به گزارش فناوری فرهنگی، عضو هیات علمی همایش «سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی» با اشاره به اهمیت نقش سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی برای ارتقاء سطح آگاهی جامعه بهخصوص کودکان گفت: با توجه به اینکه کودکان از سواد بسیار اندکی برخوردار هستند، آموزش سواد رسانهای به کودکان پیچیدگیهای خاص خود را دارد و باید از مهارتهای ویژهای برای آموزش سواد رسانهای به کودکان استفاده کرد.
دکتر حسینعلی افخمی مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات علمی همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، در نشست تخصصی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی، بالا بردن سواد رسانهای کودکان را مستلزم یک اقدام جهادی شبیه به آموزش سواد به قشر بیسواد جامعه خواند و تاکید کرد: ما باید اینطور تصور کنیم که قرار است سواد رسانهای را به بیسوادها آموزش دهیم و این نیازمند استفاده از مهارتهای خاص آموزشی است.
وی افزود: اگر مخاطب برنامههای جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی مشخص نباشد، در پایان همایش با این موضوع روبرو خواهیم شد که اقدامات زیادی انجام شده است اما خروجی مشخصی نداشته است، بنابراین لازم است کودکان به عنوان مهمترین گروه هدف جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی تعیین شوند.
مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانهها گفت: تبلیغات فلان شرکت هواپیمایی که فقط برای درصدی از جامعه کاربردی است، ساعتها در برخی رسانهها پخش میشود ولی درباره سواد رسانهای که اهمیت بسیار زیادی دارد و با تمام گروههای جامعه به خصوص کودکان در ارتباط است، هیچ حرفی زده نمیشود که این کار توجیه پذیر نبوده و نیازمند یک بازنگری در شیوه مدیریت برخی رسانهها هستیم.
بر اساس گزارش روابط عمومی جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی، افخمی نگاه صرفا درآمدزا به رسانه را از آسیبهای جدی سواد رسانهای خواند و خاطرنشان کرد: تا زمانی که رسانههای جمعی برای آموزش سواد رسانهای بسیج نشوند و آموزش سواد رسانهای را مسئولیت اجتماعی خود قلمداد نکنند و یا صرفا به دنبال کسب درآمد از عرصه تبلیغات باشند، ما برای آموزش سواد رسانهای به جامعه با مشکل مواجه هستیم.
افخمی در این نشست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که ساختاری را برای توسعه سواد رسانهای ایجاد کند و گفت: اهمیت گسترش سواد رسانهای از اهمیت توسعه مطبوعات و رسانههای جمعی کمتر نیست و اگر همزمان با توسعه رسانههای نوین در جامعه، موضوع سواد رسانهای را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهیم شد و اتفاقا همین امروز هم با مشکلات زیادی درگیریم.
همزمان با برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقهمندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
منبع: ایسنا