به گزارش فناوری فرهنگی، آشنایی با کتاب های تالیفی و ترجمه شده در حوزه سواد رسانه ای و مطالعه آنها می تواند به افزایش میزان درک ما نسبت به سواد رسانه ای کمک شایانی کند.
۱٫ درک تئوری رسانهها
نویسنده: کوین ویلیامز/ مترجم: رحیم قاسمیان/ نشر ساقی
«درک تئوری رسانه» یک راهنمای مقدماتی برای تئوریهای اصلی مربوط به رسانهها است. کوین ویلیامز، پروفسور ارتباطات در دانشگاه سوآنسا، در این کتاب میکوشد بر اهمیت استفاده از تئوری نه تنها در جهت فهم نقش رسانه در جامعه، بلکه در درک ابعاد خاصی از فرایند ارتباطات و رسانههای جمعی تأکید کند.
این کتاب با اشاره به توسعه تاریخی تئوریهای مربوط به رسانهها، به معرفی برخی از رویکردها و چشماندازهای اساسی میپردازد که تئوری رسانه را شکل دادهاند؛ رویکردهایی نظیر مارکسیسم، لیبرال-پلورالیسم، فمینیسم و پست مدرنیسم. «تاریخ تئوری رسانهها»، «فرایند تولید»، «محتوای رسانهها»، «تئوریهای ناظر بر تأثیر رسانهها بر مخاطب» و «تحولات و تئوریهای رسانه» از بخشهای این کتاب هستند.
۲٫ نظریه سواد رسانهای
نویسنده: دبیلو جمیز پاتر/ مترجم: ناصر اسدی، دکتر محمد سلطانیفر و دکتر شهناز هاشمی/ ناشر: انتشارات سیمای شرق
این کتاب ۱۲ فصل دارد که در چهار بخش گنجانده شده است. بخش اول کتاب درباره اساس نظریه سواد رسانهای است.
در فصل یک میخوانیم که چرا مطالعه سواد رسانهای ضروری مینماید.
فصل دوم کتاب، اندیشه پژوهشی و نوشتاری را در مورد سواد رسانهای بررسی میکند.
در فصل ۳ با تعریف اصطلاحات کلیدی با نظریه سواد رسانهای آشنا میشویم.
در فصل ۴ مدل نشانگر اجزای اصلی نظریه سواد رسانهای مطرح می شود.
فصل ۵ بر ساختارهای بنیادی دانش تمرکز میکند.
فصل ۶ توضیح میدهد که ساختار فرضی برای سواد رسانهای، مخاطب است.
فصل ۷ به مهارتهایی میپردازد که ابزاری برای تعامل مردم با اطلاعاتاند.
فصل ۸ اشاره میسازد که چرا مردم به پیامهای برخی رسانههای خاص توجه دارند.
در فصل ۹ بر فرآیندهای ذهنی درگیر با معنایابی متمرکز میشود.
فصل ۱۰ فرآیندهای شناختیای را بررسی میکند.
فصل ۱۱ به نتیجهگیری کل فصل میپردازد.
در فصل ۱۲ متصدیان را در زمینه فعالیتهای فردی و نهادهای دولتی بررسی میکند.
۳٫ سیمای ایران در مستندهای تلویزیونی غرب
نویسنده: عبدالله بیچرانلو/ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
این کتاب که به ارائه تصاویر نادرست و دروغین از ایران در فیلمها و مستندهای غربی پرداخته است، شامل اخبار و گزارشهای خبری، گفتگوها و میزگردهای شبکههای تلویزیونی است. در همه برنامه ها و فیلمهای ذکر شده در این کتاب تصویری نامطلوب از ایران به مخاطبان القا می شود. در این کتاب میتوان معروفترین مستندهای تلویزیونی ساخته شده درباره ایران و ایرانیان معرفی می شوند و ماهیت انگارههای مطرحشده درباره ایرانیان، مضامین، نشانهها، عناصر و پیامهای مشترک این مستندها را بشناسید.
در کتاب حاضر، ۱۰ مستند تلویزیونی که رویکردی اجتماعی و فرهنگی در آنها برجسته است و در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ ساخته شدهاند، با روش نمونهگیری هدفمند، مورد تحلیل قرار گرفتهاند. این مستندها ۵۰ تا ۱۲۰ دقیقه هستند و غالباً از شبکههای خبری مانند سیانان، بیبیسی، دیسکاوری، پیبیاس یا آرته پخش شدهاند.
۴٫ عصر بازی
نویسنده: مسعود کوثری/ ناشر: دریچه نو
کتاب حاضر، به بررسی بازیهای رایانهای و ویدئویی از جنبههای گوناگون پرداخته است. این کتاب، با هدف آشناسازی والدین با جنبههای مختلف بازیهای رایانهای، بهمنظور حفظ فرزندان از آثار سوء بازیها تدوین گردیده است. در این کتاب بر ضرورتهای شناختی، آموزشی و گاه علمی بازیهای رایانهای و ویدئویی تأکید شده است. نویسنده، ابتدا به تعریف بازی و ویژگیهایش میپردازد و در ادامه به بیان نقش بازیها در جامعه معاصر از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گرایش پیدا میکند و آثار و پیامدهای آموزشی و خشونتآمیز بازیها را مورد شرح و بررسی قرار داده است. او همچنین بخشی را به تبیین حقوق مصرف کنندگان، نگرانیهای والدین و نظام ردهبندی بازیها اختصاص داده است و در پایان کتاب نیز به ذکر مهمترین واژههای مرتبط با حوزه بازیهای ویدئویی و رایانهای میپردازد.
منبع: راهبردی