به گزارش فناوری فرهنگی، اگر بخواهیم واقع بین باشیم، آینده کمپانی سونی در گروی آینده برند پلی استیشن است.
تیر ماه سال جاری شرکت ژاپنی گزارش داد حدود 78 درصد از فروش 546 میلیون دلاری آنها در سه ماهه نخست سال جاری، به واحد پلی استیشن و اکثراً کنسول نسل هشتمی مربوط می شود.
بدون تردید کنسول پلی استیشن 4، با اشاره به فروش 40 میلیون دستگاه تا پایان خرداد ماه، طرف پیروز گردونه رقابت های نسل هشتمی است؛ اما در سوی مقابل تحلیلگران معتقدند فروش اکس باکس وان تا پایان همان ماه به حدود 20 میلیون واحد رسیده (گفتنی است مایکروسافت در ماه های اخیر آمار فروش کنسولش را منتشر نکرده).
اما هیچ چیز در دنیا همیشگی نیست، خصوصاً در دنیای شلوغ تکنولوژی.
این الگویی است که برای سونی نیز آشناست؛ پلی استیشن 2 پرفروشترین کنسول تاریخ دنیا محسوب می شود، اما پلی استیشن نسل هفتم رقابت را به اکس باکس 360 واگذار کرد.
حالا مایکروسافت با پروژه های متعددی مانند یکپارچه سازی پلتفرم ویندوز 10 و اکس باکس وان، تلاش بسیار زیادی برای به دست آوردن تسلط بازار می کند و برنامه های طولانی مدت و بسیار خوبی در این زمینه دارد.
پروژه اسکورپیو، کنسول متفاوت و فوق قدرتمند مایکروسافت، سال آینده روانه بازار خواهد شد. ردموندی ها پلتفرمی با سه خانواده شکل داده اند تا با بالاترین قوای ممکن در مقابل پلی استیشن بایستند.
اما در سوی مقابل، سونی در حال سرمایه گذاری در بخش هایی است که موفقیت آنها هنوز اثبات نشده است؛ از سرویس های استریم آنلاین تصاویر تلویزیونی گرفته تا هدست واقعیت مجازی پلی استیشن که ماه گذشته عرضه شد.
هرچند حضور در این شاخه ها الزامی و نوآورانه به نظر می رسد، اما با ریسک بالا و خطرات احتمالی پیرامونش همراه است. سونی قصد دارد به این طریق آینده خود را بسازد.
معمای سونی
مایکروسافت به مرور زمان اغلب قابلیت های اجتماعی و کاربردی پلتفرم اکس باکس را برای ویندوز 10 فراهم کرده و حالا شاهد عرضه عناوینی مثل گیرز آو وار 4 و فورتزا هورایزن 3 هستیم که روی هر دو پلتفرم اکس باکس وان و ویندوز 10 قابل بازی است.
به این معنا که با در اختیار داشتن یک کامپیوتر خانگی با جدیدترین سیستم عامل ویندوز، امکان تجربه بسیاری از بازی های اکس باکس را در اختیار خواهید داشت. فرقی ندارد تجربه گیم را روی کدام پلتفرم انتخاب می کنید، در هر صورت مایکروسافت برنده این ماجراست.
این ایده بی نظیری است، منتها سونی امکان تقلید از آن را ندارد، چرا که از پشتیبانی و حمایت مایکروسافت، غول توسعه دهنده سیستم عامل های پی سی برخوردار نیست.
در حالی که برخی از قابلیت ها و سرویس های کنسول سونی مثل پلی استیشن ناو در حال حاضر روی پی سی یا مک قابل استفاده هستند، اما مایکروسافت به طور تمام و کمال ویندوز را در اختیار دارد.
اگر مایکروسافت ویژگی ها و امکانات پلتفرم اکس باکس را وارد ویندوز 10 کند و تمام بازی های موجود را از طریق ویندوز استور در دسترس کاربران قرار دهد، یقیناً توسعه دهندگان فعال در پلتفرم پی سی انتخاب محدودتری در قبال انتشار محصولات خود دارند؛ اما بدون شک این ترفند به گستره مخاطبین مایکروسافت می افزاید.
در این بین سونی تلاش زیادی در زمینه ساخت کنسول های دستی (همراه) داشته؛ در حالی که نینتندو اغلب موفقیت های اخیر خود را مدیون این سبک سخت افزاری است، پلی استیشن ویتا به عنوان پروژه ای شکست خورده شناخته می شود.
علاوه بر این اکثر جوانان و علاقه مندان به گیمینگ در حال حرکت، امروزه از تلفن های هوشمند استفاده می کنند؛ جایی که حتی نینتندو را به ساخت و توسعه بازی برای آیفون ترغیب کرده است.
بدون وجود هیچ گونه پلتفرم خاصی که بتواند آینده پلی استیشن را تامین نماید، سونی مجبور است به پتانسیل های متفاوت و موجود در بازار نگاهی داشته، تا در مقابل فشارهای بازار موبایل ها و همینطور تلاش روزافزون مایکروسافت برای ارتقای اکس باکس دوام بیاورد.
