به گزارش فناوری فرهنگی، وزیر ارشاد در جریان بازدید از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: با دیدن نمایشگاه TGC احساس غرور کردم چرا که همه کسانی که در این فضا حضور دارند جوان هستند و این جوانی خلاقیت، نشاط و امید تولید میکند.
صالحی امیری گفت: بازیهای رایانهای در کشور هنوز ناشناخته است و باید آن را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم. بازیهای رایانهای هم جنبه اقتصادی دارد به این معنا که سبب اشتغال و تولید و گردش مالی میشود و هم بار فرهنگی دارد چرا که فرهنگ و معرفت و اخلاق را به خانوادهها معرفی میکند.
وی ادامه داد: در همین نمایشگاه شاهد مجموعههایی بودم که بازیهایی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم تولید کردهاند و حتما باید از بازیسازان کشور حمایت شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه حمایت از بازیهای رایانهای گفت: مهمترنی نیاز بازیسازان کشور حمایتهای مالی است و ما در وزارت ارشاد هم به صورت مستقیم و هم از طریق بانکها به حمایت از آنها خواهیم پرداخت.
صالحی امیری با بیان این 10 تا 15 درصد بازار داخلی در اختیار بازیهای ایرانی است گفت: همکاران ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حال تدوین برنامهای هستند تا ظرف 5 سال آینده، نیمی از بازار داخلی را در اختیار بگیریم.
وی بر لزوم ایجاد بستری برای ایجاد رقابت میان بازیسازان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف نمایشگاه TGC نیز ایجاد همین فضای رقابتی است و خوشحالیم بازیسازان ایرانی از بازارهای بینالمللی درآمد داشتهاند. برای مثال یکی از بازیهای ایرانی سال گذشته 150 هزار دلار فروش در بازارهای بینالمللی داشته است.
وزیر ارشاد تصویب قانون مالکیت معنوی را برای توسعه بازیهای ایرانی و ورود به بازارهای خارجی ضروری دانست و گفت: برای تصویب لایجه مالکیت معنوی با کمیسیون قضایی مجلس جلسه داشتهام و رییس کمیسیون نیز قول داده است این لایه در اولویت دستور کار مجلس قرار گیرد. ما امیدواریم قانون مالکیت معنوی تا پایان سال تصویب شود.
صالحی امیری درباره اخذ عوارض از بازیهای خارجی نیز گفت: بنیاد ملی بازیها پیشنویسی در این خصوص تهیه کرده و این پیشنویس در شورای برنامهریزی وزارتخانه مطرح شده است. این موضوع به زودی به دولت پیشنهاد میشود تا مباحث مربوط به صنعت بازیهای ویدئویی از جمله اخذ عوارض از بازیهای خارجی در صورت تصویب هیات دولت، عملیاتی شود.
منبع: بنیاد ملی بازی های رایانه ای