به گزارش فناوری فرهنگی، پنجمین بسته خبری فناوری های فرهنگی منتشر شد. این خبرنامه هفتگی به رصد اخبار مهم حوزه های صنایع فرهنگی از جمله؛ بازی های ویدئویی، انیمیشن، اسباب بازی، فناوری های اجتماعی، اموزش الکترونیکی، صنایع دستی و گردشگری و … می پردازد.
1-فناوری های اجتماعی
- ایجاد شبکه اجتماعی از سوی مدارس
دبیر شورای عالی فضای مجازی از تشکیل کمیته مشترک بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت آموزش و پرورش برای پاکسازی فضای مجازی برای دانشآموزان و جلوگیری از اتلاف وقت آنها در فضای مجازی خبر داد. ابوالحسن فیروزآبادی از تدوین طرح پاکسازی فضای مجازی برای دانشآموزان و استفاده بهینه دانشآموزان از فضای مجازی خبر داد. دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: کمیته مشترکی بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده که در 6 محور اقدامات را برای مخاطبان مربیان، دانشآموزان و نظام آموزشی پیگیری میکند./ فارس
- بررسی شبکه اجتماعی یادسا؛ تلاشی برای ساخت یک توییتر ایرانی
محبوبیت فوق العاده بالای توییتر و «مینیمال نویسی» میان کاربرانی ایرانی، تردیدی برایمان باقی نگذاشته بود که به زودی شاهد عرضه نمونه های ایرانیزه این شبکه اجتماعی در اپ استورهای داخلی باشیم. این انتظار خیلی طولانی نشد. «یادسا» اولین تلاش برنامه نویسان وطنی برای ساخت یک توییتر بومی است؛ شبکه ای اجتماعی که البته برای متمایز شدن از توییتر، در عوض 140 کاراکتر محدودیتی 256 کاراکتری را برای نوشتن پست پیش پایتان قرار داده./ دیجیاتو
- رونمایی از اینترنت اشیا برای مدیریت هوشمند منابع و انرژی
ایرانسل اعلام کرد فناوری NB-IoT یکی از بهروزترین بسترهایی است که در حوزه اینترنت اشیا برای انتقال امن دادهها معرفی شده است. این فناوری در واقع یک دسترسی رادیویی است که این امکان را فراهم میکند تا اطلاعات همه اشیایی که به اینترنت متصل هستند، از جمله کنتورهای آب و برق و گاز، به مرکز کنترل و سرویسهای بالادستی منتقل شود. در جریان بازدید اخیر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختمان مرکزی ایرانسل، نخستین سایت NB-IoT در ایران رونمایی شد. فناوری NB-IoT بستر ارتباطی مناسب برای ارتباط کنتورهای هوشمند با قابلیت نظارت از راهدور را با سامانهای مرکزی فراهم میکند./فنافر
2-بازی های ویدئویی
- اولین بازی دخترانه ایرانی با موضوع پوشش منتشر شد
بازی «مدا» با رویکرد ترویج مدهای ایرانی اسلامی منتشر شد. بازی مُدا در سبک پوششی (DressUp) که یکی از پرطرفدارترین سبکهای بازیهای دخترانه است با تم ایرانی و اسلامی چند روزی است که در بازار منتشر شده است و در همین مدت کم توجه بسیاری از گیمرها را به خود معطوف کرده است. در این بازی گیمر میتواند صورت، لباس و دکور را به دلخواه خود انتخاب و ترکیبهای زیبایی از آنها با رنگ های متنوع ایجاد کند. و میتواند از این سلیقه و هنرمندی خود عکس بگیرد و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد. این بازی به مخاطبان خود که اغلب دخترخانمها هستند، نشان میدهد که حجاب اسلامی در عین داشتن پوشش کامل، میتواند بسیار زیبا باشد./ مهر
گویا ماینکرفت قصد ندارد به این سادگی ها از صدرنشینی در فروش کناره گیری کند و این بازی به کمک مایکروسافت روز به روز رکوردهای تازه ای از خود به جای می گذارد. بر اساس اخبار تازه ای که از سوی مایکروسافت منتشر شده، فروش ماینکرفت در حال حاضر از مرز 122 میلیون واحد عبور کرده و بیش از 55 میلیون کاربر فعال دارد. آمار و ارقام گفته شده بسیار شگفت انگیز هستند و باید خاطر نشان کرد که در حال حاضر فروش کلی بازی، از مجموع فروش دو اثر محبوب GTA IV و GTA V هم بیشتر شده است./ دیجیاتو
3-اسباب بازی و نوشتافزار بومی
- عروسکهای سخنگویی که هک شدند
هک شدن عروسک های ساخت شرکتی مشهور باعث شده تا صدای ضبط شده هزاران نفر از والدین و بچه ها که با این اسباب بازی گپ زده اند در دسترس عموم قرار بگیرد. یک آسیب پذیری امنیتی خطرناک به افراد امکان می دهد اطلاعات شخصی، عکس ها و اصوات ضبط شده بچه هایی که با عروسک هوشمند CloudPets بازی می کنند را مشاهده کنند. گفته می شود برخی افراد خلافکار از این اطلاعات برای باج گیری از والدین و ترساندن آنها استفاده کرده اند./ فارس
- نبود کپی رایت، مشکل عمده تولیدکنندگان نوشت افزار است
یک تولیدکننده نوشت افزار ایرانی- اسلامی نبود کپی رایت را یکی از مشکلات جدی تولیدکنندگان نوشتافزار می داند. مجتبی رمضانپور، درباره روند تولید نوشت افزار ایرانی- اسلامی گفت: واقعیت این که در شرایط موجود تنها ۲۰ درصد محصولات مرتبط با نوشتافزار در ایران و ۸۰۰ درصد آن، خارج از ایران تولید میشود که از این میزان، سهم عمدهای به محصولات چینی اختصاص دارد از مداد و پاککن و دفترچه گرفته تا کیف و کوله. برای مثال برخی از دفترهایی که تولید و با عنوان نوشت افزار ایرانی- اسلامی ارائه می شود، تنها طرح جلد آن ایرانی است. به این معنی که تصویر شخصیتها و کارتونهای ایرنی برآن نقش بسته است./ مهر
4-گردشگری و صنایع دستی
- گردشگری ایران در ۲۰۱۷
روزنامهها و پایگاههای اینترنتی خارجی در ماههای اخیر اقدام به انتشار گزارشهایی از جاذبههای گردشگری ایران کرده و غیر از معرفی آنها تصویری از ایران ۲۰۱۷ را به مخاطبان خود ارائه کردهاند. در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ بسیاری از رسانههای خارجی درباره جاذبههای گردشگری و تاریخی ایران گزارشهایی را منتشر کردند و به معرفی آن و یا تحلیل خود از وضعیت صنعت گردشگری پرداختند. بسیاری از رسانهها از دید خود ایران را در رده کشورهایی قرار دادند که می تواند یک جاذبه جذاب برای گردشگران باشد در برخی از سفرنامهها و گزارشهای خبرنگاران نیز به نکاتی اشاره شده است که کمتر میتواند در مطالب تکراری رسانهها از جاذبههای ایران دید. از جمله اینکه آنها اعلام کردهاند سفر زنان در ایران بیخطر است و یا ایرانیها تروریست نیستند و اخبار اشتباه درباره آنها زیاد منتشر میشود./ مهر
5-سینما و پویانمایی
- تجاری سازی و توسعه بازار محصولات پویانمایی در تفاهم نامه ای جدید
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، این ستاد، مرکز صبا و صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما به منظور تجاریسازی و توسعه بازار محصولات پویانمایی طی مراسمی تفاهمنامه همکاری مشترکی را به امضا رساندند. در این راستا، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز از طریق تبیین سرفصلهای دانشبنیان در صنعت پویانمایی و با بهرهگیری از فرصت قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، این امکان را فراهم میآورد که با مشارکت و معاونت مرکز صبا و صندوق بازنشستگی صدا و سیما، زمینه مناسبی را برای رشد، شتابدهی و توسعه فضای سرمایهگذاری خطرپذیر در بازار پویانمایی ایجاد نماید.
- کتاب «بازارسازی فرهنگی» منتشر شد
کتاب «بازارسازی فرهنگی» نوشته محمدمهدی ایزدخواه منتشر شد و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران رونمایی میشود. این کتاب به بررسی بازار محصولات جانبی انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی شخصیتمحور در دنیا و ایران پرداخته و ضمن اشاره به شخصیتهای محبوب کودکان و نوجوانان همچون باب اسفنجی و… این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که به نظر میرسد اولین پژوهش جامع در حوزه محصولات فرهنگی شخصیتمحور است./ مهر
6-توسعه کارآفرینی صنایع فرهنگی
- وزارت ارشاد به استارتاپهای محتوایی نماد اعتماد فرهنگی میدهد
یک فعال استارتاپی با بیان اینکه به دلیل مشکلات استارتاپهای محتوایی افراد کمتری تمایل به ورود به این حوزه را دارند، گفت: اخیرا مجوز نماد اعتماد فرهنگی توسط وزارت ارشاد مطرح شده که میتواند در رفع این موانع تسهیلگر باشد. مهدی نیامنش کارشناس حوزه استارتاپ محتوایی درباره موضوع استارتاپهای محتوایی، اظهارداشت: استارتاپ محتوایی یعنی شرکت و یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چند رسانهای است که شامل عکس، فیلم،کارتون، انیمیشن میشود./ فارس
- رقابت 100 هزار دلاری استارتاپهای ایرانی، لبنانی و اماراتی
استارتاپهای ایرانی با استارتاپهای لبنانی و اماراتی در یک رویداد استارتاپی با جایزه 100 هزار دلاری رقابت میکنند. مسابقه استارتاپی میلاد با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در حوزه های تجارت الکترونیک، سخت افزار و اینترنت اشیا، آموزش، امور مالی و فین تک و بازارهای نوظهور 19 اسفند ماه 95 برگزار می شود. این رویداد با هدف گسترش کسب و کار های نوپا (استارتاپ) ایرانی به کشورهای منطقه برگزار میشود و 10 استارتاپ منتخب در این برنامه حضور خواهند داشت که جایزه استارتاپ منتخب 100 هزار دلار است./ فارس
- انجمن استارتآپهای فناوریمحور مالی تأسیس شد
انجمن استارتآپهای فناوریمحور مالی (فینتک) با هدف ارتباط مستقیم با نهادهای تصمیمگیر برای رفع موانع حقوقی و قانونی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان محصولات فینتک تشکیل شد. فینتک به استارتآپها و کسب و کارهای نوین فناوریمحور که در حوزه روشهای نوین پرداخت و حوزههای مالی کار میکنند، اطلاق میشود. جهاندار یکی از مؤسسان این انجمن درباره لزوم تشکیل انجمن فینتک اظهار داشت: کسب و کارهای نوپای مرتبط با حوزههای پرداخت و مالی اخیراً مورد توجه قرار گرفتهاند و از این رو لزوم هماندیشی و همفکری میان کارآفرینان و نهادهای نظارتی مرتبط با این حوزه بیش از پیش احساس میشود./ فنافر
*سیدمیلاد علیزاده