به گزارش فناوری فرهنگی، عرصه گردشگری امروز جهان در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات مدیریت می شود و حجم اعظمی از فعالیت های گردشگری سنتی قرن بیستم، بر بال دنیای دیجیتال قرار دارد. بیش از ۳ میلیارد کاربر اینترنت که حدود نیمی از جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند، از فناوری اطلاعات به خصوص دنیای شبکه های اجتماعی و درگاه های خرید بلیط و محل اقامت و تور، مقصدهای گردشگری هیجانی سراسر جهان را شناسایی کرده و فاصله تصمیم تا خرید، تنها چند کلیک است.
سه هفته از پایان سال ۲۰۱۶ میلادی می گذرد و صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشرو در سال پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاشتیم، توانست انتظارات سرمایه گذاران را تا حدودی با وجود مخاطرات امنیتی این سال، برآورده کند. گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو شما را با ۱۰ خدمت خلاقانه ای که در سال گذشته میلادی در صنعت توریسم جهان ارائه شد، آشنا می کند.
با ما در گزارش امروز همراه باشید.
صنعت گردشگری بر بال فاوا
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امروزه نقش موتور محرک صنعت گردشگری جهان را ایفا می کند و به همین خاطر، حذف این توان افزایی ممتاز از صنعت گردشگری در عصر دهکده جهانی، کل این صنعت را به نابودی خواهد کشاند. بسیاری از مقصدهای گردشگری امروز دنیا، مدیون لوکیشن های فیلم برداری فیلم ها و سریال ها و همچنین نظراتی است که کاربران در سایت های گردشگری از تریپ اداویزر تا لونلی پلنت ارائه می کنند.
(اپ های گردشگری، عاملی موثر در اقتصاد آینده صنعت گردشگری هستند)
در همین دو سایتی که نام برده شد، بیش از ۲۰۰ میلیون بررسی از ده ها میلیون کاربر ثبت شده است که شما را با هیجانی ترین مقصد های رویایی گردشگری در ۵ قاره جهان آشنا می کنند و راهکارهایی برای سفر ارزان، پیدا کردن میزبان رایگان، پیدا کردن رویدادهای گردشگری جذاب و رزرو آسان بلیط هواپیما و اجاره محل اقامت خودمانی را در دسترس شما قرار می دهند.
(سامانه های دیجیتالی تعامل IFE در کابین هواپیماها، آینده گردشگری مجازی هستند)
در حال حاضر با ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شما قادر خواهید بود که پیش از سفر به مقصد گردشگری مورد نظر:
۱- بلیط هواپیما را در فضای رقابتی خطوط هوایی در دنیای اینترنت، رزرو کنید.
۲- نوع غذایی که علاقمند هستید در داخل کابین برای شما سرو شود را تعیین کنید.
۳- در صورت نیاز، خودرو یا تاکسی مورد نظر برای سفر به مقصدهای گردشگری را انتخاب نمایید.
۴- میزبان های مهمان نواز رایگان را برای چند شب اقامت در محل شهروندان کشور مقصد پیدا کنید.
۵- هدایایی از کشور مقصد را در زمان سوار شدن هواپیما دریافت کنید.
۶- از جدید ترین رویدادهایی که در زمینه های مختلف در شهر مقصد برگزار می شود، مطلع شوید.
۷- جذاب ترین مقصدهای گردشگری در کشور مقصد را از دید متخصصان گردشگری متوجه شوید.
۸- با دنیای توریسم بلاگر ها و اپ های گردشگری رایگان، سفر خاطره انگیزی را تجربه کنید.
۹- در داخل کابین هواپیما یا قطار، نوشیدنی یا غذای مورد نظر خود را دیجیتالی سفارش دهید.
۹ موردی که در بالا گفتیم، شاید ۴۰ سال پیش یک رویا برای گردشگران بود. اما اکنون، جادوی شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات، این امکان را به شما می دهد تا در چند دقیقه و با چند کلیک، از پرتال های معروف دنیای گردشگری، خدمات ۹ گانه معرفی شده را در اختیار داشته باشید.
(واقعیت مجازی، صنعت گردشگری را متحول خواهد کرد)
اگر شما امروز به مقصدهایی سفر کنید که مردم، زبان انگلیسی بلد نیستند، اپ ها و شبکه های اجتماعی و سایت های گردشگری به کمک شما می آیند تا مشاوران و تور لیدرهای داوطلب را استخدام کرده و سفری لذت بخش و خاطره انگیز را در مقصد مورد نظر تجربه کنید. اکنون مهم نیست مقصد شما کجای جهان است، مهم آن است که مجهز به گوشی هوشمند و آشنا به پرتال ها و خدمات آنلاین گردشگری باشید تا هیچ جا، احساس تنهایی نکنید.
