به گزارش فناوری فرهنگی، بزرگترین رویداد ملی استارتاپ ناب گردشگری جنوب کشور به میزبانی شهر جهانی یزد با هدف آشنایی با الفبای کسب و کار به مدت سه روز با موضوع گردشگری ویژه عموم در باغ دولت آباد یزد به همت و حمایت دانشگاه پیام نور یزد و با همکاری ستاد توسعه فناوری نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری، اداره کل میراث فرهنگی یزد و اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.
در این همایش ابوالفضل شرافت مدیرعامل اکادمی کسب و کار تکتا به عنوان مجری برگزاری رویداد گفت: استارتاپ گردشگری رویدادی آموزشی و تجربی است که در آن گروههای مختلف و ایده پرداز گرد هم میآیند تا ایدههای خود را مطرح و پس از تشکیل گروه، آنها را اجرایی کنند.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این استارتاپ، آموزش الفبای کسب و کار و آشنایی با موضوعهای ایده پردازی و بوم مدل کسب و کار و فرصتهای صنعت گردشگری، ارائه ایدههای نوآورانه و اجرایی شدن ایدههای کارآفرینان جوان و تبادل اطلاعات بدون محدودیت سنی برای شرکت کنندگان بود.
وی تصریح کرد: در این رویداد استارتاپ ۱۵۰ نفر از ایده پردازان و افراد خلاق شرکت کردند و حدود ۶۰ ایده دادند که پس از انتخاب 15 ایده برتر توسط شرکتکنندگان، با تشکیل تیمهای هفت تا 11 نفری، ایدههای منتخب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت چهار ایده برگزیده شد.
به گفته شرافت، حمایت از استارتاپها و توانمندیهای موجود داخلی نقش موثری در توسعه تکنولوژی و گردشگری دارد و نهادهایی از جمله مراکز رشد، شتاب دهندهها و صندوقهای سرمایه گذاری میتوانند از این استارتاپها و ایدههای ارائه شده حمایت کنند.
وی افزود: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، شتابدهنده سندباد و آکادمی کسب و کار تکتا نیز در خصوص تأمین امکانات و رفع نیازها از تیمهای استارتاپ حمایت میکنند.
کمیته میراث جهانی یونسکو 18 تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر در فهرست جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغهای دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قناتهای زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6 هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یک هزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونهای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
در 6 ماهه نخست سال 96، 51 هزار و 820 گردشگر خارجی به استان یزد سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 47 هزار و 17 نفر مربوط به 6 ماهه نخست سال 95 است.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 6 ماهه نخست سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشماندازهای طبیعی، عرصههای بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخهها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته میشود.
رویداد ملی استارتاپ ناب گردشگری جنوب کشور به میزبانی شهر یزد و با حمایت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد.
منبع:ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز