سهم بازی‌های ایرانی از بازار داخلی تا پنج‌سال دیگر به ۵۰درصد می‌رسد

به گزارش فناوری فرهنگی،سیدرضا صالحی‌امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران (تی‌جی‌سی) در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران، گفت: انصاف این است که بنده امروز با بازدید از این نمایشگاه احساس غرور کردم. به این دلیل که همه حاضران در این رویداد از جوانان هستند و این جوانی خود مولد امید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد، افزود: بازی رایانه‌ای در کشور هنوز ناشناخته است و ما باید این ظرفیت را به جامعه خود بشناسانیم چراکه این حوزه هم اقتصادی است و هم از نظر فرهنگی یک ظرفیت مهم است و می‌تواند مفاهیم ارزشمندی را به خانواده‌ها جوانان و حتی کودکان منتقل کند. در همین نمایشگاه شاهد عرضه بازی‌هایی در حوزه دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مفاهیمی از این دست هستیم و این اتفاق مبارکی است.

صالحی‌امیری ادامه داد: ما در قبال این رویداد باید سه رویکرد مشخص داشته باشیم. اول حمایت مالی است چرا که مهم‌ترین نیاز جوانان حاضر در این میدان مشکلات مالی است و ما وظیفه داریم نگرانی آن‌ها را رفع کنیم تا بتوانند خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند. نکته دوم این است که این رویداد فضای لازم برای تولید بیشتر و اشغال بازار داخلی را هم فراهم آورده است. بازار داخلی ما امروز عمدتا در اشغال بازی‌های خارجی است و ما باید در فرآیندی پنج‌ساله، نیمی از بازار داخلی را به اشغال بازی‌های تولید داخل درآوریم و این شدنی است.

وی در توضیح این ایده، گفت: امروز ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار داخلی در اختیار بازی‌های ایرانی است و باقی آن را بازی‌های خارجی به‌خود اختصاص داده‌اند، در این زمینه همکاران ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌ای پنج‌ساله را تدوین کرده‌اند که ان‌شاءاله می‌توانیم سهم خود را به مرز ۵۰درصد برسانیم و حتما آن موقع شاهد اتفاق مهمی در این حوزه خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه به نکته سوم در زمینه حمایت از بازی‌های داخلی پرداخت که خود آن را مهم‌تر از دو نکته قبل توصیف کرد و گفت:‌ باید زمینه رقابت بازی‌های داخلی با بازی‌های خارجی و ورود به بازارهای جهانی را برای تولیدات داخلی فراهم کنیم.

نمایشگاه تی‌جی‌سی نشان داد که برخی از جوانان ما توانسته‌اند در این زمینه گام‌های مهمی را بردارند و به تعبیری ما در آستانه ورود به بازارهای جهانی بازی‌های رایانه‌ای هستیم. یکی از بازیسازان در همین نمایشگاه به بنده اعلام کرد؛ طی یک سال ۱۵۰هزار دلار فروش بین‌المللی از بازی خود داشته و این یعنی جوانان ظرفیت حضور در عرصه‌های بین‌المللی را دارند.

صالحی‌امیری، افزود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای هم حمایت حقوقی و هم حمایت مستقیم مالی است و نیز تلاشی برای تصاحب بازار داخلی توسط محصولات ایرانی.

صالحی‌امیری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که لازمه تحقق این اهداف به‌خصوص کاهش سهم بازی‌های خارجی از بازار داخلی اجرایی‌شدن قانون کپی‌رایت است و آیا قرار است این قانون در بازه پنج‌ساله اجرایی شود گفت: در خصوص کپی‌رایت ما به‌تازگی همایش ملی مالکیت معنوی را برگزار کردیم و یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌هایی که به‌صورت جدی به‌دنبال تصویب قانون کپی‌رایت است، وزارت فرهنگ و ارشاد است. اخیرا با کمیسیون قضایی مجلس جلسه‌ای داشتیم و خواستیم لایحه‌ای را که در این زمینه به مجلس ارائه کرده‌ایم را در اولویت قرار دهند و از طرف رئیس کمیسیون هم به بنده وعده داده شد در اولین فرصت احتمالا در همین هفته پیش رو این لایحه در مجلس تصویب شود و امیدوارم تا پیش از پایان امسال قانون مالکیت معنوی یا همان کپی‌رایت در ایران مصوب شود.

صالحی‌امیری، ادامه داد: شرط ورود به بازارهای جهانی چه در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و چه در حوزه‌های دیگر مانند کتاب و نشر، حتما پیوستن به قانون کپی‌رایت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد درباره اخذ عوارض از بازی‌های خارجی عرضه‌شده در بازار داخلی هم گفت: در این زمینه پیش‌نویسی تهیه‌شده و اخیرا در جلسه شورای برنامه‌ریزی وزارتخانه در این مورد جلسه‌ای داشتیم و قرار بر این شد که بحث به هیات دولت برود. قرار بر این است مجموعه قوانین مرتبط با حوزه بازی‌ها از جمله همین بحث عوارض را به دولت ببریم و در صورت تصویب حتما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

منبع: صبا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد