به گزارش فناوری فرهنگی،معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورود به سامانه اینترنتی «طرح ساماندهی فعالان گردشگری در فضای مجازی» و در پی آن کسب گواهینامه لازم را به عنوان روند صدور مجوز فعالیت گردشگری در فضای مجازی اعلام کرد.
مرتضی رحمانی موحد گفت: نظر به توسعه روزافزون فن آوری اطلاعات و توانمندی های فضای مجازی در راستای تامین نیازهای بازاریابی، تبلیغات و خدمات صنعت گردشگری و هم راستا با آن ارائه برخی فعالیت های غیرمجاز و فاقد استانداردهای لازم، دستور العمل «ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی» و الحاقیه آن با عنوان «شیوه نامه ایجاد سامانه بازاریابی و فروش خدمات سیاحتی و گردشگری در فضای مجازی» به کلیه ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های کشور ابلاغ شد.
وی افزود: در پی این اقدام هم اکنون سامانه «طرح ساماندهی فعالان گردشگری در فضای مجازی» به آدرس: tnamad.ichto.ir در اختیار سه گروه از فعالین گردشگری در فضای مجازی قرار گرفته است؛ نخست افرادی که پیش از این در قالب دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی و سایر تاسیسات گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز فعالیت فیزیکی دریافت کرده اند و حال مشغول ارائه خدمات در فضای مجازی هستند. گروه دوم افرادی که به صورت آزاد در این حوزه مشغول به ارائه خدمات مجازی هستند و گروه سوم افرادی که قصد آغاز کسب و کار در بخش گردشگری مجازی را دارند.
رحمانی موحد با بیان اینکه گروه نخست یعنی تاسیسات گردشگری که صاحب مجوز فعالیت از سوی سازمان هستند؛ می بایست برای تطبیق مدارک خود جهت فعالیت در فضای مجازی به سامانه معرفی شده، مراجعه کنند؛ تصریح کرد: به طور کل چنانچه فعالین گردشگری مجازی از هر گروه به پیام های ارسالی هشداردهنده از سوی پلیس فتا بی توجهی و به منظور گذراندن روند کسب مجوز به سامانه tnamad.ichto.ir مراجعه نکنند؛ سایت یا درگاه اینترنتی و به طور کل خدمات اینترنتی و مجازی مرکز مربوطه به صورت خودکار فیلتر خواهد شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر مراجعه کنندگان مذکور سامانه «طرح ساماندهی فعالان گردشگری در فضای مجازی» همواره در طول سال در اختیار افرادی نیز قرار دارد که تمایل به آغاز کسب و کار در حوزه گردشگری مجازی را دارند.
رحمانی موحد با بیان اینکه ثبت درخواست متقاضیان فعالیت در فضای مجازی صرفا از طریق سامانه مذکور است؛ اظهار کرد: طبق فرآیند تعریف شده در سامانه tnamad.ichto.ir پس از تایید اولیه مدارک، صلاحیت تخصصی متقاضی در اداره کل استان مربوطه بررسی و با تشکیل کمیته و اظهار نظر تیم کارشناسی تعیین شده جهت تایید نهایی به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ارسال می شود تا در صورت تایید نهایی گواهینامه « ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی» صادر و در پی آن «نماد اعتماد الکترونیک» توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر شود.
کلیه سایت ها و خدمات مجازی فعلی فعال گردشگری و بدون مجوز تنها سه ماه مهلت دارند تا با ثبت نام در سامانه tnamad.ichto.ir نسبت به اخذ مجوز و گواهینامه فعالیت اقدام کنند.
اقدامات صورت گرفته به منظور ساماندهی فعالیت گردشگری مجازی با همکاری فرابخشی نهادهایی شامل سازمان هواپیمایی، پلیس فتا و مرکز توسعه تجارت الکترونیک تحقق یافته است.
منبع: ایرنا