به گزارش فناوری فرهنگی،معاون صنایع دستی کشور در مراسم تجلیل از هنرمندان گفت: با کمتر از یکدوازدهم اعتبار نمایشگاه صنایع دستی سال ۹۱، فروش و سفارش هفت برابری داشتهایم.
به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامورمطلق در مراسم تجلیل از هنرمندان برتر بیستوششمین نمایشگاه صنایع دستی ملی که امروز، ۲۹ تیرماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: با وجود نبود تسهیلات برای گفتمانسازی، میتوان با قاطعیت گفت که سرمایه اجتماعی صنایع دستی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. با وجود رکود موجود، این حوزه یکی از بالاترین میزان رشد را هم در فروش داخلی و هم در صادرات دارد.
او ادامه داد: با وجود مخالفتهای برخی کشورها در سطوح بینالمللی، ایران فعالترین دیپلماسی جهان در حوزه صنایع دستی را دارد. اجلاس آسیا و اقیانوسیه اردیبهشتماه برگزار شد و اجلاس جهانی نیز امسال بهعنوان بزرگترین اجلاس تاریخ صنایع دستی در مهرماه در اصفهان برگزار میشود. چهار شهر ایران عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی را گرفتهاند. برنامه اقتصاد مقاومتی با عنوان بسته حمایت از صنایع دستی و همچنین برنامه اشتغال با بیش از ۷۰ شغل آماده شده و برنامه ششم توسعه نیز با هدف صادرات یک میلیاردی تهیه و ارسال شده است.
معاون صنایع دستی کشور درباره نمایشگاه صنایع دستی، توضیح داد: در سال ۹۱ معاونت سابق بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد و کل فروش هنرمندان در آن نمایشگاه ۸۰۰ میلیون تومان بود. در حالی که ما امسال با بودجهای حدود ۱۰۰ میلیون تومان، نمایشگاه را برگزار کردیم. در حالی که بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش و ثبت سفارش داشتیم، یعنی کمتر از یکدوازدهم اعتبار سال ۹۱ را داشتیم، در حالی که نزدیک به هفت برابر، فروش و سفارش ثبت شد.
نامورمطلق با اشاره به درسهایی که از نمایشگاهها و فروشگاهها میتوان گرفت، بیان کرد: ما شاهد بیشترین تفاوت در فروش و سفارشهای تمام نمایشگاهها بودهایم. از غرفهای که به اعتقاد خودشان نتوانست به اندازه مخارج و اجاره، فروش داشته باشد تا غرفهای که نزدیک به ۵ / ۱ میلیارد تومان فروش و سفارش داشت.
او در بخش دیگری از صحبتهایش، اظهار کرد: صنایع دستی یکی از افتخارات کشور ما و همواره مورد نیاز جامعه است، اما در دوره کنونی فراتر از آن، یک ضرورت تاریخی محسوب میشود. صنایع دستی و فرش میتوانند نقش تعیینکننده و تاریخی ایفا کنند. به هزار و یک دلیل باید صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از آنها خرد و کوچک بودن آن است. اصولا صنایع غیربزرگ را به این شکل تقسیمبندی میکنند: بنگاههای خرد (کمتر از ۱۰ نفر)، کوچک (بین ۱۰ تا ۴۹ نفر) و متوسط (بین ۵۰ تا ۲۵۰ نفر).
معاون صنایع دستی اضافه کرد: علاوه بر ۲۸۶ هزار مجوز فردی، صنایع دستی ۱۳ هزار و ۹۸۳ واحد کارگاهی دارد که از این میان، ۹۵ درصد کارگاههای خرد، چهار درصد کوچک و یک درصد متوسط هستند. ایجاد متنوعترین فرصتهای شغلی با سریعترین زمان ممکن همراه با کمترین اعتبارات با ویژگی ارزش افزوده بالا، رقابتی بودن در بازار جهانی، تمرکززدایی و توسعه پایدار محلی صنایع دستی یک فرصت تاریخی برای کشور است.
نامورمطلق همچنین افزود: صنایع دستی بهعنوان بهترین شکل صنایع خرد کوچک میتواند بخش مهمی از بیکاری را برطرف کند و موجب شکوفایی اقتصادی در عرصه داخلی و خارجی شود؛ اما متأسفانه با وجود تأکیدات مسؤولان، صنایع کوچک جایگاه خود را نیافته است.
او در ادامه گفت: مشکل جامعه، بویژه مدیران این است که امکان دیدن خرد و کوچک را ندارند. شعار ما همواره این بوده که باید بزرگبین باشیم، آثار باید چشمگیر باشد و چشمگیری در کمیت بزرگ معنا میشود. همواره گفته شده که باید به دورها نظر بیفکنیم و دوربین باشیم، اما عرفای ما همیشه به حال توجه کردهاند. امروزه لازم است ریزبین باشیم. به نظر لازم است دوباره در نگرشها و باورهایمان درباره ابعاد و ترکیبات، بازاندیشی کنیم.
معاون صنایع دستی بیان کرد: باید به دو پدیده دیگر نیز اشاره کنم؛ نخست امنیتی که دستگاههای مرتبط به این کشور هدیه دادند و در منطقهای ناآرام، کشوری امن و آرام را به جهان معرفی کردهاند و دوم زحمات دیپلماسی خارجی، بویژه توافق برجام که شرایط اولیه مناسبی را برای گردشگری و صنایع دستی فراهم کرده است. امیدوارم برجام برجا بماند تا ما بتوانیم از فرصتهای آن استفاده کنیم.
منبع: مهر