بازار نامتعادل سینما در اکران دوم نوروز

به گزارش فناوری فرهنگی، بسیاری از کارشناسان افت فروش سینماها در اردیبهشت را به گردن انتخابات انداختند. این ایده چندان هم دور از ذهن نبود که انتخاباتی شدن فضای جامعه در چند هفته اخیر و برگزاری مناظره‏های تبلیغاتی میان کاندیداهای ریاست جمهوری از یکسو و البته فعالیت انتخاباتی شهروندان در ستاد حامیان نامزدهای شوراهای شهر و روستا و… استقبال عمومی از سینماها و فیلم‏های در حال اکران را کاهش داد. اما به نظر نمی‏رسد علت اصلی کاهش فروش سینماها و بی‌رغبتی مخاطبان به برخی فیلم‏ها فضای انتخاباتی بوده باشد. به نظر می‏رسد چینش نامناسب فیلم‏ها برای اکران یکی از مهم‌ترین عللی باشد که رغبت تماشاگران را برای رفتن به سالن‏های سینما کاهش داده است. تعداد قابل توجهی از کارشناسان سینما و تهیه‌کنندگان فیلم‏ها اعتقاد دارند که ترکیب‌بندی فیلم‏ها برای اکران در زمان‏های مختلف نیازمند تحلیل‏های شرایط موجود در جامعه و ارزیابی و نسبت‌سنجی آنهاست. شرایطی همچون موقعیت سیاسی، ‏فرهنگی، اجتماعی، آب و هوایی و…

 

همان‌طور که می‌دانید اکران فیلم‏های سینمایی در سال گذشته یک تجربه رویایی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این تجربه رویایی در اکران نوروزی امسال نیز ادامه پیدا کرد و فروش اکران نوروزی سال 96 در مقایسه با سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش را نشان می‏داد. این موضوع باعث شد همه فکر کنند که بازار سینما در سال جاری رکوردهای رویایی سال 95 را پشت سر خواهد گذاشت. اما با شروع اکران دوم نوروزی این خوش‌بینی با تردید مواجه شد. فروش فیلم‏های اکران دوم نوروزی در مقایسه با سال گذشته چندان امیدبخش نبود. این در حالی است که وجود فیلم‏های سیاه و تلخ اجتماعی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، شور و شوق اکران را در سال 96 با اما و اگرهای متعددی مواجه کرده بود. سال گذشته اکران فیلم‏های اژدها وارد می‏شود، رسوایی 2، خنده‏های آتوسا، مرگ ماهی، یک دزدی عاشقانه و دلبری در اردیبهشت ماه که به اکران دوم نوروزی معروف است، فروش‌های متعادل‏تری را نسبت به امسال تجربه کرد. به بیان دیگر سال گذشته همه فیلم‏ها توانستند تا پایان اردیبهشت ماه به میزان متناسبی بفروشند.

اما در مقابل فروش فیلم‏های اکران دوم نوروز امسال همچنان‌که در جدول می‌بینید، از تعادل کمتری برخوردار است. قریب به اتفاق بازار فروش در اختیار یک فیلم است و دیگر فیلم‏ها نتوانسته‌اند فروش قابل توجهی داشته باشند. این در حالی است که اگر افزایش 40 درصدی فروش امسال را در نظر بگیریم، فروش اکران دوم نوروز 96 اصلا متناسب با پیش‌بینی‌ها و در حد انتظار نیست. برخی از کارشناسان معتقدند اکران فیلم‏های ناهمگن در کنار یکدیگر علت اصلی این اتفاق در سینما است. در این‏باره حبیب ایل‏بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‏وگویی با «ایسنا» درباره انتقادهایی که برخی صاحبان فیلم‏ها نسبت به اختصاص یافتن سانس‏های خوب سینماها به فیلم‏های پرفروش و کمدی مطرح می‏کنند، با اشاره به اینکه چنین ادعایی می‏تواند در شورای صنفی نمایش بررسی شود، اظهار کرد: جدا از این مساله، نکته مهم اینجاست که مثلا حدود 200 فیلم پشت اکران مانده‏اند، اما بسیاری از آنها مناسب اکران نیستند و این موضوع را باید صاحبان آثار خودشان متوجه شوند.

ایل‏بیگی گفت: البته معتقدیم فیلم‏های خوب یا آنهایی که جنبه محتوایی باارزشی دارند حتما باید به نمایش عمومی درآیند اما دلیل بر این نمی‏شود که آن کسی که فیلمی را ساخته و فیلمش مولفه‏های هنری و جذاب برای بیننده ندارد حتما به دنبال اکران عمومی باشد. او گفت:‏ اما بارها پیش آمده با بعضی از فیلمسازان راجع به کارشان صحبت می‏کنم و متوجه می‏شوم اصلا نمی‏دانند چه موضوعی را برای چه مخاطبی می‏خواهند، بسازند. به همین دلیل به نظر می‏رسد باید کمی علمی‏تر در سینما کار کرد تا فیلمسازان در پاسخ به نیازها دست به تولید بزنند چون بسیاری از مشکلاتی که در زمان اکران فیلم‏ها پیش می‏آید شاید از همین مساله درست انتخاب نکردن موضوع و سوژه و دقت نکردن به زمانی که یک اثر به دست مخاطب می‏رسد، ناشی شود. در این باره رضا سعیدی‏پور، مدیر سینما آزادی هم با اشاره به اینکه در این پردیس سینمایی تلاش می‏شود هر 6 فیلمی که دارای سرگروه هستند در یکی از سالن‏های این مجموعه نمایش داده شوند، ادامه داد: اگر این فیلم‏ها جذاب باشند به‌راحتی می‏توانند سالن‏های خود را پُر کنند و باعث می‏شوند فیلم‏های قدیمی‏تر از پرده برداشته شده و آثار جدید جایگزین شوند، اما بسیاری وقت‏ها این اتفاق نمی‏افتد و بعضی فیلم‏های پرفروش و قدیمی همچنان مخاطب خود را دارند و فیلم‏های جدید نمی‏توانند ظرفیت سالن خود را پُر کنند.

او با اشاره به اینکه فیلم‏هایی همچون «آشوب»، «ویلایی‏ها»، «نقطه کور»، «برادرم خسرو» و «امتحان نهایی» با توجه به مدت زمانی که از اکران آنها گذشته، فروش چندان خوبی در کل کشور نداشته‏اند، افزود: البته در حال حاضر فیلم‏ها مقصر نیستند، چون مردم در هر دوره‏ای به یک چیز علاقه دارند و قطعا انتخابات در میزان فروش فعلی فیلم‌ها تاثیرگذار بوده است. مدیر سینما آزادی همچنین درباره اینکه با این شرایط امکان وجود این مشکلات در ماه رمضان هم هست یا خیر، بیان کرد: ممکن هم هست این طور نباشد چون شرایط در ماه رمضان بسیار متفاوت است و در این 10 سالی که در سینما «آزادی» میزبان تماشاگران در ماه رمضان بوده‏ایم با استقبال خوب آنها هم مواجه شده‏ایم چون در زمانی که بسیاری از مردم امکان تفریح در بیرون را ندارند، میزان اقبالشان به سالن‏های سینما به‌ویژه در زمان عصر و پس از افطار افزایش می‏یابد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد