به گزارش فناوری فرهنگی، در این گزارش دلایل اصلی استقبال مردم از 26 فیلم باشگاه میلیاردیها را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می خوانیم.
آثار زیادی در تاریخ سینما وجود دارند که در هفته ابتدایی نمایش خود با استقبال سینماروها مواجه شده و توقع فروشی چشمگیر را برای مدیران استودیوهای سینمایی و کارشناسان بهوجود آوردهاند اما در طول تاریخ سینما تنها 26 فیلم وجود دارد که موفق به عبور از رقم قابل ملاحظه یک میلیارد دلار شدهاند. آثاری که سلاطین گیشه نامیده میشوند.
آثاری که با در دست داشتن نبض تپنده گیشه موفقیتهای خود در سالنهای سینمای جهان را ادامه داده و تاثیر بسزایی در پررنگ شدن عنصر صنعت در هنر سینما داشتهاند. از این رو که سینما را میتوان مردمیترین هنر جهان نامید. نقش این آثار در شکلگیری و اثبات این ادعا را نمیتوان به سادگی فراموش کرد.
از سویی دیگر هر ساله فیلمهای زیادی با سودای رسیدن به این موفقیت چشمگیر بر پردههای عریض سینما نمایش داده میشوند و تنها تعدادی از آنها موفق به ورود به باشگاه یک میلیاردیها میگردند. در هفتههای اخیر شاهد ورود باشکوه انیمیشن «زوتوپیا» به جمع فیلمهای حاضر در این باشگاه بودیم.
انیمیشنی که با ایده بسیار هوشمندانه شهرنشین کردن حیوانات بسیاری از علاقهمندان به انیمیشن را به وجد آورد و یکی از بهترین آثار کمپانیهای دیزنی و پیکسار را در سالهای اخیر به ارمغان آورد.
«زوتوپیا» بهانه مناسبی برای بررسی پرفروشترین آثار تاریخ سینماست و در حقیقت این موقعیت را در اختیار ما قرار میدهد. تا دلایل اصلی استقبال مردم از 26 فیلم باشگاه میلیاردیها را مورد بررسی قرار دهیم.
26 – زوتوپیا
(2016)
فروش جهانی: 1.007.318.113 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 75.063.401 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: به جنگل شهری خوش آمدید.
کارگردان: بایرون هاوارد، ریچ مور
فیلمنامهنویس: جرد بوش، فیل جانسون
صداپیشگان: جنیفر گودوین، جیسون بیتمن، ادریس البا
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ایده مرکزی داستان به اندازهای جذاب و بکر است که میتوان آن را بر هر خاصیت دیگری ارجح دانست.
25 – شوالیههای تاریکی
(2008)
فروش جهانی: 1.004.558.444 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 158.411.483 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 185 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: از آنسوی تاریکی… شوالیهای بر میخیزد
کارگردان: کریستوفر نولان
فیلمنامهنویس: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، گری اولدمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: دیدگاه متفاوت کریس نولان به ابرقهرمانی چون بتمن میتواند به تنهایی دلیل قانعکنندهای باشد ولی در این میان اوجگیری روایتهای پیچیده شهر گاتام و حضور شخصیت محبوب و جذاب جوکر بر پرده سینماها را نیز میتوان به عنوان دلیل پررنگ دیگر این موفقیت دانست، بخصوص که هیث لجر؛ بازیگر نقش جوکر پیش از اکران عمومی فیلم دار فانی را وداع گفت.
24 – هابیت: یک سفر غیرمنتظره
(2012)
فروش جهانی: 1.021.103.568 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 84.617.303 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: از آغازی بسیار کوچک تا بزرگترین افسانهها
کارگردان: پیتر جکسون
فیلمنامهنویس: فران والش، فلیپا بوینز، پیتر جکسون و گیلرمو دل تورو
بازیگران: ایان مکلین، مارتین فریمن، کن اسکات
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: سه گانه «ارباب حلقهها» به اندازهای محبوب و پرفروش بود که ساخته شدن اثری مرتبط به آنها کنجکاوی طرفداران بیشمار رمان جی آرآرتالکین را برانگیزد و سینماروها را علاقهمند به دیدن ماجراهای پیش از سه قسمت نخست به سالنها بکشاند.
23 – آلیس در سرزمین عجایب
(2010)
فروش جهانی: 1.025.467.110 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 116.101.023 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 200 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: تفریحی شگفتانگیز برای تمام اعضای خانواده
کارگردان: تیم برتون
فیلمنامهنویس: لیندا ولورتون
بازیگران: میا واسیکوفسکا، جانی دپ، هلنا بونم کارتر
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ترکیب مناسب رمان لوئیس کارول با بینش سینمایی منحصر به فرد تیم برتون که دنیایی اعجابانگیز خلق کرده است.
22 – جنگ ستارگان: اپیزود اول–شبح تهدید
(1999)
فروش جهانی: 1.027.044.677 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 64.820.970 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هر نسل افسانهای دارد، هر سفر پله اولی دارد، هر حماسه آغازی دارد.
کارگردان و فیلمنامهنویس: جورج لوکاس
بازیگران: ایوان مک گرگور، لیام نیسن، ناتالی پورتمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: آثار دنبالهدار معمولا بهانه لازم برای مورد استقبال قرار گرفتن توسط طرفداران قسمتهای پیشین را در اختیار سینماروها قرار میدهند، در این مورد محبوبیت بیش از حد «جنگ ستارگان» در میان فرهنگ عامه مردم آمریکا را میتوان بهعنوان دلیل اصلی موفقیت فیلم در گیشه در نظر گرفت. این در صورتی است که پیش از اکران عمومی فیلم، به تصویر کشیدن چگونگی شکلگیری شخصیت منفی و جذابی چون دارت ویدر حائز جذابیتهایی بالقوه به نظر میرسید.
21 – پارک ژوراسیک
(1993)
فروش جهانی: 1.029.153.882 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 47.026.828 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 63 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: شکلگیری یک ماجراجویی 65 میلیون ساله
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
فیلمنامهنویس: مایکل کریچتون، دیوید کوئب
بازیگران: سام نیل، لورا درن، جف گلدبلوم
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تبحر منحصر به فرد استیون اسپیلبرگ در هیولاسازی و سفری خارقالعاده در دل دایناسورهای غول پیکر
20 – دزدان دریایی کارائیب: بر امواج ناشناخته
(2011)
فروش جهانی: 1.045.713.802 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 90.151.958 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 250 میلیون دلار
کارگردان: راب مارشال
فیلمنامهنویس: تد الیوت، تری روسیو
بازیگران: جانی دپ، پنهلوپه کروز، جفری راش
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت جانی دپ در آن مقطع زمانی در قالب شخصیت کاپیتان جک اسپارو را میتوان مهمترین عنصر فروش بالای فیلم در نظر گرفت، از سویی دیگر برای طرفداران سه گانه «دزدان دریایی کارائیب» این موقعیت ایجاد شده بود تا بار دیگر با ماجراهای هیجانانگیز دنیای قصه همراه شوند.
19 – داستان اسباب بازی 3
(2010)
فروش جهانی: 1.063.171.911 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 110.307.189 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 200 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هیچ کدام از اسباببازیها جا نخواهند ماند.
کارگردان: لی آنکریچ
فیلمنامهنویس: مایکل آرنت
صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، جوآن کیوزاک
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ادامه ماجراهای زندگی اسباب بازیهای دوست داشتنی قسمتهای قبل با وقفهای طولانی که با طرح داستانی فوقالعاده هوشمندانه و اجرایی بینظیر مبدل به یکی از بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما بهشمار میرود.
18 – دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده
(2006)
فروش جهانی: 1.066.179.725 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 135.634.554 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 225 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: کاپیتان جک باز میگردد.
کارگردان: گور وربینسکی
فیلمنامهنویس: تد الیوت، تری روسیو
بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کایرا نایتلی
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت بیش از حد جانی دپ در قالب کاراکتر کاپیتان جک اسپارو بیشک مهمترین رکن موفقیت فیلم در نمایش جهانی آن بود. از سویی قسمت اول این مجموعه در حالی به اتمام رسید که حس کنجکاوی بسیاری از مخاطبان اثر را برانگیخته بود.
17 – شوالیه تاریکی بر میخیزد
(2012)
فروش جهانی: 1.084.939.099 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 160.887.295 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 250 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: آتشی برپا خواهد شد
کارگردان: کریستوفر نولان
فیلمنامهنویس: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
بازیگران: کریستین بیل، تام هاردی، گری اولدمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: آخرین قسمت از سه گانه کریس نولان که برای آخرین بار نسخه ویژه این کارگردان برجسته را از مخلوق کمیک بوکِ باب کین به تصویر میکشید یا در تعبیری دیگر به سرانجام رسیدن سفر بتمن از نگاه نولان.
16 – ترانسفورمرها: عصر انقراض
(2014)
فروش جهانی: 1.104.054.072 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 100.038.390 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 210 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: با یکدیگر متحد میشویم یا منقرض خواهیم شد
کارگردان: مایکل بی
فیلمنامهنویس: ارن کروگر
بازیگران: مارک والبرگ، استنلی توچی، نیکولا پلتز
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: علاقه مفرط چینیها به فانتزیهای آمریکایی، قسمت تازه سری فیلمهای «ترانسفورمرها» موفقیت آثار قبلی را در گیشه جهانی تکرار نکرد ولی علاقه مخاطبان دومین گیشه سینمایی جهان، یعنی کشور چین به این قبیل آثار باعث ورود فیلم به باشگاه میلیاردیها و قرارگرفتن در رتبه شانزدهم شد.
15 – اسکای فال (سقوط آسمان)
(2012)
فروش جهانی: 1.108.561.013 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 88.364.714 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 200 میلیون دلار
کارگردان: سام مندز
فیلمنامهنویس: نیل پورویز، رابرت واد، جان لوگان
بازیگران: دانیل کریگ، جودی دنچ، خاویر باردم
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تزریق خون تازه به رگهای ابر جاسوس پیر و از نفس افتاده انگلیسی که باعث تغییر مسیر وی از شخصیتی کادربندی شده به کاراکتری با خصوصیاتی انسانی شد. حضور کارگردان برنده جایزه اسکار سام مندز نیز در موفقیتهای «اسکای فای» بی تردید نقش مهمی بازی میکند.
14 – ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه
(2003)
فروش جهانی: 1.119.929.521 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 72.629.713 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 94 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: چشم دشمن حرکت میکند
کارگردان: پیتر جکسون
فیلمنامهنویس: فران والش، فلیپا بوینز، پیتر جکسون
بازیگران: الیجا وود، ویگو مورتنسن، ایان مک لین
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: قرار گرفتن آخرین قطعه پازل سه گانه «ارباب حلقهها» که واجد خصوصیات منحصر به فردی چون جلوههای ویژه خارقالعاده، روایت داستان حماسی بینظیر و قدرت کارگردانی پیتر جکسون بود.
13 – ترانسفورمرها: تاریکی ماه
(2011)
فروش جهانی: 1.123.794.079 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 97.852.865 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 195 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هجومی که همیشه از آن میترسیدیم، دشمنی که هیچگاه انتظارش نداشتیم
کارگردان: مایکل بی
فیلمنامهنویس: ارن کروگر
بازیگران: شیا لبوف، رزی هانتینگتون وایتلی، جاش دوهامل
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: جلوههای ویژه بینظیر و قدرت عجیب مایکل بی در به تصویر کشیدن داستانهای بسیار ساده در جذابترین شکل ممکن.