اینجا جایی است که هدست واقعیت مجازی و سرویس تلویزیون اینترنتی پلی استیشن وارد ماجرا می شوند.
واقعیت و خیال
سونی مدعی است از سال 2010 روی پروژه واقعیت مجازی پلی استیشن که در ابتدا با نام پروژه مورفیوس شناخته می شده مشغول به کار بوده است.
جدا از مبحث زمانی ساخت و عرضه، سونی در زمان بسیار مناسبی وارد حوزه واقعیت مجازی شد. فیسبوک (آکیلس)، گوگل و بسیاری از کمپانی های فعال در حوزه تکنولوژی آینده را در دنیای واقعیت مجازی می بینند و هدست های خود را روانه بازار کرده اند.
هرچند اهرم قدرت سونی در دستان پلی استیشن قرار دارد؛ پلتفرم مخصوص گیمینگی که سال های زیادی تجربه و تاریخچه داشته و عناوین مشهوری مثل بتمن آرخام و رزیدنت اویل 7 را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.
اما اگر بخواهید از هدست واقعیت مجازی سونی بهره ببرید، می بایست یکی از مدل های کنسول پلی استیشن 4 را در اختیار داشته و چند گجت جانبی مثل دوربین پلی استیشن را خریده باشید.
با همه این تفاسیر، حرکت سونی بسیار ریسک پذیر است؛ واقعیت مجازی در دوران تولد و رشد خودش قرار داشته و فاصله قابل توجهی تا بلوغ دارد. احتمالاً سونی میلیون ها دلار را صرف توسعه پلتفرم واقعیت مجازی پلی استیشن می کند، اما در حال حاضر هیچ اطمینانی از دریافت بازخورد کافی و بازگشت هزینه های سنگین وجود ندارد.
در سوی دیگر، نخستین سرویس تلویزیون اینترنتی اختصاصی پلی استیشن، امکان کرایه و خرید کانال های مختلف تلویزیونی و تماشای آنها را روی پلی استیشن 4، iOS، اندروید و تقریباً هر پلتفرمی به جز ویندوز و مک برقرار می سازد.
اگرچه این سرویس توانایی تبدیل ساختن کنسول نسل هشتمی سونی را به رسانه مالتی مدیای خانگی دارد، اما بدون شک در رقابت بسیار دشواری با نتفلیکس و امثالهم قرار خواهد گرفت.
به نام اسکورپیو
در هر شرایطی، استراتژی های تجاری سونی به خرید کنسول پلی استیشن 4 بر میگردد. برای کمپانی ژاپنی هیچ ترفند جایگزینی وجود ندارد. اگر پلی استیشن هم شکست بخورد، بدون تردید سونی به مرز نابودی کشیده خواهد شد.
این وضعیت شرکت باسابقه و قدیمی سونی را در تنگنای تجاری خاصی قرار می دهد، در حالی که کمپانی هایی مانند گوگل، مایکروسافت و حتی اپل هرگز به آن دچار نخواهند شد.
گوگل که حالا به نوعی زیرمجموعه ای از هلدینگ بزرگ آلفابت محسوب می شود، در هر زمینه ای که تصور کنید مشغول به فعالیت و البته سوددهی است؛ مایکروسافت ویندوز بدون جایگزین را در اختیار داشته و در زمینه هوش مصنوعی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته. اپل نیز کاربران خاص و طالب مک خودش را دارد.
هرچند باید بگوییم این وضعیت، شرایط را برای سونی غیر ممکن نمی کند؛ چون اینطور نیست که بازار کنسول های خانگی به ناگهان نابود گردد. پلی استیشن هنوز پلتفرم برتر و پرفروش نسل هشتم محسوب می شود و واقعیت مجازی سونی می تواند به مرور زمان در بین مردم جا افتاده و حتی به رشد فروش و استقبال از برند پلی استیشن منجر شود.
اما مایکروسافت سال آینده پروژه اسکورپیو را به عنوان کنسول میان نسلی (بخوانید نسل جدید) اکس باکس وان روانه بازار خواهد کرد. مدیران ساکن ردموند وعده داده اند که این پلتفرم قوی ترین کنسول تاریخ خواهد بود.
علاوه بر این شایعاتی مبنی بر پشتیبانی این دستگاه از هدست واقعیت مجازی آکیلس وحود داشته که به طور همزمان از ویندوز 10 نیز پشتیبانی می کند.
با در نظر گرفتن این ماجرا، رشد روزافزون محبوبیت تلفن های هوشمند و رویکردهای خلاقانه و قدرتمندانه مایکروسافت، سونی را در وضعیتی قرار می دهد که تاکنون تجربه نکرده. واقعیت مجازی ریسک بزرگی است که واحد پلی استیشن متحمل شده و در عین حال توانایی فراهم سازی بستر رشد و پیشرفت پلتفرم گیمینگ ژاپنی ها را دارد.
منبع:دیجیاتو