چرا فرهنگ و هنر به یک اقتصاد کمک می‌کند؟

به گزارش فناوری فرهنگی،بر اساس گزارش‌های منتشر شده، فرهنگ و هنر می‌تواند حتی بیشتر از رشد و اشتغال به یک اقتصاد کمک کند.

علاقه رو به رشدی در سطح بین‌المللی نسبت به پتانسیل صنایع فرهنگی و خلاق برای دستیابی به توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های شغلی فراگیر وجود دارد. یک نشانه این مساله، دستورالعمل‌های جدید یونسکو درباره چگونگی اندازه گیری و برآورد آماری مربوط به سهم اقتصادی صنایع فرهنگی است.

ولی آیا این باید تنها دلیل تامین مالی فرهنگ و هنر باشد؟

صنایع فرهنگی را می‌توان به عنوان صنایعی که تولیدات مهمی با ارزش نمادین دارند معرفی کرد مثل هنرهای زیبا، فیلم و صنایع دستی؛ ولی این صنایع می‌تواند شامل طراحی جواهرات نشر و مد نیز باشد.

صنایع خلاق دارای تعریف گسترده‌تری است. ورودی این صنایع علم و دانش است و علاوه بر کالاها و خدمات فرهنگی، می‌تواند شامل طراحی نرم افزار و سرویس‌های اینترنتی شود.

یونسکو دستورالعمل‌هایی را در خصوص روش‌های دسته بندی این صنایع ارائه کرده است، ولی هنوز هیچ اجماع بین‌المللی وجود ندارد. کشورهای مختلف سطوح متفاوتی از مشارکت و تمرکز را ارائه کرده‌اند که می‌تواند اطلاعاتی را که برای آنها مفید است، تامین کند.

کالچرال تایمز، نخستین نقشه جهانی صنایع خلاق و فرهنگی که اخیرا منتشر شده، ارزش اجتماعی هنر و فرهنگ را به رسمیت شناخته است. بی شک فرهنگ و خلاقیت عامل پیوند دهنده اصلی قلب‌ها و جان‌ها و همین طور کل جوامع و ملت‌ها بوده است. این بررسی کمیت سهم اقتصادی و اجتماعی این بخش در جهان را نشان می‌دهد. آنها عبارتند از: تبلیغات، معماری، کتاب، روزنامه و مجلات، بازی، فیلم و موسیقی، هنرهای نمایشی، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی.

کالچرال تایمز سهم صنایع فرهنگی و خلاق در رشد اقتصادی را ارزیابی می‌کند. این برآورد می‌کند که صنایع خلاق و فرهنگی 250 میلیارد دلار درآمد در سال ایجاد می‌کند و 29.5 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کرده است.

گزارش به نشان دادن ارزش فرهنگ و هنر کمک می‌کند. این گزارش یک منطق خوب برای حمایت دولت از فرهنگ و هنر را ارائه می‌دهد، به خصوص در کشورهای در حال توسعه.

کمک به رشد و اشتغال در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به طور فزاینده‌ای در حال تمرکز بر صنایع فرهنگی و خلاق به عنوان عاملان بالقوه رشد اقتصادی و اشتغالزایی است. این مساله در گزارش به عنوان اقتصاد طلایی یادآوری شده است که راه‌هایی را که بخش‌های هنری و فرهنگی می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی آفریقای جنوبی کمک کند، نشان می‌دهد.‌

دولت اخیرا رصدخانه ملی فرهنگی را ایجاد کرده است. این به عنوان یک مرکز اطلاعات و تحقیق در خصوص تاثیر اقتصادی و اجتماعی صنایع خلاق و فرهنگی عمل می‌کند. آفریقای جنوبی نخستین مطالعه نقشه صنایع فرهنگی و خلاق را در سال 2014 انجام داد. گرچه این گزارش هنوز در دسترس عموم نیست ولی نشان می‌دهد که صنایع بیش از 162809 تا 192410 فرصت شغلی ایجاد کرده یعنی حدود 1.08 درصد تا 1.28 درصد اشتغال در کشور و 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با بیش از 2 هزار نفر که در این بخش فعالیت دارند، این مطالعه نشان می‌دهد که شرکت‌ها علاقه دارند کوچک باشند با بیش از 27 درصد تنها یک کارمند داشته باشد، و 34 درصد نیز بین 2 تا 5 کارمند داشته باشند.

زنان و مردان در این نسبت مساوی هستند. بیش از سه چهارم 77 درصد از سیاه پوستان؛ رنگین پوستان یا هندی‌ها هستند. با توجه به بیکاری بسیار شدید بین جوانان آفریقای جنوبی، صنایع اهمیت زیادی برای اشتغالزایی دارند: 22 درصد کارکنان جوانانی بالاتر از 18 سال هستند، 18 درصد بین 19 تا 24 سال هستند، 19 درصد بین 25 تا 30 سال هستند. این نشان می‌دهد 60 درصد نیروی کار در صنایع، جوانان کمتر از 34 سال هستند. مطالعه نقشه جهانی نشان می‌دهد که اشتغال در این صنایع نسبتا برای همه سنین به خصوص جوانان باز است و تحت تسلط شرکت‌های کوچک است. در کشورهای در حال توسعه، تولید تحت تسلط اقتصاد غیررسمی است.

این صنایع پتانسیل مهمی برای مشارکت در انسجام اجتماعی دارد از طریق ترویج گفتگوی بین فرهنگی، تفاهم و همکاری. این مساله به شدت در طرح راهبردی سازمان فرهنگ و هنر تاکید شده است.

این‌ها بخشی از طیف گسترده تولیدات هنری است که می‌توان آن را ارائه کرد فراتر از ارزش ابزاری، ارزشی که غیرقابل انکار است و می‌تواند یکی از نکات اصلی تولید هنری باشد.

ارزش ذاتی و اهداف فرهنگ، هنر برای هنر چیزهایی مثل این هستند: برای سرگرمی، به چالش کشیدن، تفسیر و معنی کردن و بالا بردن سطح اگاهی و تحریک.

اندازه گیری این ارزش‌های غیر بازاری با معیارهای پولی سخت است ولی به اندازه ارزش‌های ابزاری مهم است. در حالی که اشتغال می‌تواند توسط بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شود، چه نوع از تولیدات می‌تواند این ارزش‌های ذاتی را ایجاد نماید؟

سرمایه فرهنگی یکی از آنهاست. این را به عنوان کل ثروت یک کشور یا ذخایر هنری، میراث و سایر تعبیرهای فرهنگی، تعریف کرد. مانند سایر انواع سرمایه، در این نوع سرمایه نیز باید سرمایه گذاری شود، فارغ از اینکه در طول زمان ارزش خود را از دست می‌دهد.

حمایت‌های دولتی و خصوصی و حمایت هنری به خصوص برای تولیدکنندگانی که تمرکز اصلی بر ارزش ذاتی دارند، مهم است. چنین تولید فرهنگی غالبا با چالش‌ها یا آسیب‌هایی روبرو می‌شود، در حالی که تاثیر بزرگی بر تفکر جمعی دارد ولی موفقیت مالی و بازاری ندارد و می‌تواند رایگان توزیع شود. به عنوان مثال به نقش موسیقی در مقابله با آپارتاید فکر کنید. در حالی که شناخت و حمایت نقش مهمی دارد، صنایع فرهنگی و خلاق نیز در اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کند.

منبع:اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد