این عذرخواهی قابل تقدیر است!

به گزارش فناوری فرهنگی، محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توئیتر خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کسب‌وکارهایی که فعالیت آنها مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است، نوشت:” یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود. وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند عذرخواهی کنم. با بازگشت آرامش در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هستیم”.

در حال حاضر تعدادی از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی فعالیت‌های خود را مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام انجام می‌دهند اما در روزهای اخیر به دلیل ناآرامی‌های ایجاد شده، این شبکه‌ها از دسترس کاربران خارج شده‌ و فیلتر شده‌اند.

عذرخواهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی اقدامی قابل تقدیر در راستای سیاست‌های کلان دولت تدبیر و امید مبنی بر پاسخگویی به شهروندان و حفظ و توسعه اشتغال در کشور است.

خبری خوب، مسکن جهش نمی‌کند

اما دیگر خبر مهم اقتصادی امروز که خبری خوب برای متقاضیان مسکن است تحلیل یکی از کارشناسان این حوزه مبنی بر عدم احتمال رشد جهشی قیمت مسکن بود.

در این زمینه عباس زینعلی اظهار کرد که افزایش ۱۵ درصدی قیمت و رشد ۵۰ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه به دلیل تصمیم برای تبدیل به احسن کردن واحدهای مسکونی توسط اقشار متوسط بوده است بنابراین رشد معاملات دلیلی بر احتمال ایجاد جهش قیمتی مسکن در ماه‌های آینده نیست.

به گفته این کارشناس هم‌اکنون بعد از دوره طولانی رکود، تحولی در معاملات مسکن در مناطقی از غرب و شرق تهران شکل گرفته که البته چندان ناشی از شرایط عمومی رونق نیست و در آن مدار قرار ندارد.

خودرو باید معکوس بکشد!

در شرایطی که خودروهای وارداتی در چند هفته اخیر با سرعت بالایی در جاده گرانی تاخته‌اند تاکید کارشناسان بر ضرورت کاهش قیمت این محصولات از دیگر اخبار اقتصادی مهم امروز بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را متوقف کرده بود. به دنبال آن در چند هفته اخیر تحت تاثیر سودجویی برخی واردکنندگان و دپوی خودروها در انبارها و عدم عرضه به بازار، قیمت خودروهای وارداتی افزایش شدید و حباب‌گونه‌ای در بازار داشته است.

در چنین شرایطی ثبت سفارش واردات خودرو از ابتدای هفته جاری از سر گرفته شد و به دنبال آن کارشناسان در گفت‌وگوهایی تاکید کرده‌اند که با از سرگیری ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو، حباب قیمتی این محصولات باید ترکیده و قیمت‌ها در بازار خودرو روند نزولی به خود بگیرد.

البته هنوز واردکنندگان خودرو به این مطالبه کارشناسان پاسخ مثبت نداده‌اند و قیمتها در بازار خودرو کاهشی نداشته است.

دفاع بانکی‌ها از حراج سکه

در خبر جالب توجه دیگری در روز جاری مدیران سیستم بانکی از روش عرضه سکه با برگزاری حراجی دفاع کردند. متولیان این حوزه معتقدند که این بهترین و موثرترین روش برای تامین نیاز بازار و کنترل قیمت‌هاست و در نهایت سکه‌های فروش رفته در حراجی نیز روانه بازار شده و تعدیل قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

گرانی سکه و حبابی شدن قیمت آن در ماه‌های اخیر و اوج گرفتن نرخ این کالا موجب شد بانک مرکزی از حدود دو ماه پیش حراج سکه را از طریق بانک کارگشایی در دستور کار قرار دهد. بر این اساس روزهای زوج و راس ساعت ۱۴ حراجی در بانک کارگشایی آغاز و بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی نیم و تمام بهار آزادی عرضه شد.

در این رابطه سلیمانی- مدیر عامل بانک کارگشایی- معتقد است که حراجی بهترین و شفاف‌ترین راه برای عرضه سکه به بازار است، اما نتیجه دادن آن زمان بر خواهد بود.

دستور فوری وزرا “کهنه” شد!

با وجود دستور موکد دو وزیر فعلی و اسبق صنعت، معدن و تجارت بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه انفجار زغال سنگ زمستان‌یورت آزادشهر گلستان و همچنین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب این حادثه به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت، با وجود آنکه هشت ماه از وقوع این حادثه می‌گذرد اما هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نشده است.

ابتدای آذرماه بعد از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایسنا، وحید عابدین‌زاده – رئیس اداره نظارت معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت – اعلام کرد که “در نیمه آذر گزارش کمیته حقیقت‌یاب حادثه تلخ معدن زغال سنگ زمستان‌یورت آزادشهر گلستان نهایی و منتشر خواهد شد”. اکنون اما علاوه بر هشت ماه گذشته، از آخرین موعدی که برای این گزارش اعلام شده بود، سه هفته می‌گذرد.

با وجود آنکه تقریبا اظهارنظر کارشناسان و گزارش ارائه شده به دادگستری گلستان جزئیات حادثه و مقصران آن را اعلام کرده است عدم انتشار گزارشی که دستور فوری دو وزیر را در دوره مختلف روی خود داشته، جای تامل دارد.
پیش‌بینی معکوس شدن روند مهاجرت به تهران

اما گزارش تحلیلی جالب توجهی که امروز منتشر شد از احتمال معکوس شدن روند مهاجرت به تهران از مرکز این استان به شهرهای اقماری چون پرند و پردیس حکایت دارد.

شاید شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد هم‌اکنون برای تهرانی‌ها جذابیتی نداشته باشند اما احتمالا با بهبود سرانه‌های خدماتی و خطوط حمل و نقل، به جای مناسبی برای فرار از آلودگی پایتخت تبدیل شوند.

برای ایجاد بسترهای خدماتی – رفاهی در جهت افزایش جاذبه‌ شهرهای جدید، فرصتهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرها معرفی شده است. تا قبل از سال ۱۳۹۲ به دلیل درگیر بودن در پروژه مسکن مهر، سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید تقریبا متوقف بود اما از آن سال به بعد تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این حوزه جذب شده است.

تلاش برای گسترش پمپ بنزین‌های کوچک

در خبر قابل توجه دیگری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ادامه مذاکره بخش خصوصی با شهرداری برای راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت تک سکویی در تهران و دیگر استانها خبر داد.

یکی از مشکلات شهرهای بزرگ از جمله تهران برای راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت، گران بودن زمین است. یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل در نظر گرفته شده راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت است و برای اجرای این طرح شرکت‌های برند وارد شده و جایگاه‌های کوچک سوخت را با همکاری شهرداری‌ها راه‌اندازی می‌کنند.

به گفته سیدمحمدرضا موسوی خواه، اصفهان با ۱۷ جایگاه در صدر استانهای دارای جایگاه‌های تک سکویی قرار دارد. قم صاحب ۶ و تهران هم صاحب ۵ جایگاه سوخت تک سکویی هستند.

تاثیرات کم‌آبی بر تشدید خرابی‌های زلزله

دبیر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد که “برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی باعث شده که در سال‌های اخیر شاهد فرونشست زمین در بخش‌های مختلف کشور باشیم که این مساله موجب خالی شدن زمین می‌شود و می‌توان گفت که در اثر وقوع زلزله می‌توانیم شاهد فرونشست‌های عمیق‌تری باشیم”.

عبدالله فاضلی خاطرنشان کرده که در حال حاضر ناچار به کاهش برداشت بی رویه آب هستیم و از آنجایی که عمده مصرف آب در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد باید تدابیر لازم در کاهش برداشت در این حوزه انجام شود که در این مرحله نقش وزارت جهاد کشاورزی بسیار حیاتی و مهم است.

خودروهای لوکس، خداحافظ!

اما توضیحات مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درباره علت ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از ۴۰ هزار دلار از دیگر خبرهای اقتصادی قابل توجه امروز بود.

به گفته علی علی‌آبادی، با توجه به اینکه واردات خودروهای لوکس باعث خروج ارز از کشور می‌شد، از مدت‌ها پیش این بحث مطرح شد که جلوی واردات خودروهای لوکس گرفته شود. بر این اساس محدودیت‌هایی مبنی بر منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ابلاغ شد اما همچنان این قانون پاسخگو نبود و واردات خودروهای لوکس ادامه داشت در نتیجه بحث ارزش خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته و تصمیم بر این شد که برای واردات خودروها علاوه بر اینکه لازم است حجم موتور آنها بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نباشد، ارزش خودرو نیز نباید بیش از ۴۰ هزار دلار باشد.
تاکید مشتریان خرید آنلاین بر امنیت معاملات

در گزارش جالب توجهی امروز اعلام شد که برخلاف تصور عمومی، مشتریان هنگام خرید آنلاین به امنیت کامل اهمیت بیشتری داده و آن را به راحتی خرید ترجیح می‌دهند.

براساس گفته‌های شرکت Paysafe که یک ارائه‌کننده‌ خدمات پرداخت جهانی است، ۵۲ درصد از مشتریان انگلیسی فکر می‌کنند که تقلب یک قسمت اجتناب‌ناپذیر از فروش آنلاین است. در این زمینه برخی از چالش‌های مهم مطالعه‌ شده در زمینه شناسایی، مدیریت و محافظت در برابر تقلب در روش‌های مختلف پرداخت در گزارشی که در مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) منتشر شده، به تصویر کشیده شده است.

براساس شواهد، ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگان حاضر به قبول هر اقدام امنیتی برای ریشه‌کنی تقلب هستند؛ همچنین ۶۵ درصد از آن‌ها نسبت به معرفی روندهای پرداخت آنلاین امن‌تر مانند احراز اصالت دو عاملی مشتاق هستند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد