بررسی زمینه‌های حضور جدی چین در بازار گردشگری ایران و زیرساخت‌های آن

به گزارش فناوری فرهنگی، زهرا احمدی‌پور؛ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این دیدار گفت: ایران و چین به‌لحاظ تجاری و سرمایه‌گذاری روابط دیرینه‌ای دارند که این روابط درحال گسترش است و باید به حوزه گردشگری هم تسری پیدا کند.

احمدی‌پور ادامه داد: از سال۲۰۱۱ ایران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری چین انتخاب شده و در فهرست مقاصد گردشگری چین قرار گرفته، که امیدواریم به یک بازار گردشگری برای چین تبدیل شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: چین تجربه خوبی در ساخت‌وساز خصوصاً در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی دارد و باتوجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که ایران در این حوزه دارد، مرمت این بناها می‌تواند آن‌ها را تبدیل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ایران در مسیر راه ابریشم واقع شده است و باتوجه به این‌که راه ابریشم امروز به‌عنوان یک برند در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی مطرح است، ظرفیت ارزشمندی برای گسترش روابط گردشگری ایجاد می‌کند.

او به ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های پزشکی منطقه مطرح است و باتوجه به زیرساخت‌های مناسب گردشگری سلامت در ایران و نوآوری‌های بسیار خوبی که در حوزه پزشکی در ایران وجود دارد، چین می‌تواند ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد حوزه گردشگری سلامت خود انتخاب کند.

او گفت: باتوجه به فعالیت‌های خوبی که چین در حوزه گردشگری دریایی دارد و تصمیم ما برای گسترش این گردشگری، انتظار داریم که چین بتواند سرمایه‌گذاری جدی را در حوزه گردشگری دریایی و ساحلی در ایران انجام دهد.

احمدی‌پور گفت: در تمام استان‌های چین ایران به‌عنوان مقصد گردشگری مطرح است اما هنوز هم باید درخصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در چین از امکاناتی نظیر بیلبوردها و فضاهای نمایشگاهی استفاده شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه گفت: برای رونق بازار گردشگری و افزایش عرضه خدمات به گردشگران چینی، به‌نظر می‌رسد اگر بتوانیم ظرفیت بورسیه‌های دانشگاهی بیشتری را برای دانشجویان ایرانی برقرار کنیم، این افراد می‌توانند برای آموزش زبان چینی به این کشور سفر کنند تا بعد از آموزش در قالب راهنمایان گردشگری برای مسافران چینی فعالیت کنند.

پانگ سن؛ سفیر چین در ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی و خوشحالی برای ملاقات با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان گفت: بعد از مطرح شدن طرح کمربند اقتصادی راه ابریشم همکاری چین با کشورهای مختلف به‌شکل مطلوبی پیش رفت و این طرح از طرف ایران استقبال شده است و نهادهای مربوطه دولت چین و ایران در حوزه‌های مختلف مانند صنایع، کشاورزی، پزشکی و… همکاری‌های خوبی دارند.

سفیر چین در ایران ادامه داد: ایران یک کشور متمدن است که دارای منابع و جاذبه‌های غنی گردشگری است که در طرف مقابل نیز چین یک کشور بزرگ با جمعیت جوان است که منابع گردشگری غنی دارد.

سن افزود: در سال‌های اخیر قدرت چین روز‌به‌روز افزایش یافته است بنابر‌این مردم چین روز‌به‌روز ثروتمند‌تر می‌شوند و اشتیاق آن‌ها برای سفر به خارج از کشور بیشتر می‌شود. در گذشته بیشتر مردم چین به کشورهای همسایه مانند هنگ‌کنگ، تایلند، مالزی و سنگاپور سفر می‌کردند اما این روزها مردم چین به مقاصد دورتر و کشورهایی در اروپا، آمریکا و استرالیا سفر می‌کنند.

او گفت: اکنون علاقه گردشگران چینی متنوع‌تر شده و آن‌ها دوست دارند به کشورهای خاورمیانه و آسیای غربی سفر کنند. به‌عنوان مثال چینی علاقه زیادی برای سفر به مصر دارند با این حال چینی‌های زیادی به ایران می‌آیند و در سال‌های اخیر سفر چینی‌ها به ایران در مقایسه به مصر افزایش یافته است.

سفیر چین در ایران ادامه داد: باتوجه به روابط بسیار خوب ایران و چین ما یک فرصت مناسب برای توسعه همکاری‌های این دو کشور در حوزه گردشگری داریم مخصوصا این‌که رؤسای‌جمهوری ایران و چین علاقه خاصی به توسعه روابط بین دو کشور دارند و در سفر رئیس‌جمهوری ایران به چین در ملاقات با رئیس‌جمهوری چین بر توسعه روابط گردشگری دو کشور و افزایش گردشگران تأکید شد که متقابلاً در سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفت.

او در ادامه گفت: ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دو کشور وجود دارد بنابراین پیشنهاد می‌دهم که روابط دو کشور در چند حوزه تقویت شود. پیشنهاد اولم این است که دو کشور در حوزه گردشگری با یکدیگر تبادل‌نظر بیشتری داشته باشند و ملاقات‌‌ها و دیدارهای مسئولان دو کشور افزایش یابد.

سن اضافه کرد: پیشنهاد می‌دهم هیات گردشگری متشکل از مسئولان بخش دولتی و خصوصی دو کشور ایران و چین به کشورهای هم سفر کنند تا به بررسی عمیق مسائل گردشگری در دو کشور بپردازند و حتی اگر لازم شد تفاهم‌نامه‌هایی را نیز باهم امضا کنند.

او ادامه داد: البته دفاتر خدمات گردشگری دو کشور باهم ارتباط دارند اما باید فرصت‌های بیشتری در اختیار فعالان قرار گیرد.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: پیشنهاد دیگر من تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری دو کشور است که می‌توان ازطریق تلویزیون و یا فضای مجازی به معرفی جاذبه‌های دو کشور پرداخت و پیشنهاد می‌دهم جاذبه‌های گردشگری دو کشور ازطریق تولید فیلم و سریال معرفی شود.

او در ادامه اضافه کرد: مردم چین با شهرهای ایران ازجمله اصفهان و شیراز آشنایی اولیه دارند و با اجرای این تبلیغات و ساخت سریال و فیلم مردم چین می‌توانند بیشتر با ایران آشنا شوند؛ ضمن این‌که این امکان فراهم می‌شود تا با دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران و شهرهای معروفی مانند یزد در نیز ایران آشنا شوند.

سن در ادامه گفت: از نظر سخت‌افزاری و تأمین زیرساخت‌ها نیز می‌توان زمینه را برای حضور هرچه مناسب‌تر گردشگران چینی در ایران آماده کرد. چینی‌ها بیشترشان گردشگران اکونومیک هستند و تمایل به اقامت در هتل‌های تمیز اما با قیمت مناسب دارند که به‌عنوان مثال هتل‌های زنجیره‌ای می‌تواند مکان مناسبی برای اقامت گردشگران چینی باشد.

منبع: صبا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد