به گزارش فناوری فرهنگی، بیشک همه ما بر این امر اذعان داریم فضای روانی کودکان ایرانی سالهاست با دنیای انیمیشنهای خارجی نه از قاب جادویی تلویزیون که از پشت ویترین فروشگاههای پوشاک بچگانه عجین شده است. طراحان لباس ایرانی با علم به این موضوع که کودکان رنگهای شاد را بیشتر دوست دارند، باز هم از توجه به این مهم غفلت کرده و باید اعتراف کرد که طی سالیان اخیر در بازی رنگها از رقبای خارجی خود شکست خوردهاند. انیمیشنبازی واردات پوشاک در دنیای کودکان تا جایی پیشرفته است که گاه به نظر میرسد اگر والدین بخواهند از الگوهای ایرانی برای لباس فرزندشان استفاده کنند، کودکان با پوشیدن این لباسها احساس تحقیر کرده و نگاهشان را به سمت آنچه از پوشاک خارجی بر تن هم سن و سالهایشان است معطوف خواهد کرد. برخی آمار حاکی از آن است که سالانه در کشورمان ۳۰ هزار تن لباس بچگانه تولید میشود که البته در تولید پوشاک کودک هم تولیدکنندگان زیرپلهای به وفور وجود دارند و در عین حال تعداد تولیدکنندگان رسمی هم کم نیست اما به واقع و با تکیه بر میزان استقبال عموم از طرح و کیفیت موجود، تعداد آنهایی که حرفی برای گفتن دارند و مجوز صنعتی دارند و تولید انبوه انجام میدهند، بین 20 تا 30 تولیدکننده است. همین مسئله راه را برای واردکنندگان پوشاک بچگانه باز کرده و آنچه در پشت ویترین این فروشگاهها خودنمایی خواهد کرد تصاویر گوناگون از شخصیتهایی است که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما نداشته و به دلیل قرابت معنایی میان لباس و شخصیت افراد، به شدت بر رویکردهای رفتاری کودکان اثرگذار بوده است. به هر روی نباید فراموش کرد که کودکان در سالهای نخست زندگی، هنوز معنای انتخاب را درک نمیکنند پس والدین با شرایطی مواجه هستند که میتوانند ذائقه فرزند خود را جهت دهی کنند. در ادامه، کودکتان به تدریج و به مرور زمان توانایی انتخاب و درک صحیحی از لباس مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد، پس اگر در سنین کودکی این نوع اعمال سلیقه را در جریان طبیعی لباسهای کودک وارد کنید امیدوار خواهید بود که در سنین نوجوانی و جوانی، لباس را بر تن او ببنید که متناسب با الگوهای فرهنگی و هنری کشورمان بوده است.
منبع:امتداد نیوز