12 – کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی
(2016)
فروش جهانی: 1.143.597.261 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 179.139.142 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 250 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: متحد باشیم باقی میمانیم، مجزا شویم سقوط میکنیم
کارگردان: آنتونی و جو روسو
فیلمنامهنویس: کریستوفر مارکوس، استیفن مکفیلای
بازیگران: کریس ایوانز، رابرت داونیجونیور، اسکارلت جوهانسون
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: طرح داستانی فوقالعاده جذاب که ابرقهرمانان دنیای مارول را در حال جنگ با یکدیگر به تصویر میکشد؛ امری که در دهه گذشته با ساخت قسمتهای مختلف ابرقهرمانان مارول بستری مناسب برای به نمایش گذاشتن آن فراهم شده بود.
11 – مینیونها
(2015)
فروش جهانی: 1.159.398.397 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 115.718.405 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 74 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: بازگشت به جایی که همه ماجراها آغاز شد
کارگردان: کایل بالدا، پیر کافین
فیلمنامهنویس: برایان لینچ
صداپیشگان: ساندرا بولاک، جان هم، مایکل کیتون
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: جذابیت بالقوه شخصیتهای محوری فیلم یعنی «مینیونها» که به تنهایی بهانه مناسبی برای هجوم علاقهمندان به انیمیشن را به سوی سالنهای سینما فراهم میسازد. آنها از دل دنیای انیمیشن محبوب «از من متنفر باش» بیرون آمده است و فیلم مستقل خود را به دست آوردهاند.
10 – مرد آهنین 3
(2013)
فروش جهانی: 1.215.439.994 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 174.144.585 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 200 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: رهاکردن قدرت پشت زره
کارگردان: شین بلک
فیلمنامهنویس: درو پیرس، شین بلک
بازیگران: رابرت داونی جونیور، گوینت پالترو، گای پیرس
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: محبوبیت شخصیت مرد آهنین که با نقشآفرینی رابرت داونیجونیور توسط علاقهمندان داستانهای ابرقهرمانی مارول پذیرفته شده است. فیلم دارای تیزر تبلیغاتی بسیار هوشمندانه و جلوههای ویژه بسیار چشمگیر نیز بود.
9 – یخ زده
(2013)
فروش جهانی: 1.276.480.335 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 67.391.326 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 150 میلیون دلار
کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
فیلمنامه نویس: جنیفر لی
صداپیشگان: کریستین بل، ایدینا منزل، جاش گد
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: موفقیت انیمیشن «یخ زده» بیشتر از هر عنصر دیگری مدیون تبلیغات پس از به نمایش درآمدن فیلم است. فروش هفته ابتدایی اثر گرچه با رقم قابل ملاحظهای آغاز شد ولی رسیدن در جایگاه نهم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینما بیشتر از هر نکتهای مرهون تبلیغات خود مخاطبان و استقبال نسل جدید سینماروها از کاراکتر زن محوری دیزنی و خصوصیات متفاوت اوست.
8 – هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم
(2011)
فروش جهانی: 1.341.511.219 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 169.189.427 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: همه چیز این جا به پایان میرسد
کارگردان: دیوید یاتس
فیلمنامهنویس: استیو کلاوز
بازیگران: دانیل رادکلیف، رالف فاینس، آلان ریکمن
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: شعار تبلیغاتی فیلم خود گویای مهمترین عنصر موفقیت فیلم در گیشه است، سفر طولانی هری پاتر و دوستانش با مبارزهای سخت و دشوار در مقابل لرد ولدمورت در این قسمت به پایان میرسد.
7 – انتقام جویان: عصر اولترون
(2015)
فروش جهانی: 1.405.413.868 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 191.271.109 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 250 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: شروع عصری جدید
کارگردان و فیلمنامهنویس: جاس ویدان
بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: پروژه «انتقام جویان» در دهه دوم قرن جدید به اندازهای برای طرفداران کمیکبوکها و بلاکباسترها جذابیت دارد که هر چند قسمت دیگر از آن ساخته شود میتوان موفقیت در گیشههای جهانی را برایش گمانه زنی کرد. در این قسمت میتوان ظهور دشمنی تمام عیار مانند اولترون را نیز یکی از دلایل پرفروش بودن فیلم در نظر گرفت.
