بررسی راهکارهای “تجاری‌سازی‌گردشگری” ایران در افق توسعه ۱۴۰۴

به گزارش فناوری فرهنگی، محمود اسکندری اظهار کرد: در دفتر توسعه صادرات خدمات، سازمان توسعه تجارت موضوعات مربوط به صادرات خدمات کشور مانند صادرات خدمات فنی مهندسی، فناوری ارتباطات و اطلاعات؛ اعزام نیروی کار؛ پذیرش گردشگر خارجی گردشگر درمانی و انواع ترانزیت دنبال می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات، سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بر اساس افق 1404 باید جذب 20 میلیون نفر گردشگر به کشور را شاهد باشیم ادامه داد: در این‌ارتباط لازم است نقاط ضعف و قوت بخش گردشگری از اکنون شناخته شود.

وی در خصوص امکاناتی که برای کردشگری در کشور داریم تصریح کرد:  ایران با قرارگیری در مسیر کشور عراق، 24 هزار نفر از اتباع افغانستانی را برای عبور به سمت کربلا پذیرا بودکه این امر نیز به عنوان منبع درآمدزا برای کشور حساب می‌آید.

وی گفت:  در بخش گردشگری درمانی نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی پزشکی ایران و ضعف برخی از کشورهای همسایه دراین‌ ارتباط (مانند عراق) زمینه خوبی برای درآمدزایی  فراهم آمده است که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

اسکندری افزود: در کشورهای پیشرفته درآمدهای ارزی زیادی از گردشگری به دست می‌آورند به‌طوری‌که شورای جهانی گردشگری سهم گردش گردی از اقتصاد جهان را 10 تریلیون دلار پیش‌بینی کرده  در حالی که سهم ما از گردشگری ناچیزاست.

وی با بیان اینکه با توسعه گردشگری در کشور می‌توان به اشتغال‌زایی کمک کند تأکید کرد: هرگردشگری که به کشور وارد می‌شود به‌طور میانگی 11 شغل را با خود را به طور مستقیم درگیر می‌کند و برای ما در آمد‌زایی دارد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات ادامه داد: ایران و آمریکا تنها کشورهای هستند که چهار فصل را به‌طور همزمان در کشور خود دارند و از تفریحات اسکی، قواصی و کویرگردی می توان به‌طوری همزمان در شهرهای مختلف کشور استفاده کرد.

وضعیت استحصال درآمد از گردشگری بر اساس افق 1404
وی تصریح کرد: طبق سند چشم‌انداز توسعه 1404  باید 25 میلیارد دلار درآمد گردشگری جهان را به خود اختصاص دهیم که این رقم در سال گذشته حدود 7 و نیم میلیارد دلار بود است.

اسکندری گفت: در این خصوص نشست‌های مشترکی با سازمان ذی ربط در بخش ارائه خدمات  گردشگری برگزار و زیر ساخت‌ها بررسی می‌شود تا به هدف تعیین شده برای توسعه تجارت در بخش‌ گردشگری برسیم.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی در دنیا رواج یافته است اما در ایران دنبال نمی‌شود افزود: دانشجویان و علاقه‌مندان کشورهای مختلف می‌توانند با کمک تور‌های تخصصی از مراکز صنعتی سایر کشور‌ها بازدید به عمل آورند.

اسکندری با بیان اینکه عسلویه مکان مناسبی برای جذب گردشگری صنعتی خارجی است گفت: باید توجه داشت که در این مکان میلیاردها دلار هزینه شده است و افراد زیادی علاقه بازید از این مکان‌ها دارند.

اسکندری با بیان اینکه مناطق آزاد کشور برای جذب توریست و گردشگر خارجی برنامه مناسبی نداشته‌اند، اضافه کرد:  ظرفیت‌های بالای برای ارز آوری از اماکن صنعتی ایران وجود دارد، اما مغفول مانده اند.

زیر ساخت‌های دعوت از تیم‌های فوتبال اروپا برای اردو زدن در کیش
وی افزود: در حال حاضر قطر و امارات تیم‌هایی مانند بارسلونا و تیم‌های مطرح فوتبال دنیا را به کشور خود می‌آورند در حالی که در کیش زمین چمن و هتل‌های مناسبی برای ارائه خدمات به تیم‌های اروپایی در فصل سرما وجود دارد.

اسکندری با اشاره به اینکه به دنبال این تیم‌های خارجی برای حضور و اردو زدن در ایران نبوده‌ایم گفت: با رایزنی‌های لازم می‌توان از شرایط مناسب آب و هوایی و امکانات زیر ساختی موجود کشور در فصل سرما بهره گرفت.

وی در پایان یاد آور شد:  برای توسعه صادرات کشور سلسله همایش‌هایی با همکاری بخش‌های مختلف اقتصادی کشور برگزار شده است که 30 آذر ماه نیز همایشی با عنوان “تجاری‌سازی خدمات گردشگری” برگزار می‌شود.

منبع: تین نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد