گزارش آماری از وضعیت صنعت بازی ویدئویی در آمریکا

برنامه ریزی یکی از ضروریات توسعه جهت پیشرفت و موفقیت افراد و جامعه در همه عرصه‌ها می باشد. در اختیار داشتن آمار و اطلاعات درست و به هنگام به عنوان یکی از ارکان مهم و لوازم برنامه ریزی هوشمندانه مطرح است و دون شک برنامه‌ریزی متکی به سنجش‌های حدسی و گمانی منتج به موفقیت نخواهد شد. به طور یقین در مسیر رشد و پیشرفت کشور نیازمند آماری صحیح، دقیق و بهنگام هستیم. اما متاسفانه در خصوص صنایع فرهنگی از ضعف آماری شدیدی در کشور رنج می بریم و لذا علاقه سرمایه­گذاری در این صنایع پایین است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته وضعیت آماری مناسب‌تری دارند لذا برای دستیابی به دید مناسبی از اهمیت و جایگاه صنایع نوین فرهنگی بین دیگر صنایع و خدمات در جهان لازم است تا مطالعات مناسبی در این زمینه انجام شود. سایر کشورها نیز به این مهم بخوبی همت گمارده‌­اند. برای مثال ذیلا گزارشی از وضعیت آماری بازی ویدیویی – رایانه­ای- در ایالات متحده ارائه می­شود:

  • این آمارها مربوط به سال 2008 می­باشد
  • 65 درصد از خانم­های خانه‌­دار آمریکا بازی رایانه‌­ای و ویدیویی انجام می­دهند
  • متوسط سنی بازی­کنان در آمریکا 35 سال است
  • نمودار ترکیب سنی بازی­کنان آمریکایی به شرح ذیل است:

  • همانطور که می­بینید بازی رایانه ­ای فقط مخصوص کودک و نوجوان نیست؛ در آمریکا 26 درصد از گیمرها بالای 50 سال سن دارند.
  • جنسیت نیز در علاقه به بازی کردن سهم دارد. نمودار زیر میزان خانم­ها و آقایانی که بازی رایانه­‌ای انجام می­دهند را نشان می­دهد:

  • البته شایان ذکر است زن­هایی که 18 سال یا بیشتر دارند سهم نسبی بیشتری از گیمرهای خانم دارند (33درصد) نسبت به آقایانی که 17 سال به بالا دارند در جمعیت گیمرهای مرد (18 درصد).
  • متوسط سنی افرادی که خریدار بازی­های ویدیویی و رایانه­ای می­باشند 40 سال است
  • بازی­کنان بالغ متوسط در 13 سال از زندگی خود به بازی رایانه­ای پرداخته­‌اند که در این بین در گیمرهای حرفه‌­ای، مردان 15 سال و زنان 12 سال به این امر مشغول بوده­اند
  • درصد افرادی که به بازی با یک شخص حقیقی دیگر – غیر از رایانه – می­پر‌‌‌‎دازند از 51 درصد در سال 2006 به 59 درصد در سال 2008 رسیده است.
  • 38 درصد از منازل در آمریکا حداقل یک کنسول بازی دارند
  • نمودار زیر نیز نشا‌ن­دهنده­ ی میزان فروش بازی­های ویدیویی و رایانه‌­ای به نسبت درجه ­بندی سنی بازی­هاست. غیر از مورد اول (45 درصد) مشاهده بقیه موارد نشان می­دهد بازی­های مناسب سن نوجوانان فروش بیشتری در بازار دارد :

  • نمودار آماری جالب دیگری که در اینجا بدان اشاره می ­شود، سهم فروش بازی­های مختلف برحسب ژانرهایی است که به بازار عرضه شده اند که البته یک بار در بازی­های ویدیویی و بار دیگر در بازی­های رایانه­ ای ارائه می­شود. به این معنی که برای مثال ژانر خشونت آیا طرفدار بیشتری بین بازی­کنان با کنسول دارد یا ژانر فکری و یا اینکه در بازی رایانه ­ای چه سبکی از بازی طرفدار بیشتری دارد؛ همانطوری که نمودار مربوط به کنسول مشاهده می­شود بزرگترین سهم در این میان مربوط به بازی­های ژانر اکشن بوده و بعد از آن سبک سرگرمی خانوادگی بالاترین سهم را در میان دیگر سبک­های طراحی داستان بازی داراست. در مورد ژانر اکشن این مطلب به ذهن میرسد که تحرک، هیجان و شور زیاد خواسته­ ی مهمی از داستان یک بازی در بازی­های تحت کنسول است. در مورد سبک سرگرمی خانوادگی هم تذکر این نکته مفید است که احیانا به دلیل اینکه در بازارهای آمریکا درصد بالایی از بازی­ها توسط خود خانواده­ ها برای فرزندان تهیه شده­ اند لذا نظارتی از سوی ایشان بر این کالا بوده تا به روحیه فرزندشان آسیب وارد نشود.

این نمودار را ذیلا ملاحظه می­کنید:

  • در نمودار بعدی که همان نمودار بالاست فقط بجای کنسول، سبک­های بازی مختلف بر روی رایانه باهم مقایسه شده­اند. در اینجا دو سهم اصلی مربوط به بازی­های سبک استراتژی و بازی­های رول پلیینگ می­باشد. ضمن اینکه مجددا در این نمودار نیز رتبه سوم به بازی­های خانوادگی رسیده است. در مورد بازی­های اول و دوم، باید توجه کرد که معمولا افرادی که بازی رایانه­ ای را انتخاب می­کنند، کسانی هستند که درصد زیادی از وقت روزانه خود را کنار کامپیوتر خود می­گذرانند. اینگونه افراد معمولا دارای تحصیلات عالیه بوده و لذا انجام بازی­های راهبردی و رول پلیینگ را بیشتر می­پسندند. موضوع دیگر اینکه علت پایین بودن تقاضای بازی اکشن بر روی رایانه، ورای روحیه افرادی که ساعات زیادی را با رایانه می­گذرانند، به این نکته نیز مربوط است که بازی اکشن نیاز به کارت­های گرافیکی گران قیمت و پردازشگر قدرتمند دارد.

  • آمار بعدی مربوط به رده­ بندی تعداد بازی­های فروخته شده از یک بازی خاص و برروی کنسول­های خاص می­باشد. 20 بازی پرفروش ویدیویی بر روی این کنسول­ها رده­بندی شده است. همچنین همانند آمارهای قبلی، بازی­های ویدیویی بر روی کنسول و بازی­های رایانه ­ای از یکدیگر جدا شده ­اند:

  • اما آمارهای بعدی که بسیار قابل تفکر است در مورد رفتار والدین آمریکایی نسبت به بازی رایانه­ای است:
  • 94 درصد از والدین هنگام خرید و اجاره بازی­ها همراه فرزندشان حضور دارند
  • 63 درصد از والدین عقیده دارند بازی تاثیر خوبی بر زندگی فرزندشان گذاشته است
  • 83 از درصد از فرزندان نیز قبل از خرید یا اجاره یک بازی، از والدین خود اجازه می­گیرند
  • والدین در 88 درصد موارد با کودکان خود در هنگام بازی همراهی کرده و بر آنها هنگام بازی­کردن نظارت می­کنند
  • حتی والدینی که در خانه­ ی خود کنسول بازی دارند معمولا با فرزندان خود هم بازی می­شوند.

و اما چهار مورد اصلی که والدین برای همبازی شدن با فرزندانشان ذکر کرده اند در مصاحبه ها به قرار ذیل است :

**نویسنده: سید مهدی شاهچراغ

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد