به گزارش فناوری فرهنگی،بازیهای رایانهای یکی از ۱۰ صنعت برتر درآمدزا در جهان به حساب میآید، حتی برخی از کارشناسان ادعا میکنند که رشد اقتصادی بازیهای ویدئویی از سینما بیشتر است. ایران یکی از بزرگترین بازارهای رو به رشد خاورمیانه از نظر بازیهای رایانهای محسوب میشود و رتبه نخست جهان اسلام در تولید بازیهای رایانهای و رتبه پنجم آسیا را بهخود اختصاص داده ولی از لحاظ درآمدزایی به جایگاهی که باید نرسیده است. در این گزارش بهصورت اجمالی به مشکلات بازیسازی ایران پرداختهایم.
ایران و بازیهای موبایلی
موسسه پژوهشیNewzoo در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که درآمد سالانه بازیهای موبایلی ترکیه در همسایگی ایران ۱۴۴میلیون دلار است؛ یعنی سه تا چهار برابر ایران، به بیان دیگر صنعت بازی موبایل ایران از نظر سهم سودآوری بازار از همسایگانش عقب افتاده است که شاید بتوان آن را به مشکلات تحریم مربوط دانست. بازیسازان ایران برای فروش محصولات خود در بازارهای دیجیتال جهانی مشکلاتی دارند و به دلیل تحریمها، نمیتواند از اپاستورها (بجز steam وشبکه پلی استیشن) خرید کنند. البته راهاندازی کافه بازار بهعنوان یک فروشگاه اندروید بومی در سال ۲۰۱۰ با بیش از ۵۵هزار اپلیکیشن که هشتهزار مورد آن بازی است، بیش از ۲۷میلیون کاربر را به خود جذب کرد و تا حدی توانست به فروش بازیهای تلفن همراه کمک کند.
بهعلت ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، بازیهای موبایلی در خاورمیانه یکی از سریعترین رشدها در جهان را داراست. خاورمیانه و آفریقای شمالی در حال تبدیل شدن به کانون توجه بازیسازان هستند و نگاه صنعت بازیسازی جهان به این منطقه جلب شده و انتظار میرود ارزش بازیهای رایانهای این منطقه از۱,۶ میلیارد دلار سال ۲۰۱۴ به ۴.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد.
بازیهای آنلاین
طبق استانداردهای جهانی، حدود ۱۰ درصد کاربران بازیهای آنلاین فعال بوده و از این تعداد ۹ درصد پرداخت آنلاین خواهند داشت. بنابراین، اگر روزی حداقل یک درصد از کاربران تراوین؛ یعنی حدود هزار نفر از ارزانترین طلای بازی (دو تا پنج یورو) خرید کنند، ماهی ۵۰۰میلیون تومان و سالی شش میلیارد تومان، درآمد شرکت خارجی است. این پولها به سرعت به دلار تبدیل و از بانکهای کشور خارج شده و به حساب اصلی شرکت مدیریت کننده بازی در خارج از کشور منتقل میشود.
بازی خارجی و سهم ایران
بازیهای رایانهای خارجی، ماهانه دوهزار میلیاردریال ازسرمایه ایرانیها را میبلعد. این وضعیت در حال حاضر ایران را به بزرگترین بازار بازیهای رایانهای در خاورمیانه تبدیل کرده است. هم اکنون بیش از ۹۵درصد این بازار، به محصولات خارجی و تنها کمتر از پنجدرصد آن به محصولات داخلی تعلق دارد. ایران با داشتن نزدیک به ۲۰میلیون کاربر بازیهای رایانهای و صرف روزانه ۴۰میلیون ساعت برای انجام بازی یکی از پرمخاطبترین کشورهای دنیا در این زمینه محسوب میشود و سالانه ۵۰ میلیون نسخه بازی خارجی درایران به فروش میرسد.
مشکل بازار PC ایران نسبت قیمت به کیفیت است. تاکنون تنها حدود ۲۰۰ بازی رایانهای ایرانی در کشور تولید شده که این تعداد بازی نیزبه غیر از مواردی انگشتشمار، نهتنها بهلحاظ کمی بلکه بهلحاظ کیفی نیز نتوانسته درحد مورد انتظار درجذب مخاطبان موثر باشد.
واردات بیرویه
عمده بازیهایی که در بازار وجود دارد بهصورت قاچاق است و این قاچاق از مرزها صورت نمیگیرد بلکه از طریق دانلود، رایت روی سیدی و توزیع اتفاق میافتد که هزینه خیلی کمی دارد و به سادگی هم قابل انجام است. باتوجه به تحریمها و وجود بازیهای قفل شکسته غربی در بازار ایران با بهایی معادل بازیهای بومی، بهعنوان چالشهای اصلی بازیسازان است وقتی بازیهای خارجی که با صرف میلیونها دلار هزینه و استفاده از تیمهای ۲۰۰ نفره ساخته میشوند با بهایی مشابه بازیهای داخلی که گاه تعداد اعضای سازنده آن تنها به ۱۵نفر میرسد ارائه میشود درواقع، بازیسازان ضربه میخورند و باید به فکر اجرای قانون کپی رایت در کشور بود.
سند چشمانداز تا ۱۴۰۴
بر اساس سند چشمانداز صنعت بازیهای رایانهای در افق ۱۴۰۴؛ سهم بازیهای رایانهای ایرانی در بازار داخل تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ درصد برسد حال آنکه این سهم در حال حاضر کمتر از ۵درصد است رسیدن به این سهم تنها در شرایطی دستیافتنی است که این صنعت در کشور از حمایت های ویژه دولت و نهادهای تصمیمگیر برخوردار شود به نحوی که زیرساختهای قانونی و سرمایهگذاری خوبی در این زمینه انجام و همچنین بخش خصوصی برای حمایت از این صنعت وارد عمل شود. صنعت بازی های رایانهای درکشور ما سالهاست که ازکمبود بودجه رنج میبرد و همین موضوع بهعنوان مانعی بزرگ بر سر راه توسعه این صنعت، همواره تولید بازیهای ایرانی را تحتالشعاع قرار داده به نحوی که این صنعت طی سالهای اخیر به شکل قطرهچکانی سرپا مانده است.
منبع: صبا