به گزارش فناوری فرهنگی، بازار سفر انگیزشی در اروپا و ایالات متحده به کمال رسیده و در آسیا مخصوصا سنگاپور و ژاپن در حال توسعه است؛ همچنین در تایلند که نقش توسعه صنعت سفر تشویقی آن را انجمن مجمع و تشویق تایلند (TICA) بر عهده دارد و نقشی فعال در میزبانی و هماهنگسازی سفرهای آشناسازی در این کشور ایفا میکند. در سالهای اخیر، هزینه کردن برای سفر تشویقی در تایلند 20 درصد کل هزینهها در صنعت MICE را تشکیل داده است. درآمد تولیدشده از صنعت سفر تشویقی در تایلند بهطور متوسط نرخ 3/ 4 درصد رشد را نشان میدهد و این درحالی است که تعداد مسافران تشویقی بهطور متوسط سالانه 4 درصد رشد داشته است.
سفر تشویقی شخصی یکی از سریعترین روندها در صنعت تشویق، جایزه و شناسایی است. این سفرها در گذر زمان طراحی میشوند و با توجه به سیاستهای عملکردی سازمانی نیاز به تعیین اهداف و مقصودهایی دارند که کارمندان برای ارتقای فرهنگ سازمانی مثبت باید به آنها دست یابند. سفرهای تشویقی پتانسیل القای حس شناخت و پذیرش از سوی سازمان را برای شرکتکنندگان دارا هستند؛ تا آنجا که به عنوان مرحلهای برای کارمندان عمل کرده و چشماندازهای کارمندان و مدیریت را برای نزدیک شدن بین خودشان و همچنین با مدیریت وسعت میبخشند. برنامههای سفر تشویقی همچنین میتوانند تصمیم برای باقی ماندن با کمپانی را تحت تاثیر قرار دهند و با برنامهریزیهای مناسب در این زمینه میتوان به گونهای عمل کرد که همکاری بین نخبههای ارشد کمپانی ارتقا یابد. از سوی دیگر، سفرهای تشویقی شخصی میتوانند انتخابهای جذاب و منعطفی را ارائه کنند که به با ارزشترین کارمندان الهام و انگیزه میدهند.
کارشناسان معتقدند سفرهای تشویقی بهعنوان موثرترین ابزار انگیزشی، باید برای کارمندانی که راندمان کاری مناسب یا بالایی متناسب با معیارها، سنجشها و پروسه ارزیابی طراحیشده دارند در نظر گرفته شود؛ زیرا برنامههای جایزهای و شناسایی صلاحیت کارمندان، از جمله مسائل بسیار حساسی است که به راحتی میتواند نتیجه معکوس داشته و باعث اختلاف و بروز احساسات ناخوشایندی بین کارمندان شود؛ بنابراین معیارها برای یک کاندیدای موفق باید واقعگرایانه و قابل حفظ باشند و بهطور جامع، روشن و به همراه همه جزئیات درباره طرح تشویقی و مقصدی که کمپانی آنجا را برای برنامه سفر تشویقی در نظرگرفته است برای همه افراد دخیل، شناسانده و معرفی شود.
ویژگیها و انواع سفرهای انگیزشی
معمولا سفرهای انگیزشی سه روز طول میکشند و شامل اقامت هتل، مجموعه تور و فعالیتهای برنامهریزی شده از جمله میهمانیها و بازیها هستند. همچنین برنامههای سفر تشویقی به دو صورت برنامه تشویقی باز و برنامه تشویقی بسته درنظر گرفته میشوند. در برنامه تشویقی باز، هیچ محدودیتی برای تعداد کارمندان مجاز یا تعداد جوایزی که میتوانند حاصل کنند، نیست؛ بنابراین انگیزه بیشتری ایجاد میشود زیرا هر کسی که به هدف از پیش تعیینشده میرسد، قادر خواهد بود سفر تشویقی دریافت کند. اما اینکه نمیتواند بودجه از پیش تعیینشده داشته باشد، از معایب آن است. در برنامههای تشویقی بسته، با وجود اینکه بودجه از پیش تعیینشده و تعداد کارمندان با صلاحیت برای سفر مشخص است، امکان ایجاد بیمیلی کادر کارمندان وجود دارد. همچنین برندگان تکراری ممکن است اکثر برنامههای تشویقی را تصرف کنند. از نظر زنجیره ارزش در صنعت سفر تشویقی، بخش مهم سفر تشویقی زمانی است که کمپانی و سازمان تشویقی شروع به همکاری میکنند. در واقع یک ارتباط دو طرفه بین کمپانی و سازمان تشویقی، زمانی که مکان حوزه و زمینه سفر تشویقی خاصی را تعیین میکنند، ایجاد خواهد شد.
آمادهسازی سفر خودش معمولا در اختیار تنظیمکننده سفر تشویقی است که باید بر همه جنبههای مدیریتی نظارت داشته باشد و از همزمانی همه کارها در برنامه اطمینان حاصل کند. در بسیاری از کمپانیها، برنامههای تشویقی توسط پیمانکاران خارجی مدیریت میشوند و برای طراحی و اجرای برنامهها در نمایندگی کمپانیها معمولا قسمتهای مختلف بیشتر خدمات را به دیگر ارائهکنندگان خدمات از جمله هتلها، خطوط هوایی، حملونقل زمینی و تورهای محلی محول میکنند؛ زیرا ارائهکنندگان خدمات در سفرهای تشویقی، وظایفی را انجام میدهند که برای ارائهشان شناخته شده هستند و عملکردشان برای کیفیت سفر تشویقی حیاتی است و در موفقیت نهایی نقش بسزایی دارند. ارائهکنندگان خدمات باید تجربه بینقصی برای مسافران ارائه کنند که منعکسکننده موارد از جمله متفاوت بودن، تجربههای فانتزی و هیجانانگیز، انحصاری بودن، اصیل بودن، توجه به جزئیات و برابری در رفتار باشد. در نهایت همچنانکه حاصل اجرای سفرهای تشویقی در ایجاد نتایج سازنده از جمله خلق خاطرات مشترک میان اعضای سازمان و افزایش انگیزه برای کارکنان یک سازمان موثر است، تاثیرات مثبت این سفرهای انگیزشی در صنعت گردشگری نیز از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بهویژه رونق گردشگری داخلی، انتقال سفرها به زمانهای خارج از روزهای پیک سفر در طول سال و پویایی بخشهای خدماتی حائز اهمیت است.
منبع: دنیایاقتصاد