به گزارش فناوری فرهنگی، علیرضا یاری با رد اخباری مبنی بر هزینه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای پروژه جویشگر بومی، اطلاعات مالی و پیشرفت زیرپروژههای این طرح ملی را تشریح کرد و گفت: تاکنون حمایت مالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از هر یک از جویشگرهای بومی پارسی جو و یوز کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است.
هزینه ۵۲ میلیاردی برای طرح ملی «جویشگر بومی»
وی با گلایه از برخی متخصصان داخلی که از روی بیاطلاعی و عدم آگاهی با دستگاههای بیگانه همراهی میکنند توضیح داد: تاکنون برای جویشگر «پارسی جو» ۲ میلیارد تومان و برای جویشگر «یوز» ۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع هزینه کلی برای ۴۰ پروژه انجامشده و یا فعال در جویشگر بومی ۵۲ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در حوزه زیرساختهای پردازشی و پهنای باند است.
یاری با توضیح اینکه در طرح جویشگر بومی، بازیگران متفاوت در این حوزه شناساییشده و در حوزه های تأمینکنندگان و ارائهدهندگان خدمات، محتوا و کاربرد موردتوجه قرارگرفته اند، گفت: تنوع حوزه ها و حجم دانشگاهها و شرکتهای توانمند موردحمایت در هر حوزه بهگونهای بوده که تاکنون ۴۰ پروژه در حوزه های خدمات پایه ای جویش، ابزارها و دادگان خط و زبان فارسی، محتوای بومی و نیز فعالیتهای پژوهشی موردحمایت قرارگرفتهاند.
وی افزود: در این میان می توان به ۲۶ پروژه محصول محور با هدف تجاریسازی از قبیل موتور جستجوی فارسی، ترجمه ماشینی، رایانامه بومی و سرویس نقشه اشاره کرد که البته گزارش اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این طرح در سایت اطلاعرسانی دیدرس (didras.ir) قابلدسترسی است.
مدیر طرح جویشگر بومی درباره بررسی وضعیت جویشگرهای بومی نیز گفت: جویشگرهای بومی توسط برخی از کشورهای جهان برای مقابله با نفوذهای فرهنگی و امنیتی و نیز بهرهمندی اقتصادی توسعه یافتند که «یاندکس» با ۵۱ درصد سهم بازار جستجو در روسیه، «ناور» با ۷۴ درصد سهم بازار جستجو در کره جنوبی و «بایدو» با ۷۶ درصد سهم بازار جستجو در چین موفقیترین جویشگرهای بومی هستند.
تسلط مطلق آمریکا بر بازار جستجوی ایران
وی ادامه داد : جویشگر «گوگل» با درآمدی در حدود ۶۰ میلیارد دلار و روزانه ۹ میلیارد پرسوجو قدرتمندترین جویشگر جهانی بوده و ۷۸ درصد سهم بازار جستجو در جهان و ۹۷.۸ درصد سهم بازار در ایران را به خود اختصاص داده که به همراه جویشگر «بینگ» با ۸درصد سهم بازار جستجوی جهان و ۰.۷ درصد سهم بازار کشور، بیانگر تسلط مطلق کشور آمریکا بر بازار جستجو در دنیا و در کشور ایران است.
یاری توضیح داد: طرح کلان جویشگر بومی با تمرکز بر زبان فارسی، با در نظر گرفتن نیاز کشور و ترکیب خدمات بومی متنوع، برنامهریزیشده است تا به شکل گامبهگام بر بازار جستجوی کشور و احیاناً کشورهای فارسیزبان منطقه تسلط یابد که البته دستیابی به اهداف بازار جستجوی کشور کار بسیار دشوار و زمانبری بوده و به کمک و مساعدت حاکمیت و مردم بستگی دارد و مسلماً توسعه بازار باعث بهبود کیفیت خدمات نیز میشود و بهتناسب استفاده مردم و بازخوردهایی که میدهند، بهبود خواهد یافت.
وی افزود: با توسعه فناوریهای موردنیاز در جویشگرهای بومی، سیاستگذاری و اجرای آن از سوی حاکمیت، زمینه موفقیت جویشگرهای بومی در کشور را فراهم خواهد کرد و در این راستا سیاستهای ترویج و توسعه فرهنگ به کارگیری جویشگرهای بومی و سایر محصولات جنبی از یک طرف و تشویق و هدایت سازمانهای دولتی به سمت استفاده از خدمات جویشگرهای بومی از طرف دیگر برای بهبود اوضاع بازار خدمات بومی، لازم است.
یاری گفت: امید است خدمات بومی، اعتماد مردم را جلب کرده و بتوانند بازار مناسبی در جهت توسعه کسبوکار خود داشته باشند تا ضمن توسعه فناوریهای بومی فرصتهای شغلی و کسبوکاری جدیدی در فضای اقتصاد دیجیتالی فراهم کنند.
منبع: آی تی آنالیز