6 – سریع 7
(2015)
فروش جهانی: 1.516.045.911 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 147.187.040 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 190 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: آخرین سواری
کارگردان: جیمز ون
فیلمنامهنویس: کریس مورگان
بازیگران: وین دیزل، دواین جانسون، پل واکر
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: بیشک مرگ نابهنگام ستاره فیلم پل واکر در حضور علاقهمندان این سری فیلمها در سالنهای سینما بی تاثیر نبوده است، هرچند «سریع 7» نیز مقداری از موفقیتهای خود را مدیون اکران فیلم در کشور چین است.
5 – انتقام جویان
(2012)
فروش جهانی: 1.519.557.910 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 207.438.708 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 220 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: گردآوری انتقام جویان
کارگردان و فیلمنامهنویس: جاس ویدان
بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: فیلم برای اولین بار بسیاری از ابرقهرمانان دنیای مارول را به عنوان گروه «انتقام جویان» به تصویر میکشد و طیف گستردهای از علاقهمندان به این شخصیتها را راضی میکند.
4 – دنیای ژوراسیک
(2015)
فروش جهانی: 1.670.400.637 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 208.806.270 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 150 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: پارک باز است
کارگردان: کالین ترورو
فیلمنامهنویس: ریک جافا، آماندا سیلور، کالین ترورو، درک کانلی
بازیگران: کریس پرت، بریس دالاسهاوارد، عرفان خان
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: ایده جذاب «پارک ژوراسیک» که همچنان کارایی دارد و دایناسورها را در دنیای امروزی به معرض نمایش میگذارد. فیلم از قدرت ستارهاش کریس پرت نیز نهایت استفاده را میکند و قهرمانی تمام عیار به تصویر میکشد.
3 – جنگ ستارگان: بیداری نیرو
(2015)
فروش جهانی: 2.068.178.225 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 247.966.675 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 245 میلیون دلار
شعار تبلیغانی: هر نسلی داستانهای خودش را دارد
کارگردان: جی جی آبرامز
فیلمنامهنویس: لارنس کاسدان، جی جی آبرامز، مایکل آرنت
بازیگران: هریسون فورد، آدام درایور، دیزی ریدلی
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: تبلیغات گسترده، تزریق نیروی تازه به دنیای بسیار محبوب «جنگ ستارگان»، تجدید دیدار پس از سالها با قهرمانان قدیمی برای نسل گذشته و…
2 – تایتانیک
(1997)
فروش جهانی: 2.186.772.302 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 28.638.131 میلیون دلار
بودجه تولید اثر: 200 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: هیچ چیز به روی زمین نمیتواند میان آنها قرار گیرد
کارگردان و فیلمنامهنویس: جیمز کامرون
بازیگران: لئوناردو دیکاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: «تایتانیک» جزو اولین آثاری است که با هزینهای 200 میلیونی ساخته شد بنابراین واجد جلوههای ویژه چشمگیر و داستانی ساده و عاشقانه است که با درخشش ستارگانش مورد استقبال عموم مردم در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.
1 – آواتار
(2009)
فروش جهانی: 2.787.965.087 میلیارد دلار
فروش هفته اول: 77.025.481 میلیون دلار
شعار تبلیغاتی: بازگشت به پاندورا
کارگردان و فیلمنامهنویس: جیمز کامرون
بازیگران: سام ورتینگتون، زویی سالاندا، سیگورنی ویور
مهمترین عنصر موفقیت در گیشه: معرفی دنیایی جدید از سوی جیمز کامرون است. شخصی که با بنیانگذاری تکنیکهای جدید در جلوههای ویژه کامپیوتری و روایت داستانهایی ساده به جذابترین شکل ممکن بیشک در مبحث استقبال مخاطبان و فروش آثارش در تاریخ سینما یک نابغه است و در حقیقت میتوان او را به سلطان اصلی گیشهها ملقب کرد.
منبع: صبا