به گزارش فناوری فرهنگی، علی خودسیانی درباره عملکرد صداوسیما برای جذب مخاطب در ایام رمضان گفت: مشکل جذب و ریزش مخاطب فقط مختص تلویزیون ما و سریالهای مناسبتی ماه مبارک رمضان نیست. گستردگی رسانهها و شبکههای اجتماعی بخش عمدهای از زمان مخاطبان را پر میکند و همچنین سریالهای درجه یک خارجی و داخلی برای شبکههای نمایش خانگی تولید میشود که بخش عمدهای از نیاز مخاطبان به سرگرمی را پاسخ میدهد.
او ادامه داد: این نگاه که تلویزیون دچار بحران شدید جذب مخاطب شده، اغراقآمیز است و این امر نه تنها برای تلویزیون ما بلکه برای شبکههای کشورهای دیگر هم وجود دارد و طبیعی است؛ برای مثال شبکههای ترکیهای و کرهای سعی میکنند با ساختن سریالهای متنوع دوباره مخاطب جذب کنند، بنابراین میزان تولید سریالها برای جذب مخاطب زیاد شده است.
خودسیانی با اشاره به دلایل مشکل جذب مخاطب برای برنامههای تلویزیونی بیان کرد: شرایط مالی و اقتصادی و نبود رقابت میان شبکههای تلویزیونی از دلایل مشکل جذب مخاطب است. در واقع مدیران تلویزیون برنامهای برای چگونگی جذب مخاطب و جلوگیری از ریزش آن ندارند زیرا رقابتی میان شبکهها وجود ندارد که بخواهند سریال خود را بفروشند به همین دلیل برایشان تعداد مخاطب مهم نیست.
او با اشاره به ریسکپذیر نبودن مدیران صداوسیما ادامه داد: متاسفانه مدیران صداوسیما حاضر به ریسک نیستند و شاید نگرانی و ترس از این مسئله دارند که اگر سریالی با محتوای جدید تولید شود تعدادی اعتراض کنند؛ بنابراین سعی میشود سریالهایی با محتوایی تکراری که امتحانشان را پس دادهاند، ساخته شود.
این نویسنده افزود: سریالهایی به مناسبت عید و ماه رمضان سالی یک بار ساخته میشود تا رفع تکلیف شود. من احساس میکنم مدیران به همین رفع تکلیف قانعند و جاهطلبی ندارند و حتی نیازی به بهترین شدن نمیبینند. شاید به دلیل اینکه نمیدانند تا چه زمانی در پست سازمانی خود باقی هستند. مدیران صداوسیما عادت دارند به هر طریقی که شده آنتن تلویزیون را پر کنند؛ بنابراین هر چقدر مخاطب کمتری داشته باشند، تعداد کمی هم معترض میشوند و به این صورت مدت زیادی در پست مدیریت خود ماندگار خواهند شد.
علی خودسیانی با انتقاد از سریالهای ماه رمضان امسال اظهار کرد: سریالهای امسال ماه مبارک رمضان کاملا تکراری است؛ برای مثال سریال «نفس» جلیل سامان که در حال حاضر از آنتن شبکه سوم سیما پخش میشود یک روایت تکراری را نقل میکند؛ دختری که اهل سیاست نیست و به خاطر رابطه عاشقانه وارد جریانات سیاسی میشود. من از این سریال چند قسمت بیشتر ندیدم زیرا نمیخواستم زیبایی و طراوت سریال ارمغان تاریکی جلیل سامان در ذهنم از بین برود. سریال «ارمغان تاریکی» او حرفهای میان مخاطبان محبوب شده بود زیرا جسورانه بود و محتوای جدیدی هم داشت.
او با اشاره به حرفهای بودن سریال «ارمغان تاریکی» ادامه داد: نویسنده، کارگردان، تهیهکننده و شبکه زمانی که دیدند ارمغان تاریکی امتحانش را درست پس داد و مخاطبان استقبال کردند به این نتیجه رسیدند دوباره سریالهایی با این محتوا بسازند و به تکرار روی بیاوردند.
نویسنده سریال «دنیای شیرین» تصریح کرد: من فکر میکنم هم در بحران مخاطب صداوسیما اغراق شده و هم مدیران باید جسارت داشته باشند. البته در حال حاضر روند صدا و سیما نسبت به سال گذشته بهتر شده است زیرا تا حدی مسؤولیت به مدیران شبکهها واگذار شده است. در گذشته مدیران شبکه مسؤولیت تصمیمگیری برای ساخت سریال را نداشتند و برای اینکه سریالی در یک شبکه تولید شود باید به مرکز میرفت تا تصویب شود؛ بنابراین مدیر شبکه هیچکاره بود و اگر سریالی با کیفیت پایین ساخته میشد، مدیر شبکه میتوانست بگوید به من ارتباطی ندارد زیرا شما تصویب کردید.
او ادامه داد: در صورتی میتوانند از مدیر یک شبکه بازخواست کنند که مسؤولیتی را به مدیر واگذار کرده باشند. از این پس با واگذاری مسؤولیت به مدیران شبکه و جسارت آنها شاید سریالها جسورانهتر ساخته شود.
علی خودسیانی با انتقاد از عملکرد مدیران شبکههای تلویزیون اظهار کرد: من به عنوان نویسنده ای که 23 سال است، مینویسم ممکن است ده طرح ارائه دهم که میدانم دو طرح جسورانه است و دوتای دیگر محتوای جدیدی دارد و مشابهش ساخته نشده است، اما مدیر وگروهی که قرار است طرح را تصویب کند از محتوای جدید آن میترسد و اعلام میکند که یک سریال با این محتوای مشخص میخواهیم؛ بنابراین من ناچار میشوم طرح جدیدم را کنار بگذارم.
او افزود: من دو فیلمنامه نوشتهام اما به دلیل ساختار جدیدی که داشتند، ساخته نشدند. در واقع مدیران از اعتراض میترسند. یک کار تاریخی که ممکن است چهار سال برای تحقیقش زمان گذاشته شده باشد را میگویند منبعش درست است؟ و در نهایت به دلیل اینکه از لحاظ فلسفی با فلسفه اسلامی منطبق نیست و میترسند که گروهی اعتراض کنند سریال ساخته نمیشود. من هم به عنوان کسی که سالهاست برای سازمان کار میکنم مجبورم فیلمنامهای بنویسم که به ما سفارش میشود.
این نویسنده با تاکید بر جسارت داشتن مدیران شبکه ادامه داد: تمام تصمیمات به مدیران صداوسیما برمیگردد که افراد باسواد و باتجربهای هم هستند و مدت زیادی هم هست که فعالیت میکنند و کارهای موفق و ضعیف هم در کارنامه خود داشتهاند. این افراد سرمایه سازمان به شمار میآیند. در واقع مدیران ارشد باید به این مدیران اختیار بدهند تا جسورتر بار بیایند. نیاز صداوسیما و رسانههای ما، اندکی جسارت در مدیران است که اگر این جسارت باشد تمام مشکلات حل خواهد شد.
منبع: ایسنا