به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی فقیهی با اشاره به رشد شرکتهای دانشبنیان در حوزه ICT، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 40 درصد از کل شرکتهای دانشبنیان متعلق به حوزه ICT است.
وی با بیان این که در سالهای اخیر شاهد اتفاقات متعددی در فضای پر گفتگوی ICT بودهایم، بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، با بیشترین سهم نفوذ در زندگی، محیط کسبوکار و اجتماع انسانها توانسته است در حوزههای مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، نهتنها در کشور بلکه در دنیا نفوذ پیدا کند و با رشد و توسعه در زیرساخت اطلاعاتی کشور، سهم قابلتوجهی از فعالیت شرکتهای بنیان را در حوزه ICT جمعآوری کند.
وی ادامه داد: با فعالیتهای صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی توانستهایم از 3 هزار و 500 شرکت دانشبنیان به چیزی در حدود، یک هزار و 350 شرکت دانشبنیان فعال در حوزه ICT دست یابیم که رشد قابلتوجهی است.
** 10 هزار میلیارد تومان درآمد فعالان دانشبنیان در حوزه ICT
دبیر ستاد توسعه اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با اشاره به درآمد شرکتهای دانشبنیان در حوزه ICT در شش ماه نخست امسال، اظهار کرد: درآمد فعالان دانشبنیان در حوزه ICT در شش ماه نخست سال حدود 10 هزار میلیارد تومان بود که معادل کل فعالیتهای صورت گرفته در سال 95 است.
فقیهی در ادامه بابیان اینکه تمام پتانسیل موجود فضای ICT در بخش دانشبنیان گنجانده نمیشود، گفت: تمام پتانسیل و فضای ICT کشور در بخش دانشبنیان گنجانده نمیشود و شرکتهایی وجود دارند که تنها در زمره شرکتهای خلاق قرار میگیرند و از لحاظ آماری جزء دستهبندی شرکتهای دانشبنیان نیستند.
وی افزود: از سوی دیگر روزانه با استارتاپ های قوی و برنامههای کاربردی جدیدی در کشور روبرو میشویم که اگر بخواهیم آنها را هم در زمره شرکتهای دانشبنیان بهحساب آوریم بهطور حتم با حجم بیشتری از فعالان دانشبنیانی در حوزه ICT روبرو خواهیم شد.
وی با بیان این که اقتصاد جدیدی در بازار رقابتی در حوزه ICT حاکم شده است، گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات بانفوذ در محیط کسب و کار باعث به وجود آمدن کسب و کارهای جدید در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد یک اقتصاد جدید در بازار شده است.
**سر ریز اقتصاد دیجیتال بر زندگی مردم
فقیهی با اشاره به موضوع اقتصاد دیجیتال در دنیای امروزه کشورها گفت: کشورهای پیشرفته در پیگیری موضوع اقتصاد دیجیتال برنامهریزی میکنند و در این مسیر دولتها نیز سیاستهایی را برای فعالیت کسبوکارها مشخص میکنند، ازاینرو با توجه به سیاستهای تعیینشده، ورود سرریز اقتصاد دیجیتال به زندگی مردم حتمی است، به طوری که در نهایت این اقدامات، شاهد خدمات و کاربردهایی بسیار نوین در کشور هستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی با بیان اینکه ICT مبحث نوآورانه به شمار میرود، اظهار کرد: تحولی از سال 2010 در دنیا با ورود شبکههای اجتماعی اتفاق افتاده است به طوریکه شرکتها دیگر به دنبال مزیت رقابتی نیستند، بلکه دریافتند ICT خود یک مزیت رقابتی است و میتواند بستر نوآوری، تحرک و ارائه سرویسهای نوآورانه باشد.
وی در ادامه افزود: سال های پیش از 2010 ، تفکر حاکم بر دنیا به این شکل بود که فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پشتیبانیکننده در فضای کسبوکارها استفاده میشد، در صورتیکه میتوانیم از ICT برای دستیابی به مزیت رقابتی بهمنظور سرویس بهتر، فروش و توسعه در بخش فناوری اطلاعات بهرهمند شویم.
**تشکیل زیست بوم کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
فقیهی با تأکید بر اهمیت ایجاد اکوسیستم استارتاپی در کشور گفت: برای توسعه و پیشرفت فعالیت استارتاپ ها در حوزه ICT نیازمند زیست بومی هستیم تا فضای تسهیل گری برای رشد آنها فراهم شود و این محیط نیازمند یک سری موجودیت ها همچون دانشگاهها، پارکهای علم و فناورانه، مراکز رشد، سرمایهگذارها، شتاب دهندهها و از همه مهمتر نقشآفرینی دولت و نهادهای حاکمیتی است که بازیگران اصلی زیستبوم کارآفرینی هستند.
وی با اشاره به این که در کشور فضا برای زیستبوم فناورانه بهخوبی شکلگرفته است، گفت: در اکوسیستم شکلگرفته، دولت مصوبهای را شکل داد تا در آن موضوعات و مشکلات، از سوی کارگروهی متشکل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات دنبال شود.
فقیهی با بیان تصویب برنامههای حمایتی توسط ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی اظهار کرد: به منظور توسعه صنعت ICT، موضوع پیوست فناوری از طرف دولت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد تا این معاونت با اجرای نقش حمایتی خود بتواند در حوزه بازار سازی نقشآفرینی کند.
وی در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به خرید محصولات دانشبنیان در حوزه ICT درمی یابیم که دولت بیشترین و بزرگترین خریدار محصولات در این بخش است. دولت میتواند با اطمینان از محصولات داخلی و استفاده از آنها به جای نمونههای خارجی، به انتقال تکنولوژی در پروژههایی که هنوز نوآوری در کشور صورت نگرفته است، دست یابد.
وی با اشاره به دیگر نقش حمایتی ستاد بیان کرد: در حوزه دانشبنیانی و استارتاپی مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، رویارویی با شرکتهای نوپا و بسیار کوچک در حوزه ICT است، به همین منظور توسعه فناوری در حوزه ICT کمی دشوارتر صورت میگیرد.
فقیهی افزود: در این راستا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، تمرکز خود را روی چند یونیکورن «شرکتهایی که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است» قرار میدهد، چرا که به دنبال رشد این شرکتهای قوی و حمایت از آنها، شرکتهای دانشبنیان نیز به حرکت افتاده و حتی می توان شاهد رشد شرکتهای دانشبنیان بیشتری در این عرصه بود.
منبع: آی تی آنالیز