به گزارش فناوری فرهنگی، پس از یک دهه از ورود کتابهای الکترونیکی به بازار؛ دوباره شاهد افزایش فروش کتابهای چاپی و کاهش فروش کتابهای الکترونیکی هستیم و این خبر بسیار مهمی برای ناشران است.
در این هفته، نمایشگاه کتاب فراکفورت در آلمان برگزار شد و ناشران و مدیران نشر از سراسر دنیا گردهم آمدند. از این رهگذر، میزگردها، گفتوگوهای چندنفره و آمارهایی درباره وضعیت صنعت نشر و آینده آن در دنیا ارایه شد که تعجببرانگیز بود.
چون این گزارشها و آمارها نشان میدهد در سال گذشته؛ فروش کتابهای الکترونیکی کاهش یافته و فروش کتابهای کاغذی رو به افزایش است. در ایالات متحده؛ سال گذشته فروش کتابهای الکترونیکی ۱۷ درصد کاهش یافته است. در عوض؛ فروش کتابهای کاغذی با رشد ۴.۵ درصدی روبه رو بوده است.
چهار ناشر بزرگ ایالات متحده در میزگردی در خلال نمایشگاه کتاب فرانکفورت به این موضوع اشاره کردند و هشیاری و سرعت عمل ناشران سراسر جهان را خواستار شدند؛ چون دوباره صنعت چاپ و نشر کاغذی با استقبال مواجه شده است و این فرصت جدید را نباید از دست داد.
این ناشران میگویند: ده سال پیش سایت آمازون با شروع روند فروش کتابهای الکترونیکی؛ بحرانهای مالی بزرگی را نصیب ناشران کرد و شاهد بیثباتی در بازار و به چالش کشیده شدن کسبوکارهای سنتی انتشار کتاب بودیم.
در همان زمان، بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکردند با تغییر رفتار و عادت کاربران به مرور بر اثر خواندن کتابهای الکترونیکی؛ کتابهای کاغذی به پایان عمر خود نزدیک میشوند و برخی دیگر از کارشناسان نظری مخالف آن داشتند و گفتند موج استقبال از کتابهای الکترونیکی زودگذر و هیجانی است. گروه دوم اعتقاد داشتند، هیچ گاه صنعت نشر کاغذی از بین نمیرود و دوباره شاهد اوجگیری و استقبال از آن خواهیم بود.
مدیران انتشاراتی از دلایل عمده کاهش فروش کتابهای الکترونیکی را «خستگی خواندن روی صفحهنمایش»، «زیبایی بیشتر کتابهای کاغذی» و «تغییر نسل» میدانند و روی افزایش سرعت و کیفیت کتابهای کاغذی در سالهای آتی تاکید دارند.
مؤسسه Nielsen در نظرسنجیهایی که انجام داده است، متوجه شده کودکان و نوجوانان بیشتر دوست دارند، کتابهای چاپی خریداری کنند و در خانه و کتابخانه خود نگهداری کنند. این نسل جدید، زیاد تمایلی به خواندن کتابهای الکترونیکی ندارد.
از سوی دیگر؛ کتابهای کاغذی نویسندههای معروف و رمانهای پرفروش سال مانند رمان «دختری در قطار» نوشته پائولا هاوکینز بیشتر از نسخههای دیجیتالی فروش میروند و این موضوع روی آمار فروش کلی تاثیرگذار است.
استفاده از رنگ بیشتر و طراحیهای گرافیکی جذابتر نیز در فروش بیشتر نسخههای کاغذی تاثیرگذار بوده است.
همچنین، یکی دیگر از دلایل کاهش فروش و مطالعه کتابهای دیجیتالی به موضوع استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بازمیگردد. بسیاری از افرادی که در نظرسنجی مؤسسه Nielsen شرکت کردند؛ میگویند آنقدر در اینترنت و فضای مجازی هستند که دیگر خسته شده و نمیتوانند روی خواندن یک کتاب الکترونیکی تمرکز کنند؛ بنابراین، ترجیح میدهند یک کتاب چاپی دستشان بگیرند و برای چند دقیقه و ساعتی هم که شده، موبایل را کنار بگذارند!
ظاهرا اینترنت و شبکههای اجتماعی که تا چند سال پیش؛ متهم ردیف اول از بین بردن مطالعه و کتابهای کاغذی بودند؛ دارند در یک جنگ مغلوبه به ناجی صنعت نشر تبدیل میشوند.
منبع: تابناک با تو