به گزارش فناوری فرهنگی، وقتی عربستان انیمیشنی از حمله موشکی به ایران و دستگیری سردار سلیمانی منتشر کرد، بلافاصله سازنده انیمیشنهای نبرد خلیج است، یک انیمیشن شبیهسازی حمله موشکی به عربستان را منتشر کرد و در این زمان بود که خیلیها از شروع جنگ انیمیشنی ایران و عربستان خبر دادند. گروه انیمیشن فاطمه الزهرا پیش از این حمله موشکی ایران به اسرائیل و عربستان را شبیهسازی کرده بود، اما پاسخی از عربستان دریافت نکرده بود تا اینکه در روزهای گذشته انیمیشن مشابه از سوی عربستان منتشر شد.
حال پس از ساخت این انیمیشن؛ سراغ کارگردان این مجموعه رفتهایم. فرهاد عظیما با اشاره به روند ساخت آثار انیمیشن در گروه انیمیشن فاطمه الزهرا به ایلنا گفت: ذات انیمیشن؛ خلق یک اثر براساس ایده خلاقانه است. متاسفانه ما در مشهد امکانات بسیار کمی برای ساخت انیمیشن داریم و همه امکانات ما شاید یک دهم امکاناتی باشد که سایر همکاران ما در شهرهایی همچون تهران دارند.
وی ادامه داد: صنعت انیمیشن در ایران ناشناخته است به همین دلیل متاسفانه جدی گرفته نمیشود. حتی در ساختار کلی سینما نیز اهمیتی به آن داده نمیشود حتی در جشنواره فیلم فجر خیلی مورد اعتنا قرار نمیگیرد. در سینمای ایران آثار رئال ارزشمندترند و بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
عظیما درباره یکی از آخرین محصولات موسسه انیمیشنسازی فاطمه الزهرا که “سخت و خشن” نام دارد، گفت: انیمیشنی از طرف دولت عربستان ساخته و منتشر شد که در آن به ایران و ایرانی و سردار قاسم سلیمانی توهین شده بود. متاسفانه این انیمیشن در شبکههای اجتماعی پخش شد و در داخل نیز افراد زیادی آن را دست به دست کردند. به همین دلیل ما وظیفه خود دیدیم که باید پاسخ این انیمیشن را بدهیم و انیمیشن سخت و خشن را ساختیم که بازتاب بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور داشت. اثر دیگری را هم در حال ساخت داریم به نام “فتح مکه” که در چند روز آینده منتشر میشود. این انیمیشن هم پاسخ قاطعانهای به رفتارهای دولت عربستان و حاکمان جدید آنهاست.
وی ادامه داد: به لطف خداوند و عنایت امام رضا (ع) انیمیشن “سخت و خشن” در داخل با استقبال خوبی همراه شد و ما توانستیم با این انیمیشن دل ۸۰ میلیون ایرانی را شاد کنیم. در خارج از کشور نیز استقبال به اندازهای بود که حتی تعدادی از شبکههای تلویزیونی و سایتهای معاند نیز مجبور شدند این اثر را پخش کنند و آن را در مقابل انیمیشن ساخته شده توسط صعودیها قرار دهند.
عظیما در پاسخ به این سوال که چرا این دست انیمیشنها اصولا فاقد داستان هستند و جز چند پیام یا شعار تسلیحاتی خط داستانی خاصی را دنبال نمیکنند، گفت: آنچه که در زمان ساخت انیمیشنهایی همچون سخت و خشن اهمیت دارد این است که در کمترین زمان ساخته شود و پیام قاطعی بدهد که برای طرف مقابل شوکآور باشد. از این رو ما همه تلاشمان را میکنیم تا با سرعت بسیار انیمیشنی را در مقام پاسخ بسازیم و خدا را شکر تاکنون موفق بودهایم و رکورددار این قضیه هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه سازمانها و گروههای مختلف هنری ارزشی که خود را مدافع ارزشها میدانند در زمان پاسخگویی به طرف متخاصم سکوت اختیار میکنند اما ما وظیفه خود میدانیم و البته منتظر پول بیتالمال هم نمیمانیم و دنبال این هم نیستیم که فقط با رسانهها برای تبلیغات عکس بگیریم بلکه به دنبال واکنش سریع هستیم.
