به گزارش فناوری فرهنگی، درآمد در صنعت بازی های رایانه ای از بخش های مختلف به دست می آید و هر کدام، درصدی از میزان درآمد را به خود اختصاص می دهند بر این اساس 9 درصد مربوط به فروش لوازم جانبی مرتبط با بازیها است 17 درصد درآمد از طریق بازی های آنلاین است که البته رشد چشم گیری در سال های اخیر داشته و به احتمال زیاد در سال های آتی به رقم بزرگ تری خواهد رسید کنسولهای بازی 33 درصد از بازار را در اختیار گرفته اند و سهم بزرگی در پویایی این صنعت دارند بیش ترین سهم بازار که 41 درصد است، به بخش نرم افزاری و بازی هایی که ساخته می شوند تعلق دارد.
چه بازی هایی بیش تر می فروشد؟
بازار بازی های رایانه ای را می توان بر اساس سبک های (ژانرهای) بازی ها نیز تقسیم بندی کرد بر اساس آمار و ارقام این تقسیم بندی، بازی های استراتژیک 4 درصد سهم بازار بازی ها را به خود اختصاص داده اند. 5 درصد از بازار، سهم بازی های اتوموبیلرانی است. 6 درصد به بازی های ماجرایی و معمایی تعلق دارد و 10 درصد نیز به بازی های نقش آفرینی اختصاص می یابد. 13 درصد بازار را بازی های ورزشی مثل فیفا در دست دارند و 28 درصد هم مربوط به سهم بازی های تیراندازی است. بازی های آکشن ماجرایی نیز سهم 28 درصدی از بازار دارند. 6 درصد باقی مانده هم مربوط به زیرژانرهای دیگری است که معمولاً در هیچ کدام از این طبقه بندی ها جای نمی گیرند.
30درصد سهم بازار، در اختیار پنج ناشر!
پنج ناشر اصلی و بزرگ بازی های ویدیویی در دنیا 30 درصد کل بازار بازی ها را در اختیار دارند. شرکت «الکترونیک آرتر» (EA) که بیش تر بر روی ساخت بازی های بزرگ کنسولی و رایانه های شخصی متمرکز است، 3 درصد بازار را دست دارد.
شرکت آکتیویژن که شرایطی مشابه با EA دارد، دارای 5/ 4 درصد سهم بازار است. شرکت ژاپنی نینتندو که در کار تولید کنسول های بازی و بازی های رایانه ای است، 5 درصد از کل بازار را در اختیار گرفته و شرکت سونی که سازنده ی مجموعه کنسول های بازی پلی استیشن نیز هست 4/ 8 درصد از بازار را از آن خود کرده است.
شرکت مایکروسافت به خاطر تولید کنسول بازی و انتشار بازی برای کنسول تحت مالکیت خود و همچنین در اختیار داشتن سیستم عامل ویندوز به عنوان یک پلتفرم برای بازی، 9 درصد بازار را در اختیار گرفته است. 7/ 69 درصد از بازار هم متعلق به سایر شرکت ها است.
پر مخاطب ترین بازی های ایرانی کدام اند؟
متأسفانه هنوز شفافیت لازم در بازار بازی در کشورمان وجود ندارد و اغلب ناشران و حتا فروشگاه های دیجیتالی همانند کافه بازار از ارایه ی آمار دقیق و شفاف از میزان فروش، خودداری می کنند از طرف دیگر اغلب بازی سازان ایرانی بودجهی معینی برای بحث تبلیغات و بازاریابی تعیین نمی کنند؛ به همین دلیل نمی توان آمار و ارقام دقیقی از بازار داخلی کسب کرد.
با این حال میزان فروش بازی ها بر اساس هولوگرام دریافتی، یا بازی هایی که بیش ترین دانلود را در فروشگاه دیجیتالی کافه بازار تجربه کرده اند، در زیر نمایش داده شده است.
بازی های عرضه شده در بازار فیزیکی
نام بازی | تیراژ عرضه براساس هولوگرام دریافتی |
پسر ماجراجو | 225/ 152 نسخه |
شتاب در شهر | 150/ 150 نسخه |
گرشاسپ | 150/ 150 نسخه |
میرمهنا | 150/ 150 نسخه |
شبگرد | 275/ 100 نسخه |
مدافعان کربلا | 275/ 100 نسخه |
پروانه | 275/ 100 نسخه |
تیراژ کل بازی های ایرانی از سال 88 تاکنون | 092/ 029/ 3 نسخه |
بازی های ایرانی موبایلی
نام بازی | میزان دانلود |
باقلوا | 000/ 000/ 1+ |
جدل بر روی سرعت | 000/ 500+ |
آفتابه | 000/ 500+ |
موتوری | 000/ 500+ |
دنده دو | 000/ 200+ |
خروس جنگی | 000/ 200+ |
کابوس دشمن | 000/ 200+ |
جدول مدرن | 000/ 100+ |