به گزارش فناوری فرهنگی،یک کارشناس حوزه رسانه معتقد است سونامی عرضه اطلاعات به مخاطب در شبکه های اجتماعی رو به افول است اما در عصر جدید رسانه ای، رسانه های سنتی برای ماندگاری نیازمند تقویت حوزه های تحلیل خود هستند.
بیژن مقدم مدیرمسئول پایگاه خبری – تحلیلی الف در نمایشگاه مطبوعات، درباره میدان داری شبکه های اجتماعی در عرصه خبر و ارتباط این مسئله با کاهش قابل توجه مخاطبین روزنامه های کاغذی در عصر حاضر، گفت: وقتی پدیده جدیدی ظهور می کند، همه این سوال را مطرح می کنند که آیا پدیده قبلی می تواند به بقای خودش ادامه بدهد یا از بین می رود؟ این مسئله در مورد فضای مجازی و نسبت آن با رسانه های سنتی تر هم مطرح است. به طور کلی می توان گفت شبکه های اجتماعی به همان میزان که می تواند به رشد رسانه های سنتی کمک کنند، ضدرسانه هم هستند.
وی در توضیح بیشتر افزود: اشاره من به سونامی ارائه اطلاعات به مخاطب در شبکه های اجتماعی است؛ این مسئله در آینده عملاً به نوعی دلزدگی رسانه ای از استفاده از این شبکه های اجتماعی منجر می شود. به این معنا که شما حجم زیادی از اطلاعات را به مخاطب می دهید در حالی که فی الواقع او به این حجم زیاد از اطلاعات، اساساً نیازی ندارد؛ حرکت انگشت های دست کاربران روی موبایل هایشان که مدام در حال رد کردن و در واقع جا انداختن انبوه مطالب در شبکه های اجتماعی هستند، نشانه ای است ابتدایی از این دلزگی رسانه ای.
این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه در حال حاضر کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی در مقابل این سونامی اطلاعات که در حال رخ دادن است، حالت منفعلی دارند، پیش بینی کرد در آینده نزدیک تعادل در میزان بهره برداری از شبکه های اجتماعی برقرار شود و آنها کم کم به سمت مطالب تحلیلی تر و عمقی تر حرکت کنند و در همین راستا تاکید کرد: فعالیت و حرکت شبکه های اجتماعی شبیه حرکت یک موج است که هم رفت دارد و هم برگشت. برگشتِ این موج، همان تعادل در استفاده از شبکه های اجتماعی است.
مدیرمسئول سایت الف همچنین با تاکید مجدد بر این نکته که ما خستگی مخاطبان شبکه های اجتماعی را از این حجم انبوه و در بسیاری موارد بی ربط و حتی مضرّ مطالب در شبکه های اجتماعی شاهد هستیم، گفت: البته فعالیت شبکه های اجتماعی روی کارکرد رسانه های سنتی از قبیل روزنامه ها اثر جدی گذاشته است به طوری که آنها (رسانه های سنتی) را مجاب کرده به سمت مطالب تحلیلی بروند و از خبر عبور کنند. روزنامه آینده، یک روزنامه تحلیلی خواهد بود.
مقدم در رابطه با توقف انتشار نسخه های کاغذی بسیاری از روزنامه ها حتی در کشورهایی مانند آمریکا و دورنمای این وضعیت در رابطه با روزنامه های ایرانی، گفت: تفاوت ما با آنها این است که آنها حتی در فضای آنلاین هم فروخته می شوند اما این مسئله در کشور ما مصداق چندانی ندارد. البته گزارش ها حاکی از این است که روزنامه های داخلی هم به سمت بارگذاری مطالبشان در وبسایت های خودشان رفته اند و به نوعی نسخه های اینترتی خود را منتشر می کنند اما این لزوماً به معنی بازگشت سرمایه انتشار روزنامه از طریق فروش نسخه آنلاین آن نیست.
منبع: مهر