به گزارش فناوری فرهنگی،به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، سیدابوالحسن فیروزآبادی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: روابط عمومی ها در تولید محتوا برای سایت های کشور نقش برجسته ای دارند؛ بنابراین امیدواریم بتوانند با حرکت و ایجاد جنبش در این فضا به وضعیت مطلوبی دست یابیم.
وی با اشاره به نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعاتی و ارتباط در کارکرد روابط عمومی ها گفت: در فضای مجازی ما با توسعه فضای واقعی در حوزه خبر، اطلاعات و خلق فضایی بزرگتر از فضای واقعی با خصایص و فیزیکی متفاوت مواجه هستیم که در حقیقت فضای واقعی محدود به زمان، مکان و زبان بوده اما فضای مجازی با فشردگی زمان و مکان و برداشتن مانع زبان این محدودیت را ندارد.
وی با بیان این که در کارکرد روابط عمومی ها محور اصلی روشنگری، تولید خبر، توجیه گری و متقاعد سازی است، افزود: در فضای مجازی با توجیه گری، متقاعد سازی و روشنگری بسیار بسط یافته، پیچیده و متنوع که خارج از چارچوب زمان و مکان بوده، روبرو هستیم و این در حالی است که در آینده ای نزدیک مانع زبانی نیز به طور کامل در این فضا برداشته خواهد شد.
فیروزآبادی تاکید کرد: برای ورود به دوره رفع مانع زبانی باید آمادگی داشته باشیم، چرا که خیلی دور نبوده و هم اکنون در فضای وب نیز مترجم هایی هستند و در آینده این مترجم ها نه تنها متون بلکه گفتار را هم در حوزه ارتباطات ترجمه خواهند کرد.
وی با اشاره به این که رفتارها در فضای مجازی با فضای واقعی متفاوت است، تصریح کرد: پیش از این انسان ها به دنبال یک نظام اطلاع رسانی و جامعه اطلاعاتی مناسب بودند اما امروزه ما مواجه هستیم که نظام های اطلاعاتی رفتارهای پیچیده شبکه ای از خود نشان می دهند و خدمات و فعالیت های مختلف اقتصادی، علمی، پژوهشی و آموزشی شبکه ای در حال شکل گیری است.
رییس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر این که روابط عمومی شبکه ای نیز در حال شکل گیری است، افزود: بنا بر تئوری شبکه حداکثر ارتباط دو نقطه در شبکه انسانی نهایتا از شش گره بیشتر عبور نخواهد کرد که این مهم اثبات پذیر است بنابراین با توجه به این که ما در جامعه ای شبکه ای زندگی می کنیم پس همه انسان ها با شش حلقه به یکدیگر وصل خواهیم شد.
وی با اعلام این که هم اکنون از هفت میلیارد جمعیت کره زمین نزدیک به شش میلیارد نفر در فضای شبکه ای به هم متصل هستند، گفت: در جامعه شبکه ای روابط عمومی به معنای روابط عامه نیست و باید نگاهی جهانی و فرازبانی داشته و برای مخاطبان متعدد بتواند پیام، روشنگری و متقاعد سازی داشته باشد بنابراین روابط عمومی ها باید بتوانند با خلاقیت و آگاهی از تحولاتی که در فضای مجازی رخ می دهد طرحی برای جامعه هدف خود داشته باشند.
فیروزآبادی با اشاره به این که روابط عمومی ها باید از سیستم های فناورانه اداری استفاده کرده و ابزارهایی که این سیستم ها را می سازند در خدمت گیرند، افزود: ما به دنبال شفافیت در فضای مجازی هستیم چرا که با توسعه ارتباطات شبکه ای گفته می شود که شفافیت کاهش پیدا کرده و شفافیت همراه با کدری به دلیل خصایص و ویژگی های این فضا به وجود آمده است بنابراین روابط عمومی ها باید به فکر مبارزه و پیدا کردن راه حل هایی برای کاهش این فضاهای کدر باشند.
وی در پایان اظهار کرد: روابط عمومی ها می توانند مکانیزم های لازم و متناسب با توسعه تکنولوژی و خلق فضای مجازی را برای تولید بازخورد و عرضه به سازمان های خود طراحی کنند و این امکان پذیر نیست مگر این که بتوانند از ابزارهایی که در این فضا وجود دارد به خوبی استفاده کنند.
منبع: ایسنا