به گزارش فناوری فرهنگی، مراسم اختتامیه جام باشگاههای کتاب بعد از ظهر امروز سهشنبه ۱۰ اسفند با حضور سیدرضا صالحی امیری و فخرالدین دانش آشتیانی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و جمعی از مسئوولان فرهنگی، نویسندگان، مترجمین و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، در محل سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در بخشی از این برنامه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در سنِ برگزاری مراسم در جمع ۷ دانش آموز عضو باشگاههای مختلف کتابخوانی، به سئوالات آنها در خصوص موضوعات مختلف پیرامون بحث کتابخوانی پاسخ گفت.
وی درباره لزوم تلفیق کتابهای درسی با قصه و داستان گفت: ما هم معتقدیم که در نظام تعلیم و تربیت باید موضوعات درسی به صورت داستان، قصه و بازی برای بچهها بیان شود تا آنها لذت مدرسه رفتن و درس خواندن را بیشتر احساس کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به طور کلی دو نگاه در این خصوص وجود دارد. یکی اینکه ما بحث کتابخوانی را به عنوان فوق برنامه و نه درس عنوان کنیم و رویکرد دیگر این است که برنامه درسی باشد که کتابخوانی خود به خود در آن جای گیرد که ما با رویکرد دوم موافقیم.
دانش آشتیانی تاکید کرد: زنگ مطالعه باید به عنوان یک زنگ آزاد در برنامه درسی وجودداشته باشد و باید روزی برسد که دانش آموزان با اختیار خودشان موضوعات درسی خودشان را انتخاب کنند و همزمان ما هم از حجم کتابهای درسی کم کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال یکی از کودکان که چه چیزی در مدرسه شما را اذیت میکرد؟ ضمن بیان این نکته که ما باید بحث آموزش و پرورش را از کلاسهای درسی به جامعه بکشانیم و فکر نکنیم که جدول ضرب، مسئله اصلی ما است، گفت: واقعیت این است که من با درس خواندن مشکلی نداشتم شاید به این خاطر بود که در مدرسه ای که من درس میخواندم، ارتباط خیلی صمیمی بین معلم و شاگرد وجودداشت.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما اگر بتوانیم این روال و محیط را در مدارسمان ایجاد و فراهم کنیم، بچهها از مدرسه رفتن لذت خواهند برد.
دانش آشتیانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از بچهها که در کودکی و نوجوانی چه کتابهایی میخوانده است؟ گفت: من هم کتابهای داستانی میخواندم هم غیرداستانی. از جمله کتابهایی که میخواندم کتابهایی از صمد بهرنگی و همچنین کتاب «قلعه حیوانات» از جورج اورول و کتاب «بابالنگ دراز» بود.
وی همچنین به نقل خاطره ای از دورانی که به عنوان معلم حرفه و فن به بچهها درس میداد، پرداخت و گفت: من زمانی که معلم حرفه و فن بودم، سر کلاس برای بچهها داستان میگفتم و به آنها پیشنهاد میدادم که این کتاب و آن کتاب را بخوانند و جایزه هم به آنها میدادم. بعد از مدتی یک بار مدیر مدرسه من را صدا زد و گفت تو چکار کرده ای!؟ من هم گفتم چطور مگر؟ و بعد او همه کتابهایی را که من برای بچهها خوانده بودم، از داخل کشویی بیرون آورد و به من نشان داد و گفت که نیازی نیست این کار را بکنی ما خودمان آن ۳۰۰ تومان حقوق معلمی ات را به تو میدهیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال یکی از دختران دانش آموز که به مزاح از او پرسید چه کتابهایی بخوانیم که وزیر شویم؟ گفت: به نظرم این کار را نکنید و کتاب نخوانید که وزیر شوید هر چند معتقدم وزیری که کتابخوان باشد، کار خودش را بهتر انجام میدهد البته همین الان حاضرم جای خودم را با شما عوض کنم!
دانش آشتیانی به سوال یک کودک روشندل هم که از کمبود کتابهای سفید (به خط بریل) در مدارس گلایه میکرد، ضمن بیان این نکته که خواندن کتابهای سفید با کتابهای دیگر تفاوتی ندارد بلکه مهم کتاب خواندن است، گفت: سعی ما بر این است که تولید کتابهای سفید را برای شما بیشتر کنیم.
وی افزود: تا جایی که به یاد دارم مجلات رشد، مجلات سفید هم دارد اما باید در جهت تقویت این روند بیشتر کار کنیم تا کودکان روشندل هم بتوانند مانند بقیه دانش آموزان از لذت مطالعه به خوبی بهره مند شوند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: بچهها با تلاششان باید سعی کنند کتابخانههای مدارس خود را غنی کنند و از بقیه بخواهند که کتابهایشان را به این کتابخانهها هدیه کنند. ما هم از این طرف سعی میکنیم کتابخانههای مدارس را غنی تر کنیم.
بر اساس همین گزارش، پیش از سخنان وزیر آموزش و پرورش، علیاصغر سیدآبادی دبیر جام باشگاههای کتابخوانی، در سخنانی، باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان را قبل از هرچیز تمرینی برای کاری جمعی که محورش کتاب است، عنوان کرد و گفت: هر باشگاه کتابخوانی از دست کم ۱۲ کودک یا نوجوان تشکیل شده است که با حمایت یک هماهنگ کننده بزرگسال فعالیت میکند. اعضا در باشگاههای کتابخوانی تمرین میکنند تا کتابهایشان را مبادله کنند و آنها با خریدن یک کتاب از کتابفروشی، دست کم ۱۲ کتاب میتوانند بخوانند. تاکید شده است که حتما از کتابفروشی کتاب بخرند و بعضی از بچهها گفته اند که برای اولین بار رفته اند کتابفروشی و کتاب غیردرسی خریده اند. آنها درباره کتابها با هم گفتگو کرده اند. پس از گفتگو کتابها را داوری کرده اند. در طول گفتگو و داوری هم شنیدن را تمرین کرده اند و هم استدلال کردن را. بعد برای نویسندگان کتابها نامه نوشته اند و درباره کتابهایی که دوست داشته اند، فیلمهای یک دقیقه ای ساخته اند.
دبیر جام باشگاههای کتابخوانی با بیان اینکه، تعداد زیادی فیلم و نامه از شهرهای مختلف رسیده بود و وقتی گروه داوری این نامهها را میخواندند و این فیلم را میدیدند، ذوق زده بودند تصریح کرد: امسال جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۵ شهر برگزار شد. ما وقتی این کار را پیشنهاد میدادیم، خودمان هم چنین تصوری نداشتیم. جام باشگاههای کتابخوانی مثل گلوله کوچک برفی از کوه سرازیر شد و کم کم بزرگ و بزرگ تر شد.
سیدآبادی سپس گفت: ما اول خیال میکردیم ۵۰۰ باشگاه در این ۱۵ شهر راه اندازی خواهد شد، اما امروز بیش از ۲۰۰۰ باشگاه در این شهرها تشکیل شده و بیش از ۲۴ هزار کودک و نوجوان در این باشگاه عضویت دارند. آماری که از شرکت تعاونی توزیع کنندگان گرفتهایم، نشان میدهد در شهرهایی که باشگاههای کودک و نوجوان راه افتاده است، فروش کتاب کودک و نوجوان تکان خورده و افزایش پیدا کرده است.
وی در پایان گفت: دومین جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان که از فردا کلید خواهد خورد، با همکاری فعالانه تر وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۰۲ شهر ایران و در نیمه اول سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.
منبع: مهر