به گزارش فناوری فرهنگی، هشتمین بسته خبری فناوری های فرهنگی منتشر شد. این خبرنامه هفتگی به رصد اخبار مهم حوزه های صنایع فرهنگی از جمله؛ بازی های ویدئویی، انیمیشن، اسباب بازی، فناوری های اجتماعی، اموزش الکترونیکی، صنایع دستی و گردشگری و … می پردازد.
فناوری های نرم و اجتماعی
تعداد کاربران اینترنت ایران از مرز ۴۲.۵ میلیون نفر گذشت
تعداد کاربران اینترنت در ایران طی سال ۹۵ از مرز ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت؛ به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۵۳.۲۳ درصد رسیده است. / زومیت
ماهانه است و برای ۲۰۰ گیگابایت مصرف و سرعت ۵۰ مگابیت، تعرفه ای حدود ۳۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. / دیجیاتو
فیسبوک به بازیگر جدی دنیای واقعیت افزوده مبدل میشود
فیس بوک قصد دارد شانس خود را در عرصههای جدیدی آزمایش کند که از جمله آنها میتوان به خدمات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد.بر اساس آمار فیس بوک حدود 800 میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی هر ماه از بازی های موجود در آن استفاده می کنند. لذا توسعه دهندگان و برنامه نویسان به طراحی بازی های جدید و مبتنی بر واقعیت مجازی برای استفاده در فیس بوک علاقمند شده اند. / فارس
اسنپ ۹۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری خارجی جذب کرد/ تپسی ۱۵ هزار راننده دارد
مرتضی براری در همایش مدیران وزارت ارتباطات با اشاره به اقدامات دولت یازدهم برای توسعه ICT در کشور گفت: تاکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایهگذاری شده است و تنها یک اپراتور موبایل 950 میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است. / فنافر
پیامرسانهای خارجی برای دولتیها ممنوع!
ممنوعیت استفاده نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی از پیامرسانهای اجتماعی برخط خارجی برای مکاتبات و خدمات اداری، ممنوعیت کنترل ارتباطات کاربران پیامرسانهای اجتماعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از مصوبات آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی است. / ایسنا
فروش محصولات اینترنت اشیا ۶ برابر میشود
تعداد محصولات و ابزار به فروش رفته مبتنی بر اینترنت اشیا در دهه آینده به شدت افزایش مییابد، امری که به شکل گیری شهرهای هوشمند میانجامد. / فارس
ضریب نفوذ موبایل در کشور 101 درصد اعلام شد
همایش مدیران وزارت ارتباطات رگولاتوری چندی پیش برگزار شد و طی آن معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که هم اکنون سطح تشعشعات رادیویی تا باند 13 گیگاهرتز در بیست نقطه از شهر تهران به صورت آنی اندازه گیری می شود و هر کجا که تخطی از مقدار استاندارد مشاهده شد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت. / دیجیاتو
بازی های ویدئویی
توسط معاونت حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛هرم جامع حمایت از بازیسازان تدوین و اجرایی میشود
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نظر دارد در سال ۹۶ روند حمایتهای خود را ساختار یافته و عدالتمحور کند تا بازیسازان به شکل یکسان و عادلانه از حمایتها برخوردار شوند.در همین راستا یکی از مهمترین برنامههای بنیاد در سال جدید، تدوین و اجرایی کردن آئیننامه جامع حمایت است. / مهر
گردشگری و صنایع دستی
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد:درآمد ۸ میلیارد دلاری از گردشگری کشور
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اختصاص اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به موزه مشاهیر استان فارس گفت: در سال ۹۵ درآمد حاصل از گردشگری کشور ۸ میلیارد دلار بوده استزهرا احمدی پور در نشست هماندیشی با اعضای سازمانهای مردمنهاد استان فارس با اشاره به درآمد ۸۸ میلیارد دلاری کشور از گردشگری در سال ۹۵، اظهار داشت: موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری باید به دغدغه مسؤولان تبدیل شود. / مهر
مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد؛ایران ارزان ترین مقصد گردشگری در جهان است
مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود، رتبه نخست ارزانترین کشور جهان به لحاظ هزینه برای گردشگری را به ایران اختصاص داد.ایران در شاخص «رقابت پذیری صنعت گردشگری و مسافرت» سال ۲۰۱۷ میلادی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، از میان ۱۳۶۶ کشور در رتبه نود و سوم قرار گرفت که جایگاه فعلی ایران در مقایسه با رتبه بندی پیشین از ۴ پله صعود برخوردار است. / مهر
معاون صنایعدستی کشور:صادرات صنایع دستی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است
معاون صنایعدستی کشور گفت: براساس شاخصها معدل صنایعدستی روبهرشد بوده و در حوزه صادرات بیش از ۶۰درصد رشد داشتهایم.بهمن نامورمطلق معاون صنایعدستی کشور با ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت صنایع دستی گفت: شاخصهای صنایعدستی تقریباً در تمام استانهای کشور روبهرشد است، در استانها ظرفیتهای بسیار مناسبی داریم که باید از آنها استفاده کرد.نامورمطلق افزود: «در حوزه فروش داخلی رشد بسیارخوبی داشته ایم و یکی از اتفاقات خوب در معاونت صنایعدستی فعال شدن کارگاههای صنایعدستی است؛ ضمن اینکه در حوزه ترویج هم فعالیتهای زیادی در طراحی صورت گرفته که قبلاً در این زمینه با مشکلات متعددی روبهرو بودیم. / مهر
اسباب بازی و نوشت افزار بومی
سود چین از اسباب بازی معادل درآمد نفتی ایران
محمدحسین فرجو، مشاوردبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی: میانگین سهم سرانه مصرف اسباب_بازی در دنیا ۳۴ بوده و م اکنون سهم سرانه مصرف اسباب بازی برای هرکودک در آمریکا ۳۵۰ دلار، اروپا ۲۵۰ دلار وچین ۶,۳ دلار است و در حال حاضر چین تولید کننده عمده اسباب بازی در جهان است و معادل #درآمد_نفتی_ایران از این حوزه سود می برد./ تابناک
پویانمایی
(مبارک) در آمریکا اکران می شود
بر اساس خبر رسیده، نمایش عمومی اولین فیلم سینمایی رئال- انیمیشن سینمای ایران «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی و تهیه کنندگی علی نجفی امامی از تاریخ ۲۰ آپریل برابر با ۳۱ فروردین ماه ۹۶ در شهرهای ونکوور، اتاوا، تورنتو و مونترال کانادا آغاز شده است.اکران فیلم «مبارک» که از ۲۳ بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است همچنان در سینماهای سراسر کشور ادامه دارد. / فنافر
تولید محتوای دیجیتال
پیشی گرفتن تبلیغات دیجیتال از تبلیغات تلویزیونی
با ساخت انیمیشنهایی که متکی بر دولت و تلویزیون نبود و متمرکز بر فضای مجازی و مردم بود، موفق و دیده شدیم و دریافتیم که میشود مستقل فعالیت کرد هرچند که این کار درآمدی برای ما نداشت. در نتیجه تصمیم گرفتیم انیمیشنهای فرهنگسازی را با پروژههای جدید متعلق به فضای مجازی، ترکیب کنیم و انیمیشنهای روزانه تولید کنیم و به صورت گسترده در فضای مجازی آنها را منتشر کنیم. این اولین ایدهی شکلگیری دیریندیرین بود…محمد ابوالحسنی. تهیهکننده انیمیشن «دیرین دیرین» / فنافر
رشد چندهزار برابری محتوای فارسی در وب/ لزوم توجه به کیفیت مطالب
سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به رشد چند هزار برابری وب فارسی طی ۱۲ سال اخیر، گفت: اما به میزان کافی کیفیت این محتوا مد نظر قرار نمی گیرد.علیرضا یاری با اشاره به تکالیف مدنظر در پروژه اقتصاد مقاومتی برای تولید محتوای بومی و ۱۰ برابرکردن محتوای داخلی در کشور، اظهار داشت: رشد محتوا در وب فارسی زیاد است و ما شاهد هستیم که تولید محتوا روی وب فارسی با شیب تندی از سال ۸۳ تاکنون در حال حرکت است. / مهر
*سید میلاد علیزاده