به گزارش فناوری فرهنگی، جشنواره ای با عنوان فستیوال بازی شیراز در اسفندماه جاری در این شهر در حالی برپا شده است که به گفته برگزار کنندگان آن اهدافی از جمله، ترویج بازی های سالم رایانه ای که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و همچنین تقویت و گسترش صنعت ساخت بازی های سالم رایانه ای را دنبال می کند.
دبیر اجرایی فستیوال بازی شیراز، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این فستیوال از چهارم اسفندماه جاری در شیراز کار خود را آغاز کرده و تا هجدهم همین ماه در محل مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز ادامه دارد.
هومن ملک زاده بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این فستیوال پرداختن به جنبه های متعدد صنعت بازی در کنار اجرای رقابت های بازی های رایانه ای سالم و همچنین بازی های فکری و حرکتی نظیر اتللو و پانتومیم است.
دبیر اجرایی فستیوال بازی شیراز با بیان اینکه در کشور ما ساخت بازی به شکل جدی دنبال نمی شود، گفت: جشنواره بازی شیراز از سال 93 در دانشگاه شیراز کلید خورد و مورد توجه دانشجویان، دانش آموزان و سایر مخاطبان قرار گرفت.
ملک زاده افزود: در دوره های قبل تنها رقابت های بازی های کامپیوتری و فکری برگزار می شد اما امسال حضور شرکت های بازی سازی با هدف آموزش به علاقه مندان به این جشنواره اضافه شده است.
وی، با اشاره به اینکه همه جنبه های بازی برای برگزاری این فستیوال مدنظر قرار گرفته، اظهار داشت: تلاش کرده ایم شرایطی ایجاد شود تا بازیکنان بازی های کامپیوتری با نحوه ساخت این بازی ها آشنا شوند و اگر علاقه مند به ورود به این حوزه هستند در مدت زمان برگزاری این فستیوال در کارگاههایی که به همین منظور پیش بینی شده شرکت کنند.
ملک زاده با اشاره به اینکه حدود یک هزار نفر امسال در فستیوال بازی شیراز شرکت کرده اند، بیان کرد: در فستیوال امسال تمرکز بیشتر روی برگزاری کارگاهها و نشست هایی با حضور شرکت کنندگان و شرکت های سازنده بازی های رایانه ای بوده است.
او ادامه داد: در این فستیوال، چهار شرکت بزرگ بازی ساز ایرانی مانند بنیاد ملی بازی های رایانه ای، شرکت های ام پلی، رسانه های بازی و تیم بازی سازی بلک کیو شرکت دارند و آخرین دستاوردهای خود در حوزه بازی های رایانه ای و مراحل ساخت بازی را به دانشجویان، دانش آموزان و همه علاقه مندان در قالب برگزاری کارگاه هایی ،آموزش می دهند.
وی، که خود 2 بازی را در مرحله ساخت دارد، گفت: بازی ‘راز جنگل’ را به بازی رایانه ای تبدیل کرده ام و در مجموع در استان فارس ظرفیت های بازی سازی فراوانی وجود دارد و حتی بازی های رایانه ای بسیاری نیز ساخته شده است.
دبیر اجرایی فستیوال بازی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه در فارس حمایت مناسبی از سوی متولیان ذی ربط در زمینه صنعت بازی رایانه ای که هم اینک در دنیا یکی از صنایع پول ساز است، صورت نمی گیرد.
ملک زاده، همچنین به پاره ای از مشکلات فرا روی این صنعت در کشور اشاره و بیان کرد: عدم رعایت قانون کپی رایت یکی از دلایلی است که سرمایه گذاران، سرمایه خود را در این راه هزینه نمی کنند چون بر این باورند که دستاورد و برگشت سرمایه آنها با خطر پذیری بسیاری همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: متولدین دهه 60 و 70 با گسترش فناوری به بازی های رایانه ای علاقه مند شدند و متاسفانه نسل های قبلی که اغلب قدرت و سرمایه نیز در اختیار آنهاست باور درست و شناختی در این زمینه ندارند و به همین سبب حمایت اصولی و درستی از این صنعت در کشور ما نمی شود.
ملک زاده در مورد آسیب های بازی های رایانه ای نیز گفت: فرهنگ بازی رایانه ای در کشور ما به دلیل عدم اطلاع والدین از خطرات ناشی از بازی های ناسالم جدی گرفته نمی شود و پدر و مادر هر نوع بازی که کودک تقاضا کند برای آن تهیه می کنند بدون آنکه شناختی از آن بازی داشته باشند و حتی آن بازی متناسب سن کودک و نوجوان باشد.
وی اضافه کرد: در بعضی بازی هایی مانند ‘جی تی آی’ که در جامعه رایج شده اند خشونت های زیادی وجود دارد که به هیچ روی مناسب سن کمتر از 18 سال نیست در صورتی که اغلب کودکان و نوجوانان جامعه ما اینگونه بازی ها را تجربه کرده اند.
** والدین خطرات فضای مجازی را جدی بگیرند
یکی از روانشناسان حوزه کودک و نوجوان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد بازی های رایانه ای و لزوم فرهنگ سازی در این زمینه بیان داشت: اغلب والدین تصور می کنند که فرزندان خود را تنها باید از آسیب های دنیای واقعی مانند اعتیاد دور نگه دارند و به آسیب های دنیای مجازی توجهی ندارند در صورتی که برخی از آسیب های دنیای مجازی به مراتب خطرناک تر از دنیای واقعی است.
رویا طاهری افزود: کنترل والدین بر بازی های رایانه ای و فضای مجازی مورد استفاده فرزندان امر مهمی است که باید جدی گرفته شود، در زندگی واقعی پدر و مادر چاقو را از کودکان دور نگه می دارند لیکن در فضای مجازی و رایانه ای با در اختیار گذاشتن بازی های ناسالم در اختیار کودکان و نوجوانان این شیوه رفتار آنها به مثابه این است که والدین عملا چاقو را به دست کودک می دهند و آن را در فضایی گسترده رها می کنند که هر نوع خشونتی را تجربه کند.
این روانشناس کودک افزود: متاسفانه فرهنگ متناسب با این فناوری جدید در جامعه شکل نگرفته است و به دلیل نو بودن آن نسل های بالاتر شناختی از این پدیده جدید ندارند و این عدم شناخت باعث شده کودک و نوجوان به راحتی بتواند به هر بازی ناسالمی دست یابد و حتی پدر و مادر نیز او را در این مسیر همراهی کنند.
طاهری تاکید کرد: فرهنگ سازی در مورد بازی های رایانه ای و آموزش دادن به والدین امر بسیار مهمی است که برای کاهش آسیب های مجازی موثر خواهد بود.
** صنعت بازی سازی رایانه ای ضربه خورده است
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شیراز نیز در حاشیه برگزاری این فستیوال به ایرنا گفت: یکی از مهمترین اهدافی که در این فستیوال دنبال می شود، ایجاد محیطی سالم برای دانشجویان، دانش آموزان و آشنایی آنها با بازی های سالم و مفید است.
فرشاد خون جوش افزود: همچنین در این فستیوال، بازی های ایرانی که منطبق با فرهنگ جامعه ایرانی است به شرکت کنندگان معرفی می شود تا در آینده از آنها استفاده کنند.
وی، در بخش دیگری از مطالب خود اظهار کرد: با توجه به اینکه قانون کپی رایت در ایران رعایت نمی شود، صنعت بازی سازی رایانه ای در کشورمان ضربه خورده است و در این فستیوال سعی شده به شرکت کنندگان آموزش داده شود که حقوق پدیدآورندگان را رعایت کنند.
خون جوش، با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دانشجویان و دانش آموختگان نخبه در عرصه بازی سازی استفاده شود، گفت: متاسفانه نخبگان کشور را در ایران درگیر موضوعات اداری می کنیم در حالی که از قابلیت های بسیاری از این افراد در خارج از کشور حداکثر استفاده می شود و تمام امکانات نیز در اختیار آنها قرار می گیرد.
این استاد دانشکده مهندسی و برق دانشگاه شیراز، با بیان اینکه کمبود سرمایه گذار یکی از مشکلات صنعت بازی سازی رایانه ای است، اظهار کرد: شرایط زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری در ایران در زمینه ساخت بازی رایانه ای و حتی تحصیل در رشته بازی سازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه ها وجود ندارد.
وی، بر متحول شدن آموزش دانشگاهی در این زمینه و ایجاد زیرساخت های آن تاکید و بیان کرد: لازم است حمایت های اداره های متولی در این زمینه مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش افزایش یابد.
منبع:ایرنا