به گزارش فناوری فرهنگی، سرپرست امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به رویداد TGC به عنوان اولین رویداد بینالمللی بازی در ایران و همچنین موفقیت بازیهای موبایلی در فروشگاههای آنلاین جهانی، از لزوم صادراتی شدن بازیهای ایرانی با افزایش کیفیت و خلاقیت آنها سخن گفت.
مریم احمدی «سرپرست امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای» با اشاره به فعالیتهای بخش بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: «ما برگزاری ورکشاپها، برقراری همکاری آموزشی با آکادمیها و دانشگاههای خارجی برای برنامههای مشترک، برای مثال رویدادهای بازدید مشترک و یا تبادل دانشجو را در دستور کار داریم، همچنین تبادل استاد از کشورهای بینالمللی و اینکه برای متخصصان ما در ایران دوره برگزار کنند.»
او ادامه داد: «بخش دیگر فعالیت ما در قالب حضور در نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای امسال پاویون ایران را در دو نمایشگاه معتبر برگزار و از حضور شرکتهای ایرانی که بازیها و محصولات قابل عرضه در بازار جهانی را داشتند، حمایت کرد. یکی از این نمایشگاهها گیمزکام آلمان و دیگری گیمکانکشن فرانسه بود.»
سرپرست امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه بخش عمدهی فعالیت ما برگزاری رویدادهای بینالمللی است، اظهار کرد: «از جمله فعالیتهای بینالمللی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، رویداد TGC است که سال آینده برگزار میکنیم. TGC یا Tehran Game Convention یک رویداد تجاری به همراه کنفرانسهای علمی است که با همکاری گیمکانکشن فرانسه برای اولین بار در تهران و ایران برگزار میشود.»
احمدی همچنین در ادامه دربارهی TGC توضیح داد: «هدف این رویداد که با تمرکز خاورمیانه برگزار میشود، در واقع اتصال صنعت گیمخاورمیانه و فعالان بازیساز ایرانی به بازار و صنعت گیم جهانی است. این رویداد شامل بخش تجاری B۲B و کنفرانسهای علمی در حوزههای صنعت بازی است و بیش از ۲۰ استاد و سخنران مطرح و رده بالای بینالمللی در زمینههایی از جمله بیزینس، بخشهای فنی، بخشهای هنری و مدیریت پروژه در این رویداد سخنرانی خواهند داشت.»
وی با اشاره به باز شدن فضای سیاسی اظهار کرد: «ما ۲۳ میلیون گیمر داریم و فعالیت در مارکت ایران از جهت بازی، برای شرکتهای خارجی بسیار جذاب است. ما نیز به این موضوع کمک میکنیم و مشاورههایی به شرکتهای خارجی میدهیم که علاقمند هستند وارد مارکت ایران شوند و خیلی اوقات آنها ابتدا با ما ارتباط قرار گرفته و شرایط ورود به بازار و اطلاعات مارکت ایران را از ما میگیرند، ما نیز آنها را به شرکتهای ایرانی برای تبادلنظر و سرمایهگذاری وصل میکنیم.»
سرپرست امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین خاطرنشان کرد: «وقتی یک ناشر وارد بازار ایران میشود همانطور که میخواهد بازیاش را وارد بازار ایران کند ممکن است از یک بازی ایرانی خوشش بیاید و بخواهد آن را نشر دهد. آمار بازیهایی که در خارج منتشر شدهاند کم نیست، اما بازیهای صادراتی زیادی داریم که توانستهاند در مارکت خارجی نشر شود.»
احمدی در ادامه با بیان اینکه گیم و صنایع سرگرمی از ابتدا هم خیلی تحت تاثیر تحریمها نبوده است، گفت: «تنها مشکلی که داریم بحث سیستمهای پرداختی است که با ثبت یک شرکت در کشورهای خارجی موضوع را حل میکنند یا برای مثال با واحد پول دیگری با کره جنوبی ارتباط تجاری داریم و آنها نیز بسیار راغب هستند که وارد بازار ایران شوند. اخیرا نیز توافقنامهای بین هیأت تجاری کره و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه حوزهی انیمیشن، بازیهای رایانهای و محتوای خلاقانهی دیجیتال برگزار شد و با فعالان گیم هم جلسهای برگزار کردند.»
او با بیان اینکه بازیسازی ما باید به سمتی برود که صادراتی شود، افزود: «شاید هنوز بازیهای ما آن کیفیت یا خلاقیت و یا خصوصیتی که در جذب مخاطب خارجی موثر است را نداشته باشد، اما ما در چند سال اخیر در حوزهی بازیهای موبایلی پیشرفت زیادی داشتیم و حتی چند بازی خوب که رنکینگ خوبی در اپلستور و گوگلپلی داشتند، در زمینهی بازیهای موبایلی بودند. در مارکت ایران هم بازیهای ایرانی در حوزهی موبایل قوی هستند و در فروشگاههای آنلاین کاربرهای خود را دارند.
منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز