به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی نیامنش کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی درباره موضوع استارتاپهای محتوایی، اظهارداشت: استارتاپ محتوایی یعنی شرکت و یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چند رسانهای است که شامل عکس، فیلم،کارتون، انیمیشن میشود.
وی خاطر نشان کرد: برخی از استارتاپ های محتوایی اقدام به ایجاد و راهاندازی پلتفرم های ارائه محتوا میکنند و با قرار دادن محتوا بر روی آن، به صورت اشتراکی و یا تک فروشی، اقدام به درآمدزایی دارند؛ یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا میکنند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه به اکثر آیتمهای دیجیتال که بر گوشی و یا تبلت کاربر قرار میگیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم و سرگرمی و… میتوان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگتری احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند.
این استاد دانشگاه به پیچیدگی هایی که استارتاپ های محتوایی دارند اشاره و خاطر نشان کرد: زمانی که از استارتاپ محتوایی صحبت میشود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصصهای فنی، هنری، و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینهتر می کند.
وی تصریح کرد:با وجود نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سرر اه این گونه استارتاپ ها و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این درحالی است که جای این گونه استارتاپها در کشورمان بسیار خالی است.
نیامنش گفت: زمانیکه صحبت از یک سرویس یا برنامک محتوایی میشود، دغدغههای بسیاری به آن افزوده میشود که هزینه ورود به این حوزه را بیشتر میکند، طبیعتا استارتاپ هایی که میخواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند وارد این حوزهها نمیشوند و این در حالی است که نبود این گونه استارتاپ ها برای کشور ما حتی در کوتاه مدت، صدمات جبرانناپذیر فرهنگی و اقتصادی درپیدارد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که در زیست بوم (اکوسیستم) استارتاپی کشور، انرژی قابل توجهی وجود دارد، لازم است با هدایت (یا مانع تراشی کمتر) متولیان حرکتی استارتاپهای محتوایی مسیر را برای این گونه فعالیتها هموارتر کنند.
وی با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور ادامه داد: امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارتاپی به سوی استارتاپهای محتوایی هستیم و بهتر است تا دیر نشده، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانهای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارتاپها نیز باشیم.
نیامنش افزود: اخیرا مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارتاپهای محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود.
منبع:فارس