به گزارش فناوری فرهنگی،عمان درراستای تلاش برای جبران کاهش قیمت جهانی نفت، گردشگری را به عنوان «پلان B»دراقتصاد، جایگزین درآمد نفت میکند.
درشرایط کاهش درآمد و قیمت جهانی نفت، مقامات دولت عمان با اجرای طرح های توسعه تسهیلات مسافرتی و اقامتی، تلاش دارند تا گردشگری را به عنوان «پلان B»دراقتصاد، جایگزین درآمد نفت کنند.
عمان که از نظررشد در شمار جذب گردشگران خارجی پس از امارات دومین جایگاه برتر را در میان کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس دارد، اکنون درشرایط تنزل درآمد اقتصادی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت قصد دارد درآمد گردشگری را جایگزین نفت کند.
این کشور که درسال های اخیرموفق به افزایش سالانه شمار گردشگران خارجی بوده توانسته است درسال 2015 بیش از 9.3 میلیون مسافر از خارج از کشور جذب کند که ازاین میان 36 درصد گردشگر بودهاند.
طبق همین گزارش درحال حاضر سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عمان 2.2 درصد است اما طبق آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری سهم این صنعت دراقتصاد این کشور تا سال 2025 به طور میانگین سالانه 6.1 درصد رشد خواهد داشت.
گردشگری همچنین منبع تامین اشتغال برای 44.500 نفر است که عمدتا در هتلها و آژانسهای مسافرتی کار میکنند. بسیاری از متخصصان براین باورند که این کشور اکنون می تواند زنجیره ای از ارزش های کلیدی در صنعت گردشگری ایجاد کند که به اعتبار آن منبع درآمد دیگری به جای درآمد نفت بدست آورد.
دولت عمان هم اکنون از برنامه ویژه ای برای احداث اقامتگاهها و هتل های جدید خبر داده است که قرار است جوابگوی رشد وافزایش تعداد گردشگران باشد. شرکت توسعه گردشگری عمان هم اکنون کاربرروی برنامهای شامل احداث 12 پروژه جدید گردشگری در سراسر این کشور آغاز کرده است. این پروژه شامل احداث پارک های آبی و بازسازی دژها و استحکامات تاریخی و نیز احداث اقامتگاههای ویژه اکوتوریسم است.
با این حال متخصصان میگویند که بیشتر مناطق مهم گردشگری در عمان مورد غفلت قرار گرفته است. آنان به ویژه دولت را به دلیل عدم حمایت ازحضور فعالتر بخش خصوصی در جذب گردشگران خارجی سرزنش میکنند.
برای سرعت بخشیدن به رشد گردشگری و کمپانیهای فعال دراین صنعت مهمترین مسئله تامین بودجه کافی است تا سهم بخش خصوصی را افزایش دهد. دولت فرصتهای سرمایه گذاری کافی درگذشته ایجاد کرده است اما بخش خصوصی بشدت در تنگنای مالی است زیرا موسسات مالی محلی توان بالقوه کسب و کار در صنعت گردشگری را جدی نمیگیرند.
گذشته از بازدید از میراث فرهنگی بسیاری از گردشگران که با هدفهای ورزشی همانند غواصی، کوه پیمایی، صخره نوردی و موج سواری به عمان می آیند اما این بخش هم از جمله بخشهایی است که به دلیل کمبود امکانات مالی رشد کندی داشته است.
دولت عمان همچنین اقداماتی برای توسعه زیرساختهای گردشگری همانند هتلها زده است اما بیشتر موفقیتها در زمینه گردشگری تا کنون از آن بخش خصوصی و مرهون آن است که کمپانیهای کوچک گردشگری چگونه کسب و کار خود را تداوم دهند.
دولت عمان اخیرا کمپین «عمان را مقصد بعدی خود کنید» راه اندازی کرده اند میتواند برای بسیاری از کمپانیهای محلی مهم باشد و حمایت آنها را جلب کند. اما مهمترین چالش ثبات رشد این صنعت وکسب اطمینان از این روند است.
درحال حاضر کارآفرینان جوان دراین کشورباید درک بالایی از ارزش کار و مزایای راه اندازی کسب و کار موفق در گردشگری بدست آورند. از این نظر نیاز مبرمی به آموزش کارآفرینان احساس میشود. و نیز درک این که عمان دیگر نمیتواند همچون گذشته و به روشهایی که قبلا مرسوم بود امنیت شغلی مردم را تضمین کند. درعین حال باید درک کنند که «پلان B» اقتصادی درتوسعه گردشگری میتواند به طور موثر در مقابله با مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت نفت عمل کند.
میراث فرهنگی و زیباییهای طبیعی دو منبع مهم و کیفیترین مبنا برای توسعه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی و جذب سرمایه گذاری های خارجی ذکر شده است. این کشور هم دارای سواحل شنی سالم و دست نخورده و هم میراث فرهنگی معتبری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. همچنین رشته کوهها و مسجدهای کهن و خانه ها و عمارتهای سلطنتی قدیمی در پایتخت این کشور جاذبه های گردشگری مهمی برای این کشور محسوب میشوند.
شهر جنوبی سلاله هرسال تابستان بیش از یک میلیون گردشگر مسلمان را از کشورهای عرب منطقه بخود جذب میکند
منبع:میزان