود.
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.
منبع: ایسنا