به گزارش فناوری فرهنگی، حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» درگفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر درباره تولید این انیمیشن سینمایی گفت: ما برای نگارش فیلمنامه انیمیشنهای سینمایی فردی عمل نمیکنیم، بلکه کارمان گروهی است. هر ساله ایدههای مختلفی به گروه هنر پویا پیشنهاد میشود، از بین این ایدهها چندتایی توسط شورای محتوایی انتخاب میشود، آن ایدهها در کارگاه ایدهاندیشی دستخوش تغییراتی میشود و به یک طرح تبدیل میشود. روی آن طرح دوباره کار میکنیم و تبدیل به فیلمنامه میشود. ما برای ساخت آثارمان چنین مراحلی را طی میکنیم.
او ادامه داد: بعد از انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم»، ایده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» انتخاب شد، حدود ۵-۶ ماه روی آن کار شد و از دی ماه سال ۹۴ نگارش فیلمنامهاش را شروع کردیم. با توجه به بازخوردهایی که ما از انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» دریافت کردیم، تمام تلاشمان را صورت دادیم تا مشکلاتی که پیش از این مطرح بود را برطرف کنیم. در کنار نگارش فیلمنامه، ما کارهای پیش تولید ساخت انیمیشن را هم جلو بردیم و تقریباً در پایان سال ۹۴ پکیج پیش تولید انیمیشن سینمایی «فیلشاه» کامل شد. بعد از آن هم کار تولید آن با جدیت دنبال شد، در تیرماه ۹۶ کار دوبله این انیمیشن به پایان رسید و در آخر هم چند روز قبل کار تولید آن به صورت کامل به پایان رسید و آماده نمایش شد.
تهیه کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در پاسخ به این سوال که یکی از مهمترین نیازهای یک انیمیشن سینمایی، جذابیت آن برای کودکان و نوجوانان است، چه کارهایی انجام شده که این انیمیشن جذابیت لازم را برای این رنج سنی داشته باشد؟، بیان کرد: گروه هنر پویا برای ساخت اثر برای کودکان و نوجوانان تشکیل شده است. شعار این گروه هم «فرزندانتان را آسوده به سینما بیاورید» است. هدف ما این است که خانوادهها را به سینما بیاوریم و برای فرزندانشان برنامه داریم. نکته دوم در این بخش این است که فیلمنامهنویسان ما باید همزمان دو کار سخت را انجام دهند، یک؛ اینکه بچهها را راضی نگه دارند، دو؛ اینکه تلاش کنند بزرگسالان را همراه خود سازند؛ این دو مقوله کمی کارها را پیچیده و سخت میکند. برای همین از مشاورین بسیاری مشورت میگیریم و بازخوردهایی از مخاطبان کودک دریافت میکنیم.
او افزود: ما تجربه مشابهی را با بچهها در «شاهزاده روم» داشتیم. آن تجربه هم کنار این کار وجود داشت و توانستیم از اشتباهاتی که در آن انیمیشن داشتیم، درس بگیریم. همه اینها دست به دست هم دادند تا انیمیشن «فیلشاه»، انیمیشن کمنقصتری باشد.
جعفری درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین در بخشهای مختلف سیوششمین جشنواره فیلم فجر، گفت: «فیلشاه» به عنوان یک فیلم سینمایی ساخته شده است. وقتی یک فیلم سینمایی ساخته میشود یعنی قرار است با فیلمهای سینمایی حاضر در جشنواره رقابت کند و این رقابت، منطقی است. مثلاً فیلم انیمیشن سینمایی «دیو و دلبر» که در هالیوود ساخته شد، در اسکار در کنار فیلمهای دیگر رقابت کرد و جایزه اسکار دریافت کرد. این در دنیا مرسوم است که فیلمهای انیمیشن با آثار رئال رقابت میکنند. ما نمیدانیم که هیئت داوران چه کسانی هستند، بهخاطر همین، میتوان این را گفت که هیئت داوران باید این قدرت و جسارت را داشته باشند که مقابل کارهای رئال، به یک کار انیمیشن توجه کنند. افرادی که برای داوری جشنواره فیلم فجر انتخاب میشوند از سرآمدان حوزه سینما هستند. به نظرم انیمیشن سینمایی «فیلشاه» شانس این را دارد که در بخشهای تدوین، موسیقی، صداگذاری، فیلمنامه، کارگردانی، بهترین فیلم و غیره نامزد دریافت سیمرغ بلورین سی وششمین جشنواره فیلم فجر باشد.
منبع:پانا
یک نظر
تعقيب: آیا انیمیشن ایرانی توان رقابت با انیمیشنهای جهانی را دارد؟ - دیدچه