موتور بازی گذشته حال و آینده(۱)

توســعه هــای جالــب توجهــی در صنعــت امروزمــان در حــال رخ دادن اســت ، خصوصــا حــول پیشــرفتهای موتــور بــازی ویدیویــی ، کــه مــن مشــتاق هســتم کــه در مــوردش صحبــت کنــم. امــا ایــن کار را نخواهــم کــرد. بــه هــر حــال الان نــه … در عــوض مــن یــک مقــدار تادیــب نفــس یــا ذن را تمریــن خواهــم کــرد ، همــان طــوری کــه اســتاد کاراتــه کالجــم بــه مــن یــاد داد ، و اول بــه ایــن فکــر مــی کنــم کــه چــرا مــن ، یــک کهنــه کاری کــه ۲۲ ســال در ایــن صنعــت هســت خــودم را کامـلا هیجــان زده و تشــویق شــده از ســوی ایــن پیشــرفت ها مــی بینــم.
بــرای اینکــه متوجــه ایــن بشــویم کــه چــرا پــر معنــی اســت ، مــا بایســتی یــک مقــدار در مــورد تاریخچــه پیشــرفت موتــور بــازی ویدیویــی صحبــت کنیــم. امیــدوارم کــه خواننــدگان ایــن اندیشــه شــخصی را هــم آشــنا . هــم مفیــد در فهــم اینکــه چــرا مــا بایســتی نســبت بــه آینــده صنعتــی کــه مــا خیلــی دوســت  داریــم خوشــبین باشــیم ، بداننــد.

تاریخچه کوتاه

بــرای بعضــی از مــا توســعه گــران در صنعــت بــازی ویدیویــی ، فرصتهــای زیــادی بــرای کار بــر روی بــازی هــای جدیــد و جالــب وجــود داشــته اســت. در روزهــای اول ، همــه چیــز در مــورد بــازی هــا بــود ، امــا بــه نســبتی کــه قــدرت ســخت افــزار رشــد کــرد و پیچیدگــی بــازی هــا هــم رشــد کــرد ، زمــان بیشــتری بــرای ســر و کلــه زدن بــا فنــاوری پشــت بــازی هــاصــرف شــد.

ایــن مــا را بــه دوره ای در دهــه ۹۰ و ۲۰۰۰ هدایت مــی کنــد کــه شــرکتها بــا محصــولات موفــق و کســانی کــه خصوصــا بــه موفقیــت هــای تکنیکــی شــان مفتخــر بودنــد ، بــه شــرکتهای دیگــر اجــازه مــی دادنــد کــه از موتورهایشــان بــرای محصــولات دیگــر اســتفاده بشــود.

ایــن یــک پیشــرفت طبیعــی بــود و بــه خیلــی از توســعه دهنــدگان بــازی اجــازه مــی داد کــه بــر روی مهــم تریــن بخــش کارمــان کــه در مــورد بــازی اســت تمرکــز کنیــم. در پاییــز ۲۰۰4 صنعــت لغــت 360 Xbox و PS3 را دریافــت کــرد. ســخت افــزار هــای ویدئویــی با چهشــی  بــزرگ بــه ســمت پردازنــده هــای چنــد هســته ای مهندســان ایــن صنعــت را وادار بــه یادگیــری لغتــی جدیــد بــه نــام بــازی ویدیویــی موجــود در بــازار منســوخ شــدند.

در واقــع هیــچ یــک از موتورهــای معــروف یــا حتــی موتورهــای فنــاوری پیشــرفته بــرای اجــرای خــوب در ســخت افــزار جدیــد طراحــی نشــده بودنــد ، چــه برســد بــه اینکــه ســخت افــزار بــه ســمت محدودیــت هایــش هــل داده شــود. مــا در همــان زمــان شــوخی مــی کردیــم کــه کارایی نــرم افــزار توســط NOPS-Gigi  اندازه گیــری خواهــد شــد کــه بــه معنــی میلیاردهــا هیــچ عملکــرد در ثانیــه بــود ، چــرا کــه هیــچ راهــی نبــود کــه تمــام پردازنــده هــا را دائمــا مشــغول نگــه دارد.

در حقیقــت ، بیــش از نصــف یــک دهــه از پخــش اولیــه شــان قبــل از اینکــه هرگونــه عنوانــی چــاپ بشــود کــه بــه صــورت مســتدل توانایــی هــر یــک از ایــن ماشــین هــا را نشــان دهــد ، گذشــت. امــا در حالیکــه صنعــت تمــام مــدت کوشــش مــی کــرد کــه بــه عملکــرد ســخت افــزار روز برســد ، تولیــد کننــدگانســخت افــزار عملکــرد را بــه جلــو هــل دادنــد.

*نوید اسلامی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد