به گزارش فناوری فرهنگی، مدتهاست که صدا و سیما به محلی برای تبلیغ و معرفی اسپانسرها تبدیل شده است؛ تبلیغاتی که گاهاً برای مخاطب آزاردهنده اما برای اسپانسر درآمدزا می باشد. به همین دلیل، تصمیم گرفتم درآمد اپلیکیشن طاقچه را به عنوان اسپانسر خوب و موفق برنامه خنداونه محاسبه کنم.
طاقچه و فیدیبو دو استارتاپ موفق ایرانی در حوزه عرضه کتاب الکترونیک بوده که سهم بازار موجود را به خود اختصاص داده اند. گرچه بازار کتابخوانی ایران داغ نیست اما بدون شک، این دو اپلیکیشن تاکنون توانسته اند کتابخوانها را جذب و فروش بالایی را تجربه کنند.
اما از دو رقیب، تبلیغات و حضور فیدیبو را در رسانه های آنلاین و غرفه های نمایشگاهی دیده بودیم در حالیکه کمتر خبری از طاقچه مطرح بود. اما یک اقدام طاقچه سبب شد تا چند برابر دستاوردهای فیدیبو را در مدت زمانی کم و به شکلی بسیار پربازده نصیب خود کند.
این دستاوردها را می توان پرش بلند طاقچه در رقابت با تنها رقیب خود دانست. لذا اگر در تیتر مطلب، به درآمد اپلیکیشن طاقچه اشاره شده منظور درآمدهای مادی و غیر مادی آن است که در زیر بیان می کنم:
درآمد اپلیکیشن طاقچه : تحکیم جایگاه برند
به لطف تلاش خندوانه برای گسترش فرهنگ مطالعه و دید کاملاً مثبتی که به این برنامه در جامعه وجود دارد مسابقه “بخون و ببر ۲” با استقبال وسیعی همراه شد. در این مسابقه، چالش مثبتی را با جوایز نقدی ارزشمند مطرح کردند که سبب شد موارد زیر با نام اپلیکیشن طاقچه پیوند خورده و نتایج ارزشمندی را برای آن به ارمغان بیاورد:
- پیوند واژه خواندن (مطالعه) با طاقچه
- معرفی به عنوان اپلیکیشن کتابخوان ایرانی
- تنوع کتابهای ارزشمند پارسی
- حامی ناشران ایرانی
- حامی فرهنگ مطالعه
- جذب کاربران فعال چند ده هزار نفری
- افزایش نرخ تعامل کاربران(نظرات ارسالی برای کتابها-فعالیت در شبکه های اجتماعی)
بدین ترتیب، طاقچه توانست خود را به دهها میلیون ایرانی معرفی کرده و برند و خدمات خود را در جامعه گسترش دهد. بدون شک، فیدیبو باید تلاش خود را دو چندان کند که بتواند در زمینه معرفی برند خود و نیز عقب نماندن از طاقچه موفق باشد.
البته طاقچه هوشمندانه عمل کرده و در فضای وب نیز تبلیغات اینترنتی مسابقه را با نام و تصویر خندوانه و رامبد جوان اجرا کرده بود تا بتواند حداکثر مخاطب ممکن را جذب نماید.
درآمد اپلیکیشن طاقچه : فروش موفق میلیاردی
گرچه از جزییات توافق و هزینه اسپانسرینگ بین طاقچه و خندوانه اطلاعی در دست نیست اما گمان می کنم بخش زیادی از این توافق، تعهد طاقچه به تامین جوایز کمپین اجتماعی خندوانه بوده و همچون سایر اسپانسرهای خندوانه، هزینه میلیاردی جداگانه ای پرداخت نکرده است.
در هر صورت، در ادامه می خواهم درآمد اپلیکیشن طاقچه را از فروش کتابهای کمپین به دست آورده و با جایزه ای که در مجموع پرداخت کرده است مقایسه کنم:
الف) لیست و قیمت کتابها
در این مسابقه، ۱۰ کتاب ایرانی معرفی شد که در جدول زیر، نام و قیمت هر کدام نوشته شده است:
نام کتاب | قیمت |
آبنبات هل دار | ۴۰۰۰ تومان |
می شکنم در شکن زلف یار | ۴۰۰۰ تومان |
گردان قاطرچی ها | ۴۰۰۰ تومان |
تن تن و سندباد | ۴۰۰۰ تومان |
دیدم که جانم می رود | ۴۰۰۰ تومان |
فتح خون | ۴۰۰۰ تومان |
من دیگر ما | ۴۰۰۰ تومان |
باشگاه مغز | ۷۰۰۰ تومان |
ابن مشغله | ۴۰۰۰ تومان |
مطلع مهر | ۴۰۰۰ تومان |
میانگین قیمت هر کتاب | ۴۳۰۰ تومان |
ب) تعداد شرکت کنندگان در مسابقه
طبق آمار منتشر شده در سایت طاقچه، در مجموع ۵۶۲۲۰ نفر در مسابقه شرکت کردند. قطعاً تعداد افرادی که اپلیکیشن را نصب کرده اما در مسابقه شرکت نکردند بیش از این تعداد است(همواره افرادی هستند که به خاطر کنجکاوی و یا شور اولیه در کمپین شرکت کرده اما به سرعت، از ادامه کار منصرف می شوند).
اما فرض می کنم تعداد کل شرکت کنندگان، رقم اعلام شده از سوی اپلیکیشن طاقچه می باشد. حال طبق جدول زیر، این تعداد نفر را بر حسب امتیاز آن دسته بندی کرده تا میزان کتابهای خریداری شده در هر دسته مشخص شود:
تعداد کتاب خریداری شده | بازه امتیازی | تعداد شرکت کننده | میانگین هزینه پرداخت شده | |
۱۰ | ۹۱-۱۰۰ | ۱۰۹۲ | ۴۶۹۵۶۰۰۰ | |
۹ | ۸۱-۹۰ | ۱۷۵۱ | ۶۷۷۶۳۷۰۰ | |
۸ | ۷۱-۸۰ | ۱۷۳۹ | ۵۹۸۲۱۶۰۰ | |
۷ | ۶۱-۷۰ | ۲۴۲۱ | ۷۲۸۷۲۱۰۰ | |
۶ | ۵۱-۶۰ | ۱۵۰۵۹ | ۳۸۸۵۲۲۲۰۰ | |
۵ | ۴۱-۵۰ | ۳۸۶۷ | ۸۳۱۴۰۵۰۰ | |
۴ | ۳۱-۴۰ | ۲۸۲۷ | ۴۸۶۲۴۴۰۰ | |
۳ | ۲۱-۳۰ | ۴۵۳۰ | ۵۸۴۳۷۰۰۰ | |
۲ | ۱۱-۲۰ | ۷۷۹۴ | ۶۷۰۲۸۴۰۰ | |
۱ | ۰-۱۰ | ۱۵۱۳۹ | ۶۵۰۹۷۷۰۰ | |
مجموع | ۲۲۲۸۵۲ | ۰-۱۰۰ | ۵۶۲۲۰ | ۹۵۴۹۶۳۶۰۰ |
اکنون رقم میانگین فروش ۹.۵ میلیارد ریالی را از مجموع جوایزی را که طاقچه به برندگان به ارزش یک میلیارد تومان پرداخت کرده است کسر می کنیم:
۴۱۷۳۶۴۰۰-=۹۵۴۹۶۳۶۰۰-۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰
همانطور که مشاهده می کنید طاقچه توانسته با یک اسپانسرینگ هوشمندانه، راه چندین ماهه را در مدت بسیار کوتاهی طی کرده و فیدیبو را در مسیر رقابت به چالش بکشد! تنها با یک کمپین، منافع غیر مادی متعدد و بسیار ارزشمندی را به دست آورده اما مبلغ درآمد اپلیکیشن طاقچه نتوانسته جوایز مسابقه را تامین کند و بیش از ۴۱ میلیون تومان ضرر ایجاد کرده است.
طبق راهنمای سایت طاقچه، هفتاد درصد از هر فروش به مولف و ۳۰ درصد به طاقچه اختصاص خواهد یافت. پس می توان سود تقریبی طاقچه را به شرح زیر محاسبه کرد:
۲۸۶۴۸۹۰۸۰=۹۵۴۹۶۳۶۰۰*۰.۳
در واقع، طاقچه با اعطای یک میلیارد تومان جایزه ( و احتمالاً پرداخت هزینه جداگانه ای برای حضور در خندوانه، تنها توانسته ۲۸۶ میلیون تومان آن را جبران کند. به طور کلی، این مسابقه از نظر مالی برای طاقچه زیان ده و از نظر غیر مادی، منفعت بسیار ارزشمندی در پی داشته که شاید برای دستیابی به این منافع، باید همین مبالغ زیاد را جهت تبلیغات هزینه می کرد.
شاید چنین رقمهایی سبب می شود تا برندها برای حضور در صدا و سیما تلاش کنند؛ از جمله اول مارکت که با یک محصول و عملکرد بسیار ضعیف نیز حضور گسترده ای در صدا و سیما دارد .
توجه داشته باشید که این عدد و روش محاسبه، کاملاً تقریبی و به صورت میانگین می باشد. مثلاً ممکن است شخصی ۷ کتاب خریده باشد اما فقط توانسته باشد ۲۰ امتیاز از ۷۰ امتیاز ممکن را کسب کند.اگر میانگین خرید کتاب توسط شرکت کنندگان را ۵ عدد در نظر بگیریم، با قیمت میانگین ۴۳۰۰ تومان برای هر کتاب و ۵۶۲۲۰ شرکت کننده، درآمد فروش طاقچه به بیش از ۱.۲ میلیارد تومان می رسد.
پس فراموش نکنید که هدف نهایی این مقاله، نه کشف رقم دقیق درآمد اپلیکیشن طاقچه است، بلکه سنجش حدود بازدهی اسپانسرینگ در صدا و سیما و نیز کاربرد آن برای استارتاپهای ایرانی می باشد(به نظر من، تقریب روش اول محاسبه-هر چند با ضریب خطای بالا- به واقعیت نزدیک تر است).