گام بزرگ انیمیشن ایرانی در بازار جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی، سال‏ها پیش کودکان بیش از این‏که با دیدن فیلم‏های کمدی، خنده بر لب‏هایشان بنشیند با تماشای انیمشین‏ های ایرانی به خنده می ‏افتادند. البته بیشتر این خنده ‏ها نه برای محتوای آنها که اغلب به‌دلیل پرداخت غیرحرفه‏ ای‌شان بود؛ شخصیت‏ هایی که دهانشان نیم‏ متر باز می‏ شد تا کلمه‏ ای به زبان بیاورند و راه رفتنشان به راه رفتن آدم ‏آهنی‏ ها پهلو می‏زد. خوشبختانه نزدیک به یک دهه است که اوضاع تغییر کرده است و انیماتورهای ایرانی به مدد آموزش‏ها و استفاده از تجربیات بین‏ المللی راه حرف ه‏ای در پیش گرفته‏ اند و آثار شایان توجهی تولید کرده ‏اند که برخی از آنها در دنیا درخشیده‏ اند. از آخرین این آثار که در عرصه ‏های بین‏ المللی مطرح شده می‏توان به «رهایی از بهشت» اشاره کرد. فیلم سینمایی «رهایی از بهشت» تندیس انیمیشن مضمونی روز در جشنواره کن امسال را دریافت کرد. این انیمیشن یکی از سه فیلمی بود که برای جوایز مضمونی ۲۰۱۷ انتخاب شدند که شامل «ژوناد» به تهیه‌کنندگی شینیچیرو کیمورا، «رهایی از بهشت» به تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی و «اقبال» به تهیه‏ کنندگی میشل فوزلیه و بابک پیامی بود این جوایز برای ارزش‏های مثبت و پیامی که فیلم‏ها دربردارند و موجب رشد انسان ‏دوستی می‏شوند به آنها اهدا ‏شد. از نکات جالب این جایزه طراحی تندیس‏ های اختصاصی بر اساس عناصری از خود فیلم‏ها از طرف نقاش و مجسمه ‏ساز معروف فرانسوی بود.

«رهایی از بهشت» انیمیشنی با تکنیک ترکیبی است که با خطوطی درهم تنیده از خیال ‏پردازی، قصه‌گویی و واقعیت شکل گرفته است. داستان در شهری جنگ زده می‏گذرد و داستان معلم مدرسه‏ ای را روایت می‏کند که اسمش ساره و نویسنده است. او سعی دارد تا دو تن از دانش‌آموزانش بتوانند پدرانشان را پیدا کنند و در عین حال با تعریف کردن قصه ‏هایی این بچه‌ها را تشویق می‏ کند. اما بعد متوجه می‌شود قهرمان داستان ‏هایش واقعی است. پس از حضور «رهایی از بهشت« ساخته علی نوری اسکویی به عنوان فیلم افتتاحیه روز انیمیشن «کن»، این فیلم در بخش رقابتی دو جشنواره بین‌المللی دیگر با عنوان‌های «آکولید» کالیفرنیا و «یوروفست» سن پترزبورگ نیز پذیرفته شد.

در مراسم جایزه این فیلم، تهیه‏ کننده «رهایی از بهشت» موفق شد تا در کنار تهیه‌کننده «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» نامزد دو جایزه اسکار، جایزه خود را دریافت کند. فیلم سینمایی «زندگی من به‌عنوان یک کدو سبز» که نامزد دو جایزه اسکار انیمیشن بود، دیگر برنده این شب بود. این انیمیشن جایزه «بهترین شوالیه‏ های جشن» را دریافت کرد و این جایزه به برونو چتلین برای تهیه آن رسید. در روز انیمیشن بازار جشنواره فیلم کن در میان بهترین‏ های برندگان اخیر که در فستیوال‏ های مهم و رقابت‌های سینمایی حضور داشتند «جوجه پرنده» که عنوان بهترین انیمیشن کوتاه اسکار را کسب کرده بود و نیز «زوتوپیا» که برنده بهترین انیمیشن سال اسکار شده بود نیز به نمایش درآمدند.

موفق در «کن» ناکام در «فجر»

اهدای جایزه کن به فیلم سینمایی انیمیشن «رهایی از بهشت» بار دیگر نشان داد که گاه جشنواره ‏های آن‏سوی آب‏ ها قدر آثار ایرانی را بهتر از خود ما می ‏دانند. این فیلم که در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود بدون کوچک‌ترین جایزه یا قدردانی، به کلی نادیده گرفته شد؛ اتفاقی که همان زمان با واکنش منتقدان مواجه شد. بسیاری چنین رویدادی را بیش از آنکه نتیجه رویکرد داوران بدانند به ساختار معیوب جشنواره فجر نسبت دادند؛ همان‏طور که مجتبی اسماعیل زاده، انیماتور در همان زمان عنوان کرده بود: یک ایراد کلی به ساختار جشنواره‌های ما وارد است و آن اینکه ما یک فیلم انیمیشن را در رقابت با فیلم‌های رئال می‌گذاریم. در تمام جشنواره‌های دنیا یک جداسازی منطقی حتی بین فیلم‌های موزیکال، تراژدی ووجود دارد.

این انیماتور ادامه داد: جشنواره فجر چند چیز را که با هم سنخیت چندانی ندارند در یک بخش گذاشته و گفته است با هم رقابت کنید. البته این اشکال فقط مختص جشنواره فجر هم نیست و در جشنواره فیلم کوتاه هم این اتفاق می‌افتد و فیلم‌های انیمیشن و مستند معمولا در کنار فیلم‌های داستانی در بخش‌هایی مثل تدوین، صداگذاری و…نادیده گرفته می‌شوند. اسماعیل‌زاده با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است، توضیح داد: فیلم «رهایی از بهشت» در هیاهوی فیلم‌های سینمایی به کل نادیده گرفته شد. اگر هم در بخش‌های مجزا این فیلم دیده نشد خوب بود که هیات داوران به این فیلم به‌عنوان یک سرمایه ملی نگاه می‌کردند و حداقل یک جایزه ویژه برای تقدیر به فیلم می‌دادند تا انیماتورها هم دلگرم شوند.

وی افزود: «این حمایت هاست که باعث می‌شود بخش انیمیشن ما بتواند رشد کند و در گیشه هم بتواند به فروش میلیاردی برسد. در همین جشنواره هاست که می‌توانیم بگوییم فیلم انیمیشن هم وجود دارد و دارد نفس می‌کشد.» وجود چنین تفکیکی در جشنواره‏ معتبر «کن» و درخشش این انیمیشن در آن، تا حد زیادی گواه درستی چنین انتقادهایی است؛ انتقادهایی که اگر در جشنواره‏های آینده فجر جدی گرفته شوند احتمال رشد بخش‏های مهمی از سینمای ما از جمله سینمای «انیمیشن» را فراهم و عرصه را برای حضور بین ‏المللی و بازار جهان هموارتر خواهد ساخت.

معرفی برندگان بخش هفته منتقدان کن

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن با معرفی برندگان بخش هفته منتقدان نخستین برندگان خود را شناخت. در مراسمی که پنج‌شنبه شب برگزار شد فیلم فرانسوی «ماکالا» داستانی درباره زندگی در کنگو، ساخته امانوئل گراس جایزه اصلی بخش جنبی هفته منتقدان کن را دریافت کرد. این فیلم با دریافت جایزه بزرگ نسپرسو یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی را نیز از آن خود کرد.در بخش هفته منتقدان که برای کشف استعدادهای جدید اهدا می‌شود، هفت فیلم بلند داستانی حضور داشتند. «گابریل و کوهستان» به کارگردانی فیلیپ گامارانو باربوسا برنده جنبی هفته منتقدان بود که جایزه ویژنری شبکه ۴ فرانسه را دریافت کرد. این جایزه به فیلم بلند داستانی اول یا دوم یک کارگردان که از خلاقیت چشمگیر برخوردار باشد اهدا می‌شود. فیلم فرانسوی «آوا» به کارگردانی لیا میسیوس هم جایزه SACD را از جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک دریافت کرد. فیلم اسپانیایی «محروم از ارث» ساخته لورا فرس نیز جایزه لایکا سینه دیسکاوری را که به فیلم‌های کوتاه اهدا می‌شود از آن خود کرد. جایزه کانال پلوس برای فیلم‌های کوتاه نیز به فیلم لهستانی «بهترین آتش‌بازی» ساخته الکساندرا ترپینسکا رسید

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد