به گزارش فناوری فرهنگی، استارتآپهای ایرانی توانستهاند در توسعه اقتصادی، افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی مردم، اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ این کسبوکارهای نوپا نسبت به سایر مشاغل از مزایی برخوردار هستند که آنها را متمایز ساخته، در زیر به ۱۰ مورد از مهمترین مزیتهای استارتآپها اشاره شده است:
۱. تعامل با اقتصاد سنتی
به گزارش نوپانا، در عصر حاضر کسبوکارها در دوران گذار (شیفت پارادایم) از حالت سنتی به مدرن هستند و در راستای پیشرفت کسبوکار، حضور و ماندن در بازار رقابتی امروز نیاز به این گذار است. در این میان درست برعکس آنچه که تصور میشود، استارتآپها هیچگونه تقابلی با کسبوکارهای سنتی و همچنین اقتصاد بومی نداشته و هیچکدام مخالف دیگری نیستند. این از مزایای استارتآپهاست که کسبوکارهای سنتی با تعامل آنها میتوانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند؛ در واقع همانگونه که کسبوکارهای سنتی برای حرکت به سمت بهینهسازی نیازمند استفاده از ظرفیتهای فناوری هستند، استارتآپها نیز میتوانند مسیر کسبوکارهای سنتی را هموار کنند. همین نیاز متقابل، بستر تعامل مثبت میان این ۲ اقتصاد را ایجاد کرده و به حفظ و رشد اقتصاد بخش بومی و سنتی کشور کمک میکند.
(همچنین بخوانید: راهحلهای استارتآپی برای چالشهای ایران)
۲. بهبود کیفیت زندگی مردم
ظهور استارتآپها سبب ایجاد رقابت در بازار شده و ماحصل این همآوری، بهرهمندی مردم از محصولات و خدمات با کیفیت بالاتر است؛ در واقع مصرفکنندگان با تنوع محصول بیشتری روبهرو هستند و میتوانند میان خوب و خوبتر انتخاب کنند. به عنوان مثال اپلیکیشنهایی طراحی شده است که مشتریان به واسطه آن میتوانند بدون نیاز به خارج شدن از خانه در بازاری مجازی گشتوگذار کرده و محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. یا جابجایی و حملونقل راحتتری داشته باشند. همین نکته در خصوص سایر خدمات نیز صادق است؛ سرویسهایی که استارتآپها با بهرهمندی از فناوریهای روز برای ارائه به مشتریان خود در نظر گرفتهاند، طبعا تاثیر شایانی بر کیفیت زندگی مردم دارد.
۳. تقویت بخش خصوصی
اکوسیستمهای استارتآپی موفق این مزیت را دارند که به صورت خصوصی فعالیت کنند؛ به این معنا که دولت به جای ورود مستقیم به این حوزه، تنها زیرساختهای فنی و حقوقی لازم را فراهم کرده و کار را به بخش خصوصی میسپارد. به همین جهت استارتآپها عاملی در جهت تقویت بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور خواهند بود. سرمایههای خصوصی هم میتوانند به سمت توسعه کسبوکار نوپای استارتآپی هدایت شوند و اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.
۴. جذب دانش، فناوری و تجربه تراز جهانی
فعالیت استارتآپی در کشور میتواند انتقال دانش، فناوری و تجربه تراز جهانی را به همراه داشته باشد؛ زیرا موفقیت کارآفرینان ایرانی در برابر رقبای خارجی نیازمند استفاده از دانش تراز جهانیست. استارتآپها بنا به ماهیتی که دارند فرصتی برای ایجاد ارتباط و انتقال تکنولوژی و دانش با تمامی جهان فراهم میکنند. آنها سرمایههای خارجی را هم جذب میکنند و در واقع مهمترین بحث در جذب سرمایهگذار، تزریق دانشیست که در این میان اتفاق میافتد و به نوعی شبکهای از ارتباطات بین استارتآپهای ایرانی و فعالان خارج از کشور ایجاد میشود که نقش مهمی در بهروزآوری دانش و استفاده از تجربه جهانی در این حوزه دارد.
۵. فرهنگ احترام به مشتری
کسبوکارهای نوپا به سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور هستند و روزبهروز هم متنوعتر میشود. در این میان، از کلیدیترین مزیتهای خدمات این مجموعههای نوپا، احترامیست که برای مصرفکنندگان و مشتریان قائل هستند و این خود عاملی مهم در جذب مردم به سمت استارتآپهاست. وضعیت مطلوب سرویسدهی و احترام به حقوق مشتری از دیگر نکات برجسته این کسبوکارهای نوپاست. این تغییر رفتار ماحصل فعالیت استارتآپهاست؛ تغییراتی که تا چند وقت پیش شاید دور از انتظار بهنظر میرسید.
۶. تحقق رویاهای جوان و خلاق
شاید روزانه برای هر کدام از ما بارها و بارها رویاهایی در ذهنمان جرقه بزنند اما به سادگی از آنها میگذریم، اما یک اتفاق جالب اینکه جوانان با ایدههای استارتآپی خود میتوانند رویاهای خلاقانه خود را جامه عمل بپوشانند! فقط کافیست روی ایدههای جذاب و بزرگ خود کار کنند، آنها را صیقل دهند و با دیدی وسیع نسبت به توانمندیهای خود وارد میدان کاری شوند. در مسیر تحقق آرزوی استارتآپی، انتخاب تیمی حرفهای، شتابدهی و جذب سرمایه و داشتن مشاور یا راهنما میتواند بسیار حیاتی باشد.
۷. آغاز کسبوکار با سرمایه اندک
از آنجا که ایده و همتیمی، اصلیترین سرمایههای هر استارتآپ هستند، راهاندازی یک کسبوکار نوپا لزوما نیاز به سرمایه هنگفتی ندارد. اگر شما ترکیبی مناسب از مهارت، اخلاق و دانش بازاریابی داشته باشید، شروع کسبوکار با پول بسیار کم نیز امکانپذیر است. بسیاری از استارتآپهای موفق در ایران با سرمایه بسیار اندک ابتدایی و صرفا با پرورش ایده و مهارت خود توانستهاند به موفقیتهای بالایی دست پیدا کنند. در واقع یک ایده خوب خود به تنهایی جذبکننده سرمایه است و این یکی از نکات مثبت استارتآپهاست.
۸. ترویج فرهنگ کار گروهی
فرهنگ کار گروهی از مولفههای پیشرفت یک جامعه است؛ اما در کشور ما همواره موانعی بر سر راه جا افتادن این فرهنگ در جامعه بوده است. در نگاه استارتآپی فضا برای همه تیمهای خلاق و مستعد باز است. این فضای همکاری مشترک، روحیه و فرهنگ کار گروهی را در جامعه ما گسترش میدهد. به طور کلی فعالیتهای گروهی ثمربخشتر هستند. در این میان فرهنگ کار گروهی حاکم بر استارتآپها سبب میشود تا ایدههای فردی با همکاری و تعامل گروهی عملی شده و به مرحله ظهور برسند.
۹. نوآوری
امروزه بقای سازمانها مستلزم نوآوریست و این مهم میتواند عاملی در جهت افزایش ثروت و ارتقای جایگاه ایران در بازار رقابت جهانی شود. در این میان استارتآپ یعنی نوآوری مداوم و پیوسته. نوآوری صرفاً به استارتآپها محدود نیست و همه افراد در هر سمت و هر شغلی برای موفقیت نیاز به نوآوری و خلاقیت دارند اما این نکته برای تجارت استارتآپی یک ضرورت است. از آنجا که استارتآپها صرفا مختص به فناوری نیستند، این نگرش نوآورانه را در صنایع مختلف وارد کرده و از آن بهرهبرداری میکنند.
۱۰. سرعت در ارائه خدمات
از آنجا که استارتآپها، غالبا تحت وب و کسبوکارهایی اینترنتی هستند، مشتریان ملزم به مراجعه حضوری جهت تهیه کالاها و دریافت خدمات موردنیاز خود از آنها نیستند. همین امر سبب میشود تا ارائه خدمات از سوی آنها زمان کمتری ببرد. از سوی دیگر همین آنلاین بودن این کسبوکارها یعنی سلسله مراتب کمتر و انجام کارها با سرعت بیشتر.
منبع: نوپانا