فناوری های گردشگری روز به روز در حال توسعه است و مرزی برای آن نمی توان در نظر گرفت. اکنون دنیای واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)، تصویری نوین از خدمات خلاق در عرصه صنعت گردشگری جهان ارائه کرده اند که سال های آینده، از نقش آنها در تسهیل و تسریع خدمات گردشگری بین المللی بیشتر خواهیم شنید.
(استفاده از فناوری واقعیت مجازی در موزه ها و مقصد های گردشگری، در حال افزایش است)
در سرویس گردشگری روزیاتو در سال ۲۰۱۶، مخاطبان گرامی را با برخی از نوآوری ها و خدمات جالب در عرصه گردشگری جهان آشنا کردیم که این رویه همچنان ادامه دارد. ۱۰ سرویس جدید و نوآورانه ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی در عرصه حمل و نقل هوایی صنعت گردشگری جهان ارائه شد را در ادامه بررسی می کنیم.
۱- رایان ایر همچنان می تازد
شرکت هواپیمایی ارزان قیمت و خلاق ایرلندی رایان ایر (Ryan Air)، در سال ۲۰۱۶ نیز همچون سال های پیش، یکی از خلاق ترین و ارزان ترین خطوط هوایی داخل اروپا بود. جایی که بلیط های ارزان قیمت (در مقایسه با رقبا) را به مشتریان خود ارائه می کند اما پذیرایی در داخل کابین را حذف کرده و محدودیت بار ۱۰ کیلوگرمی همراه مسافر را اعمال می کند. درباره سرویس رایان ایر قبلا توضیح دادیم و در آینده هم بیشتر خواهیم گفت.
در طی سه سال گذشته، رایان ایر که از شرکت های پیشرو در عرصه گردشگری بر بال فضای مجازی اروپا به شمار می رود، فعالیت های نوآورانه دیجیتالی را رونمایی کرده و همچنان امتیازات رقابتی خود را حفظ کرده است و برنامه همیشه بهتر میشه! (Always Getting Better) نیز می کوشد تا مسافران و مشتریان بیشتری را جذب کند.
(رایان ایر در سایت خلاق خود، ووچرهای ۲۵ پوندی ارائه می کند)
به عنوان سومین فاز برنامه بهتر شدن خدمات رایان ایر که روی نوآوری دیجیتالی متمرکز شده است، اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی، فیچر خاصی را به اپ موبایل خود اضافه کرد که به مسافران امکان می داد تا میزان رضایت خود را از پروازی که استفاده کرده اند، اعلام کنند. این گزینه: Rate My Flight نام دارد. هر کسی که اپ رایان ایر را نصب کند، در طول پرواز یا پس از آن می تواند به رتبه بندی میزان رضایت خود از پرواز اقدام کند.
نظر سنجی آنلاین اپی که رایان ایر انجام می دهد، از خدمات سوار شدن (boarding) تا غذا و نوشیدنی های داخل پرواز را شامل می شود. نتایج نخستین بررسی بازخوردهای دریافت شده از مسافران رایان ایر از طریق اپ، در ماه می ۲۰۱۶ اعلام شد و بیش از ۸۰۰۰ مسافر از آن استفاده کردند.
(مهمانداران رایان ایر، نقش بازاریاب برندهای تولیدی و خدماتی اروپا را در کابین بر عهده دارند)
بیش از ۵۰ درصد مسافران، از خدمات ارائه شده توسط این شرکت ابراز رضایت کردند.
به نظر می رسد شرکت هایی ایرانی بتوانند از این سیستم امتیاز دهی اپلیکیشنی برای توسعه کسب و کار خود بهره بگیرند.
۲- هواپیمایی ایر فرانس و سر آشپزهای جدید
شرکت هواپیمایی ایر فرانس فرانسه از جمله شرکت های فعال در عرصه گردشگری جهان به شمار می رود که در سال های اخیر در توسعه کسب و کار خود از طریق ایده های خلاق، موفق عمل کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی از یکی از سر آشپزهای معروف فرانسوی خواست تا در کابین هواپیما حضور پیدا کند و شخصا، به معرفی غذاهایی که در کابین برای مهمانان سرور می شود، بپردازد. چند سال پیش، ایر فرانس از طریق ماشین هایی در خیابان های منهتن آمریکا. بسته های غذایی خود را که قصد داشت در داخل کابین عرضه کند، به رایگان بین مردم توزیع کرد.
استفاده از سر آشپزهای معروف برای معرفی منوهای غذا در کابین هواپیما، می تواند دنیای سر آشپز را به داخل هواپیما آورده و در توسعه کیترینگ هوایی، موثر باشد. شاید در آینده ای نزدیک، با نسلی از سرآشپزهای هوایی برخورد کنیم.
ایر فرانس با شرکت foodora این طرح را اجرا می کند که با کمپین Bon Appetit در مونترال کانادا آغاز شده است.
گفته شده که از فروردین ۹۶، فردی به نام Joël Robuchon قصد دارد تا منوی ویژه غذایی را برای پروازهای برد بلند ایر فرانس ارائه کند تا مسافران، لذت غذاهای فرانسوی را در طول پرواز های طولانی، بیشتر حس کنند.
۳- با یک اپ، کافه خود را بدون صف سفارش دهید.
شرکت هواپیمایی Qantas استرالیا با کمک شرکت اسکیپ، اپلیکیشنی را در سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی کرد، به مسافرانی که در صف های عریض و طویل برای انجام امور فرودگاهی ایستاده اند اجازه می دهد تا سفارش کافه خود را انجام داده و بدون آنکه معطل شوند، آن را در جایگاهی که در نظر گرفته شده است، دریافت کنند. شعار این اپ: دوری از صف یا SKIP THE QUEUE است.
وقتی قهوه سفارش داده می شود، پس از مدتی، پیامکی به مسافر ارسال می شود که آماده شدن قهوه برای او را اعلام می کند. این کار سبب می شود تا مسافران پرواز در نیوزلند، در صف های استارباکس و دیگر کافه های این کشور قرار نگیرند. استقبال از این طرح بسیار بود.
۴- شیرینی و کافه رایگان هواپیمایی JetBlue
شرکت هواپیمایی جت بلو برای افزایش رضایتمندی مسافران خود در مسیر پر ترافیک بوستون به نیویورک، کافه و شیرینی رایگان را در اختیار مسافران قرار می دهد. حتی این شرکت قبلا، ایستگاه عرضه اسنک های گوناگون را در داخل کابین هواپیماهای A321 فراهم کرده بود. این برنامه های تجاری، برای کسب بازار بیشتر در برابر رقبایی چون Delta و American Airlines صورت گرفت.
۵- اضافه شدن نظرات مسافران قبلی به سرویس خرید بلیط KLM
شرکت هواپیمایی موفق KLM در سال ۲۰۱۶ میلادی، به مسافرانی که از طریق سایت این شرکت اقدام به خرید بلیط هواپیما می کردند، سرویسی را ارائه داد که طی آن، مشتری می توانست قبل از سفارش بلیط مقصد مورد نظر، از نظرات مسافرانی که قبلا از این مسیر استفاده کردند، مطلع شود. این کار، شفافیت کسب و کار KLM در عرصه گردشگری هوایی را به رخ رقبا می کشد.
مشتریانی که به جست و جوی اطلاعات پرواز مورد نظر خود هستند، اکنون بررسی های واقعی مسافران قبلی را نیز مشاهده می کنند و می توانند تصمیم بهتری برای خرید بلیط اتخاذ کنند. این شرکت، همچون رایان ایر ایرلند، آپشن: Rate my Flight را در اختیار مسافران در طول پرواز قرار داده است.
۶- سرویس جدید ۳ بعدی برای تاکسی گرفتن از داخل کابین هواپیما
شرکت FlightPath3D در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی از سرویس خلاقانه خود رونمایی کرد که طی آن، مسافران در پروازهای مختلف برخی از خطوط هوایی جهان، قادر خواهند بود تا از داخل کابین هواپیما، نسبت به رزرو تاکسی در مقصد اقدام کرده و فاصله خود تا رسیدن به فرودگه را به صورت سه بعدی از طریق سامانه IFE مشاهده کنند.
نقشه های سه بعدی این سامانه که در اختیار مسافران پرواز قرار می گیرد، مدیریت زمان و انجام برخی از امور در شهر مقصد را مانند رزرو تاکسی و اجاره خودرو ، آسان خواهد کرد. در نمایشگاه APEX EXPO سنگاپور، از این سرویس خلاق که از هواپیما تا درب (Aircraft-to-Door) است، رونمایی گردید.
محیط تعاملی داخل کابین (Inflight Entertainment)، کوششی است تا مسافران در هنگام پرواز، با استفاده از ظرفیت های دیجیتالی، بتوانند نسبت به تماشای فیلم و سریال، سفارش دیجیتالی قهوه و غذا، ارتباط با مهماندار، انجام بازی های رایانه ای، مطالعه کتاب های مختلف و مسائلی از این دست اقدام کنند.
۷- لابی خاص شرکت هوایی Aeromexico در داخل کابین
در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، شرکت هواپیمای ائرو مکزیکو بویینگ های ۷۸۷ جدید خود را تحویل گرفت و توانست مشتریان خود را با سرویس جالبی، سورپرایز کند. ارائه فضای نشستن بیشتر به مسافران و قرار دادن نمایشگر ۱۸ اینچی روبروی صندلی و همچنین فراهم کردن لابی نوشیدنی و اسنک در داخل کابین، از جمله خدمات خلاقانه ای است که این شرکت در اختیار مسافران قرار داد.
۸- تگ های دیجیتالی برای شماره گذاری چمدان مسافران
از اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، شرکت هواپیمایی EVA AIR، نخستین شرکت هوایی آسیا خواهد بود که سیستم تگ الکترونیک RIMOWA را برای مدیربت بار مسافران ، عملیاتی کرد. راه حل یکپارچه ای برای مدیریت دیجیتالی امور بار مسافران، پیش از پرواز در فرودگاه ها که پیش تر توسط شرکت آلمانی لوفت هانزا استفاده می شد.
مقوله مدیریت بار هوشمندانه (Smart Luggage) موضوعی است که بسیاری از شرکت های هوایی را به دنبال راهکارهایی برای راهبری بهینه آن، ترغیب کرده است تا مسافران از وضعیت بار خود، اطلاعات آنلاین داشته باشند.
۹- شرکت هوایی امارات، بارهای هوایی راه اندازی می کند
همکاری شرکت هواپیمایی موفق امارات (Emirates) با شرکایی همچون Costa Coffee، Moet & Chandon و Voss برای راه اندازی بارهایی در داخل کابین هواپیما، یکی از اقداماتی بود که این شرکت در راستای ارتقای کسب و کار خود، عملیاتی کرد و ۱۱ میلیون دلار برای آن هزینه نمود.
۱۰- هنرهای دیجیتالی در فرودگاه چانگی سنگاپور
مهد فناوری و خلاقیت آسیا (سنگاپور)، امروزه یکی از مراکز فعال در عرصه خدمات جدید و خلاقانه در صنعت گردشگری شده است. فضاهای تعاملی دیجیتالی در فرودگاه Changi سنگاپور، یکی از خدمات نوآورانه جدیدی بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شد.
در ترمینال شماره ۲ این فرودگاه، فناوری حرکتی حساس نصب شده است که توسط ایده کتاب تعاملی کودکان ژاپنی: Motion Silhouette تعبیه شده و به مسافران امکان می دهد تا تصاویر خود را در فضاهای مختلفی از مقصدهای گردشگری این کشور، مشاهده کنند و حتی امکان به اشتراک گذاری این تصاویر را با دیگران داشته باشند.
درس هایی از ۱۰ ایده جدید دنیای گردشگری
۱- اپ های گردشگری، صنعت گردشگری هوایی را با تحولات شگرف و ژرفی روبرو کرده اند. این درس مهمی به فعالان صنعت هوایی ایران است.
۲- طراحی اپ با کاربردهای مختلف در عرصه گردشگری جهان، روز به در حال افزایش است و اپ نویسان ایرانی، در این زمینه فرصت های خوبی در اختیار دارند.
۳- محیط های فرودگاهی دنیا از ظرفیت های تعاملی دیجیتالی مانند نمایش گرهای بزرگ برای فرصت آفرینی در عرصه کسب و کار، تبلیغات و اطلاع رسانی چند زبانه چند رسانه ای استفاده می کنند. مقوله ای که در فرودگاه های ایران، جای مانور بسیاری دارد.
۴- کیوسک های اطلاع رسانی دیجیتالی در فرودگاه ها، خدمات بسیاری به گردشگران و مسافران در سراسر جهان می دهد که نصب آن ها در ایران نیز، فرصت آفرین خواهد بود.
۵- سایت شرکت های هوایی دنیا، ظرفیتی بیش از فروش معمولی بلیط هواپیما است. شرکت های داخلی از ایده های این مجموعه ها مانند رایان ایر و امارات، استفاده کنند.
۶- سامانه های IFE، در حال فراهم کردن انقلابی در عرصه خدمات گردشگری در طول پرواز به مسافران هستند. پروژه های مشترکی بین شرکت های دانش بنیان آی تی و شرکت های هوایی ایران برای فعالیت در این عرصه، تعریف شود.
۷- اگر کارشناس یا دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترای رشته های فاوا، توریسم، کسب و کار و مهمانداری هستید، مهمانداری دیجیتالی و روندهای نوین گردشگری دیجیتالی را به عنوان فیلدهای جدید، در دستور کار داشته باشید که مقولاتی فرصت آفرین هستند.
منبع:روزیاتو