عظیما درباره هزینه ساخت و حمایت از انیمیشن سخت و خشن گفت: این انیمیشن به صورت کاملا خودجوش و جهادی ساخته شده و هیچ حمایتی از هیچ نهادی برای آن صورت نگرفته است. متاسفانه سازمانهایی که باید به عنوان سپر فرهنگی در کشور فعالیت کنند و از چنین آثاری حمایت کنند هیچ حمایتی انجام نمیدهند. وقتی مثلا دولتی مانند عربستان یک اثر انیمیشن میسازد، ما باید در داخل چندین اثر در پاسخ آنها بسازیم نه آنکه سکوت کنیم و اگر انیمیشن سخت و خشن نبود ما چه اثر دیگری داشتیم که در مقابل اثر عربستانیها قرار بدهیم؟
وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند زمان سیستم موشک جواب موشک گذشته و درکنار بحثهایی که این روزها پیرامون قدرت موشکی ایران و حمله موشکی یمن به عربستان وجود داد و فشار بر ایران، آیا ساخت چنین انیمیشنهایی وضعیت را بدتر میکند یا خیر، گفت: دشمن همیشه با ما دشمن بوده و برای دشمنی خود دنبال بهانه میگردد هرچند اگر بهانهای نیز نداشته باشد باز هم با ما دشمنی میکند و یک عاملی را از زیر زمین برای دشمنی پیدا میکند. مثلا در معاهده برجام و ۱+۵ برادران دیپلمات ما در حوزه دیپلماسی زحمات زیادی کشیدند و مذاکرات خوبی انجام دادند و یک قراردادی را به سرانجام رساندند درحالیکه ما به همه تعهدات خود پایبند بودیم اما آن کسی که بدعهدی کرد و دائم به وعدههای خود عمل نمیکرد، طرف مقابل بود و ما دائم به آنها چشم میگفتیم. درنهایت تمام مراکز هستهای خود را تعطیل کردیم ولی آنها هیچ چیز به ما نمیدادند.
وی ادامه داد: ما اگر این سمت هیچ فعالیتی نکنیم و حتی به آنها محبت هم بکنیم باز طرف مقابل ضربه خود را میزند درست مانند عقرب. طرف مقابل ما و دشمن ما عقرب است. به عقرب چه محبت کنی و چه ضربه بزنی، او نیش خود را خواهد زد. بنابراین تنها راه این است که عقرب را از بین ببریم.
عظیما ادامه داد: تا امروز آمریکاییها و جدیدا عربستانیها آثار بسیاری را علیه ایرانیان ساختهاند. هرقدر ما در برابر این آثار کوتاه بیاییم آنها جلوتر قدم برمیدارند. بنابراین باید ما دائم لبه تیز قدرت خودمان را در حوزه فرهنگ نشان آنها بدهیم. هرچه قدرت ما بیشتر باشد آنها بیشتر میترسند و مجبورند به ما احترام بگذارند.
وی با اشاره به اینکه صنعت انیمیشن صنعت گرانی است، گفت: ساخت انیمیشن در غرب دقیقهای ۳۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه دارد و گاهی تا سه میلیارد تومان نیز در هالیوود برای ساخت یک انیمیشن هزینه میشود. یک انیمیشن ۱۰۰ دقیقهای؛ ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن میشود. انیمیشنی مانند پاندای کونگفوکار با ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت شده است. در ایران دقیقهای ۱۰۰ میلیون تومان در بالاترین رنج قیمت به انیمیشن اختصاص دارد حال آنکه بسیاری از انیمیشنها با دقیقهای یک میلیون تومان ساخته میشوند.
عظیما ادامه داد: ما برای ساخت انیمیشنهای خود هیچ پولی دریافت نمیکنیم اما اگر بخواهیم سفارش بگیریم و به قیمت ایران آثار انیمیشن بسازیم آثاری که ساختهایم تقریبا دقیقهای ۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت دارد. به نظر من آثاری که ما ساختهایم در نظام غربی میتواند دقیقهای ۳۰۰ میلیون تومان ارزشگذاری شود. اما ما در زمان ساخت این انیمیشنها رقم زیادی را هزینه نمیکنیم. ما فقط یک حقوق ماهیانه به همکاران خود در زمان ساخت اثر میدهیم. در زمان اکران نیز از این آثار استفاده میشود. مثلا برای اکران انیمیشن “نبرد خلیج فارس” ما مشکلات زیادی کشیدیم و حوزه هنری بجای آنکه ۱۰۰ سالن در اختیار ما قرار دهد فقط حدود شش سالن برای نمایش این فیلم و اکران آن اختصاص داد و فیلم به صورت قطرهای اکران شد.
وی در پاسخ به این سوال که انیمیشن “سخت و خشن” و “نبرد خلیج فارس” اطلاعات خوب و کاملی پیرامون قدرت نظامی ایران ارائه میکند. این اطلاعات چگونه برای این آثار جمعآوری شده است، گفت: برخی اطلاعات و مسائل که کاملا مشخص است و برخی اطلاعات دیگر را براساس پژوهش و جستوجو به دست میآوریم البته داستانپردازی هم میکنیم تا انیمیشن جذابتر شود و مخاطب آن را دوست داشته باشد. در شکل معمول ساخت انیمیشنی مانند “نبرد خلیج فارس” نیاز به ۱۰۰ نفر نیرو دارد اما ما با حدود شش نفر این انیمیشن را ساختیم که کاری شبیه معجزه است.
منبع: ایلنا