به گزارش فناوری فرهنگی، گزارشهای به دست آمده، حاکی از آن است که 42 درصد از درآمد جهانی در صنعت بازی، به بازیهایی اختصاص دارد که روی گوشیهای هوشمند و تبلتها نصب میشود.
این گزارشها از سلطه موبایل در صنعت بازی خبر میدهند. هر چند که شرکتهای بزرگی مانند E3 بهطور عمده سهم بزرگی در بازیهای رایانهیی و کنسول بازی دارند اما بخش قابلتوجهی از این درآمد، متعلق به بازیهای تلفن همراه است.
صنعت بازی که این روزها بهعنوان یکی از صنایع سودآور شناخته میشود، از ابتدا در دو بخش بازیهای ویدیویی و رایانهیی، فعالیت خود را آغاز کرد. طبق گزارشهای به دست آمده تا اوایل دهه 90 میلادی هر دو بخش، سهم یکسانی در بازار بازیهای جهانی داشتند تا اینکه باتوجه به وضعیت رو به رشد صنعت رایانه در جهان، تمرکز بر بازیهای رایانهیی به جهت ایجاد ثبات در بازار جهانی بازی، بیشتر شد. بر این اساس، از سال 2001 به بعد، گوشیهای همراه هوشمند، سهم قابلتوجهی در صنعت بازی به خود اختصاص داد. در تازهترین اطلاعات به دست آمده از نیوزو، سهم هر یک از دستگاههای بازی رایانهیی در سال 2017، بررسی شده است. طبق این گزارش، تلفنهای همراه هوشمند، بازار بزرگی در صنعت جهانی بازی به خود اختصاص داده و حکمرانی آنها بر صنعت بازی، اکنون بیش از هر زمان دیگری گسترش یافته است. تنوع بازیها و عرضه رایگان آنها باتوجه به قابلیت وسیع استفاده آنلاین، همچنین امکان توسعهپذیری آسان از ویژگیهای اصلی بازیهای موبایلی بهشمار میرود. این قابلیتها باعث شده که کاربران بسیاری در سراسر جهان، مخاطبان این نوع بازیها باشند. این موارد سهم بازیهای موبایلی را در صنعت جهانی بازی به 32 درصد رسانده است. اگرچه کیفیت بازیهای موبایلی به اندازه رایانههای خانگی و کنسولهای بازی نیست اما توانستهاند چشمانداز قابلتوجهی برای صنعت بازی ترسیم کنند. هرچند که کنسولهای بازی نیز توانستهاند با وجود حضور تلفنهای همراه هوشمند، همچنان سهم خود را در صنعت جهانی بازی حفظ کنند. در واقع میتوان گفت در سالهای اخیر با ورود تلفنهای همراه هوشمند به عرصه سرگرمیهای دیجیتال، رقابت در این عرصه بسیار جدیتر شده است تا جایی که شرکتهای تولیدکننده انواع کنسولهای بازی، تمام تلاش خود را برای طراحی و تولید کنسولهای مدرن با تکنولوژی روز کردهاند. طبق آمار به دست آمده، سهم کنسولها در صنعت جهانی بازی، 31درصد اعلام شده است.
همانطور که گفته شد بازیهای موبایلی، بهمراتب از بازیهای کنسولی و پیسی جلوتر هستند. اواخر سال 1984 مصادف بود با رشد چشمگیر بازیهای رایانهیی در میان مردم؛ این بازیها بهدلیل کاربری خانگی مقرون به صرفه بود و برنامهنویسی برای آنها نیز بسیار سادهتر صورت میگرفت. آنطور که آمار نشان میدهد، در حال حاضر باکسهای بازی و اپلیکشنهای قابل دانلود که بر رایانههای خانگی نصب میشوند نیز نزدیک به 23درصد از صنعت بازی جهانی را به خود اختصاص دادهاند.
هرچند که به نظر میرسد بتوان تبلتها را در کنار گوشیهای تلفن هوشمند قرار داد، اما گزارشها حاکی از آن است که کنار آمدن با تبلت، برای بازیهای رایانهیی، کار آسانی نباشد. به عقیده بسیاری از کاربران، تبلتها، دستگاههای ایدهآلی برای بازیهای حرفهیی به حساب نمیآیند. سهم 10درصدی تبلتها در صنعت جهانی بازی نیز این نکته را تایید میکند.
بازیهای مرورگری که روی سیستمهای کامپیوتر خانگی اجرا میشوند، کمترین سهم را در صنعت بازی به خود اختصاص دادهاند. آنطور که آمار نشان میدهد این بازیها که در اینترنت توسط مرورگر وب اجرا میشوند، 4درصد از بازار جهانی بازی را در دست دارند. طبق گزارشهای منتشر شده، سال 2017، بازار بازی رکورد بیسابقهیی را ثبت کرده است. در این سال، درآمد صنعت جهانی بازی از 100 میلیارد دلار، به 109 میلیارد دلار رسیده است. 5 سال پیش که موسسه اطلاعاتی نیوزو نخستین گزارش خود را از بازار بازی ارائه داد، درآمد این صنعت 70میلیارد دلار برآورد شده بود. رشد 56درصدی درآمد در این بخش، نشاندهنده فعالیت شرکتهای بازی است. این شرکتها نه تنها در سرگرم کردن کاربران پیشگام بودند بلکه نوآوریهای بسیاری نیز در مدلهای کسب و کار در عصر دیجیتال ارائه کردهاند.