به گزارش فناوری فرهنگی، رویداد دیزاتن از خانوادۀ رویدادهای توسعۀ محصول بوده و طی فرآیندی ۹روزه و در راستای تقویت توانمندیهای لازم جهت تبدیل تولیدات پراکندۀ کمیک در کشور به صنعت کمیک، طراحی گردیده است.
شرکتکنندگان طی ۹ روز علاوه بر توانمندیهای هنری (در سه دستۀ نویسندگی، تصویرسازی و کارگردانی) توانمندیهای لازم جهت تولید صنعتی کمیک ( شامل تیمسازی، کار تیمی و مدیریت پروژه) را زیر نظر افراد با تجربۀ این حوزه و طی فرآیندی مشخص تجربه کرده و ضمن ارتقاء توانمندیهای خود، پیشتولید کمیک مورد نظر خود را آماده خواهند کرد.
اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان ایرانی کمیک، محصولات غربی یا شرقی را به شکل آنلاین و از طریق سایتها مطالعه میکنند. بنابراین تصمیم گرفته شد تا شرایط استفادۀ تیمهای شرکتکننده در این رویداد از تجربیات و سلایق مخاطبان آثار فوق ایجاد گردد. این مهم با همکاری برخی سایتها و گروههای مترجم که در حال حاضر محصولات فوق را به مخاطبان عرضه میکنند صورت خواهد گرفت و کاربران حرفهای این سایتها به تیمهای شرکتکننده حین تولید کمیک مشورت خواهند داد تا محصولات قابلیت بیشتری برای عرضه به بازار و جذب مخاطب داشته باشند.
در پایان رویداد نیز بهمنظور اتصال دو چرخۀ تولید محتوا و عرضه و نزدیکتر کردن خروجیهای رویداد به فضای کسبوکار، تیمهای برتر طی نشستی پیشتولید کمیک خود را به ناشران و سرمایهگذاران ارائه خواهند نمود.
برگزارکنندگان
- خانۀ پینمای ایران
- کفا
- انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای هنر، تهران و الزهرا(س)
مجموعههای همکار (به ترتیب حروف الفبا)
- انیمانیا
- ترینیتی کمیکز
- سفید
- فانتزی کمیک
- کرونکو
- کمیک اسکواد
- کمیک سیتی
- نقادین
- محتوای تولید شده در مراحل مختلف رویداد بهمنظور گردآوری نظر مخاطبان حرفهای کمیک و مانگا و تعیین تیم منتخب منتقدان، در اختیار سایتها و مجموعههایی که با رویداد همکاری دارند قرار خواهد گرفت.
حامیان
- ستاد توسعۀ فناوریهای نرم و هویتساز
- مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاستجمهوری
- مرکز شتابدهی نوآوری
- صندوق نوآوری و شکوفایی
- طاقچه
- فانتازیما
شرایط ثبتنام
- افراد صاحب مهارت و تخصص در حوزههای زیر میتوانند در رویداد توسعۀ محصول دیزاتن شرکت کنند:
- نویسندگی (سناریونویسی، دیالوگنویسی، شخصیتپردازی و …)
- تصویرسازی – دستی یا دیجیتال (طراحی کاراکتر، طراحی بکگراند و فضاسازی، طراحی کانسپت، جوهرکاری، رنگآمیزی و …)
- کارگردانی کمیک (دکوپاژ و کمیک پنلینگ).
- حداقل سن شرکتکنندگان در این رویداد ۱۶ سال است.
- در زمان ثبتنام شرکتکنندگان هر بخش میتوانند مشخص کنند که دارای ایدۀ داستانی هستند.
- ظرفیت ارائۀ ایده در این رویداد حداکثر ۴۰ ایده است.
- صاحبان ایده تا پایان روز ۲۵فروردین۱۳۹۷ فرصت دارند که ایدۀ داستانی خود را در فرمت تعیینشده (پیوست شمارۀ ۱) طی ایمیلی با عنوان IDEA به آدرس info@peinama.ir ارسال کنند و یا فایل تکمیلشده را با عنوان IDEA به شناسۀ تلگرامی desathonfile@ بفرستند و در غیر این صورت، از فرایند ارائۀ ایده حذف خواهند شد.
- اولویت ارائۀ ایده با ۴۰نفر اولی است که در هنگام ثبتنام مشخص کردهاند دارای ایدۀ داستانی هستند و آن را در فرمت مشخصشده و در زمان تعیین شده به آدرس ایمیل فوق ارسال نمودهاند.
- هزینۀ ثبتنام در این رویداد مبلغ یک میلیون ریال معادل صدهزار تومان برای هر نفر است.
زمان ثبتنام
- ثبت نام در این رویداد بهصورت آنلاین و از طریق سایت ایوند از تاریخ ۱۴فروردین۱۳۹۷ آغاز و تا تاریخ ۲۵فروردین۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت.
زمان برگزاری
- رویداد دیزاتن به مدت ۹ روز از تاریخ ۵اردیبهشت۱۳۹۷ تا ۱۳اردیبهشت۱۳۹۷ در مجتمع شکوفایی شرکتهای دانشبنیان به آدرس تهران، تقاطع بزرگراه کردستان و خیابان ملاصدرا، نبش زایندهرود شرقی، پلاک۲۴ برگزار خواهد شد.
فرایند برگزاری
- افراد شرکتکننده باید در نخستین روز رویداد در مکان برگزاری حضور داشته باشند و تا پیش از ساعت ۱۰ صبح پذیرش شوند.
- زمان ارائۀ ایده برای هر نفر ۱دقیقه درنظرگرفته شده است.
- با توجه به اینکه فرایند رویداد تیممحور است، لازم است افراد در مهلت زمانی تعیینشده با افراد دیگر تیم تشکیل دهند.
- تیمها تا پایان روز دوم زیر نظر تسهیلگران و منتورها به تولید محصول خود مشغول خواهند بود.
- در پایان روز دوم تیمها از محل رویداد خارج شده و تا پایان روز هفتم طبق جدول زمانبندی (پیوست شمارۀ ۲) زیر نظر نمایندگان تیم اجرایی به فعالیت خویش ادامه خواهند داد.
- طبق جدول زمانبندی (پیوست شمارۀ ۲) هر تیم ملزم خواهد بود تا ساعت ۱۲ ظهر روز هشتم نتیجۀ نهایی فعالیتهای خود را به تیم اجرایی تحویل دهد.
- تیمهای برگزیده در زمان اختتامیه معرفی خواهند شد.
شرایط تیمها
- حداقل تعداد افراد هر تیم ۳نفر درنظر گرفته شده است.
- هر تیم موظف است یک نفر از اعضاء خود را به عنوان نماینده معرفی نماید.
- ارائۀ گزارشها و انجام تعاملات با تیم اجرایی برعهدۀ نمایندۀ تیم خواهد بود.
فرایند داوری
- تیمها از منظر کار تیمی و هنری مورد داوری قرار خواهند گرفت.
- هیئتداوران کار تیمها را با توجه به شاخصهای عملکرد، مدیریت پروژه، برآورد هزینه، منابع انسانی، زمانبندی و در بخش هنری از نظر نویسندگی، طراحی و دکوپاژ ارزیابی خواهد کرد.
جوایز
- گروه منتخب اول: دو میلیون و پانصد هزار تومان
- گروه منتخب دوم: یک میلیون و پانصد هزار تومان
- گروه منتخب سوم: یک میلیون تومان
- از تیم منتخب منتقدین بهصورت جداگانه تقدیر خواهد شد.
قوانین کلی
- این رویداد مطابق قوانین جمهوری اسلامی برگزار میشود.
- مسئولیت عدم رعایت شئونات در اثر تولیدشده بر عهدۀ تیم شرکتکننده خواهد بود.
- آثار مغایر با قوانین از روند داوری خارج میشوند.
- در شرایط زیر افراد از ادامۀ فعالیت در رویداد بازمیمانند و تیم اجرایی مسئولیتی برای استرداد وجه ندارد:
- داشتن رفتار و شئونات خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران
- پذیرش نشدن در زمان تعیین شده
- ایجاد اخلال در نظم رویداد
- موفق نبودن در تشکیل تیم با افراد دیگر
- شرکتکردن در رویداد با اثر ازپیشتولیدشده
- بههمراهداشتن رزومۀ هر فرد طبق فرمت تعیینشده (پیوست شمارۀ ۳) بههنگام پذیرش الزامی است.
- اخذ تصمیم نهایی دربارۀ هر نکتهای که در مقررات حاضر پیشبینی نشده برعهدۀ دبیر جشنواره است.
- ثبتنام در رویداد به منزلۀ موافقت با کلیۀ شرایط مندرج در آییننامه است.
قوانین نشست با سرمایهگذاران
- فقط ده تیم برتر رویداد میتوانند در جلسات مذاکرات تجاری شرکت کنند.
- هر تیم حداکثر ۱۰دقیقه برای مذاکره با سرمایهگذار زمان در اختیار خواهد داشت.
- پیش از شروع نشست، تیم اجرایی زمانبندی مذاکرات را در اختیار سرمایهگذاران و تیمها قرار خواهد داد.
- در هر جلسۀ مذاکره حداکثر دو نفر به نمایندگی از تیم میتوانند حضور داشته باشند.
- تیم اجرایی هیچگونه مسئولیتی در قبال تعاملات طرفین نداشته و صرفاً زمینهساز برگزاری مذاکرات خواهد بود.
توضیحات تکمیلی
- به منظور آشنایی با رویداد دیزاتن کمیک و فرایند برگزاری آن پیشرویدادهای مختلفی در دانشگاههای هنر، تهران و الزهرا (س) برگزار خواهد شد. شرکت در این پیشرویدادها الزامی نیست اما توصیه میشود.
- یکی از بخشهای رویداد آموزش نکاتی برای تیمسازی درست و اصولی است؛ بنابراین بهتر است تیمها حین رویداد شکل بگیرند.
- به منظور آشنایی بهتر افراد شرکتکننده در رویداد با یکدیگر، هر فرد در صورت تمایل میتواند سوابق کاری و تحصیلی خود را طبق فرمت تعیینشده (پیوست شمارۀ ۳) تا تاریخ ۳۱فروردین۱۳۹۷ به آدرس info@peinama.ir و یا به شناسۀ تلگرامی desathonfile@ بفرستد تا در کانالی که قبل از رویداد برای ثبتنامکنندگان ایجاد خواهد شد، ارائه شود.
- آثار باید برای اولین بار در این رویداد تولید شوند و امکان حضور در رویداد با اثری ازپیشتولیدشده وجود ندارد.
- مالکیت اثر تولیدشده متعلق به تمامی اعضای تیم خواهد بود و برگزارکننده در قبال تعاملات اعضای تیم مسئولیتی ندارد.
- خانۀ پینمای ایران اجازۀ انتشار محتوای تولیدشده در رویداد را دارد ولی کلیه حقوق مرتبط با محصول نهایی متعلق به تیمها و سرمایهگذاران خواهد بود.
پیوستها
فرمت ارائۀ ایده: پیوست شمارۀ ۱
جدول زمانبندی: پیوست شمارۀ ۲
فرمت ارائۀ رزومه: پیوست شمارۀ ۳
نحوۀ ثبت نام
- علاقهمندان برای شرکت در این رویداد میتوانند از طریق صفحۀ رویداد در سایت ایوند اقدام کنند.
منبع:خانۀ پینمای ایران