به گزارش فناوری فرهنگی، دومین نشست هماندیشی شورای راهبری رویداد «رویازی» همزمان با آغاز ثبتنام این رویداد آغاز شد.
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست گفت: حاضرین این جلسه پایههای اصلی صنعت پویانمایی ایران هستند. اقدامی که ستاد نرم و هویت ساز معاونت علمی در این حوزه انجام داده مطرح کردن و تلاش برای دیده شدن این اتفاق در حوزه اقتصاد دانشبنیان کشور است.
وی افزود: پیرو تجاریسازی فناوریها در حوزههای مختلف علمی و فناوری از طریق قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، معاونت علمی و فناوری فعالیتهایی را نیزدر این حوزه انجام میداد. اما برای عمده شرکتها و موسساتی که در حوزه صنایع نوآور و خلاق بهخصوص صنعت انیمیشن فعالیت داشتند، امکان ورود به حوزهای که مطابق بندهای مصوب قانون، دانشبنیان تعریف میشد فراهم نبود.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: به همین منظور معاونت علمی و فناوری خط دیگری را پیش گرفت که این صنایع خلاق و نوآور را نیز تحت پوشش قرار دهد و بتواند آنها را در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان شریک و سهیم کند. به همین منظور کارگروه توسعه زیست بوم صنایع خلاق در این معاونت شکل گرفت که دبیرخانه اجرایی آن ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز است و صنایع خلاق را در عرصه های مختلف تحت پوشش قرار می دهد.
وی تلاش این کارگروه را بروز و ظهور بیشتر و بهتر صنایع خلاق در کشور دانست و افزود: تلاش داریم بتوانیم در تولید ناخالص ملی از ارزش افزوده ای که این صنایع ایجاد می کنند بهره مند شویم.
کرمی بیان کرد: امروز یکی از این صنعت های پیشرو که در کشورهای مترقی دنیا از آن ارزش افزوده و آورده خوبی برای کشورها حاصل می شود را مد نظر قرار دادیم. ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری حامی حرکتی شده که صنعت پویانمایی را مد نظر قرار داده است.
جریانی تازه در صنعتی انیمیشن ایران با رویازی
امیر آقایی دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی در دومین نشست هماندیشی شورای راهبردی رویداد «رویازی» گفت: در نشست قبلی تلاش کردیم ایده موضوع که محفلی برای عرضه و تقاضای انیمیشن در کشور است را تبیین و شفاف کنیم. در این نشست گامهای اجرایی را برمیداریم و امیدواریم امروز شروعی برای یک حرکت تازه در صنعت انیمیشن باشد و جریان تازهای در صنعت انیمیشن ایجاد کند.
وی ادامه داد: رویازی با هدف ایجاد کردن بستر عادلانه و مساوی برای صاحبان ایده و تولیدکنندگان برگزار میشود. از طرفی تلاش شده تا مخاطبینی که دنبال این ایدهها هستند و سفارشدهندگان در محفلی یکجا جمع شده و ایدههای متنوعی را ببینند.
پیچینگ چیست؟
آقایی بیان کرد: پیچینگ انیمیشن در ایران سابقه ندارد اما در جهان سابقه طولانیای دارد. مهم ترین گامی که باید در این راه برداشته میشد این بود که برنامهای برای فرآیند اجرای پیچینگ انیمیشن در ایران بچینیم.
به گفته وی پیچینگ همان جلسه پیچ یا ارائه ایده است. پیچینگ انیمیشن، شیوهای دقیق برای ارائه طرح یک محصول انیمیشنی است که بهصورت شفاهی و گاهی تصویری، به امید جذب هزینه تولید و عرضه انجام میشود. پیچ، میتواند در مراحل مختلف تولید، از قبیل نگارش سیناپس، طراحی کاراکتر، استوری ریل و غیره برای جذب سرمایه انجام گیرد.
دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری توضیح داد: ارائهدهندگان در جلسه ارائه ایده، بستهای تولیدی فراهم میکنند که شامل اطلاعات پایه مانند خلاصه طرح و بودجه پیشنهادی تولید میشود و آن را در اختیار سرمایهگذاران بالقوه قرار میدهند. این ارائه باید تاثیرگذار، دقیق و مدون باشد.
وی در ادامه گفت: پیچینگ رویازی امکانی است برای تولیدکنندگان خلاق انیمیشن که همواره با ایدههایشان زندگی میکنند و برای ساخت رویاهایشان به دنبال سرمایهگذارند. از طرفی فرصتی است برای سرمایهگذاران و سفارشدهندگان که در محیطی حرفهای و شفاف، ایدههای خوب و ایدهپردازان خلاق را شناسایی کنند. جایی که میتواند پیوند ایده و سرمایه شکل بگیرد و تولید رویاها کلید بخورد.
رویازی، نخستین رویداد پیچینگ انیمیشن در ایران
آقایی توضیح داد: رویازی بستری فراهم میآورد تا اگر تولیدکننده انیمیشن هستید، ایده و طرح انیمیشنی خود را در بهترین و امنترین فضا به خریداران و سرمایهگذاران ارائه کنید. اگر خریدار و سرمایهگذار در حوزه انیمیشن هستید، در این فضا با خیالی آسوده از میان بهترین ایدهها و طرحهای نابِ تولیدکنندگان خوشفکر و خلاق، طرح موردنظر خود را انتخاب و در چارچوبی شفاف و با قواعدی روشن در مسیر سرمایهگذاری یا خرید محصول مورد نظرتان گام بردارید.
وی افزود: همچنین اگر سفارشدهنده محصولات انیمیشن هستید، این فرصت ویژه برای شما مهیا میشود که در یک پنل اختصاصی با حضور بهترین تولیدکنندگان و خریداران انیمیشن، برنامهها و سفارشهای خود را مطرح کنید.
اهداف رویازی
آقایی با اشاره به این موضوع که ثبتنام در این رویداد از امروز آغاز میشود گفت: رویازی اسفندماه سال جاری برگزار میشود. اما آذر و دیماه 97 کارگاه و سمینارهای آموزشی این رویداد برپا خواهد شد.
وی بیان کرد: طی سالیان متمادی بسیاری از تولیدات این عرصه در دفاتر خصوصی شکل میگرفت. بستری نیاز بود تا همه افراد ایدههای خود را در آن عرضه کنند. این اتفاق موجب میشود شفافیت اقتصاد انیمیشن در هزینه تولید، کیفیت تولید و رضایتمندی ذائقه مخاطب ایجاد شود.
به گفته آقایی، موضوع دیگر در این عرصه، مجموعههای تولیدکننده هستند که محتوای داخلی را ندارند. این رویداد مرجعیت تأمین محتوای داخلی را مشخص میکند. همین برنامه موجب ایجاد شبکه متخصصان و بازارسنجی است.
بستههای حمایتی
دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر در برگزاری رویداد پیچینگ انیمیشن بستههای حمایتی را در نظر نگرفتهاند، گفت: کیفیت فعالین این عرصه در ایران در سطحی نیست که بتوانند انتظارات و نیازهای واقعی را برآورده کنند. پس نیازمند این هستیم عرصههایی هم به این رویداد اضافه کنیم که منجر به ارتقا ذینفعان این حوزه شود.
وی بستههای حمایتی را آموزش اصول مذاکرات، نحوه ییچینگ، خدمات حقوقی و ثبت مالکیت معنوی و غیره عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن موضوعات پیش بازاریابی، منتورشیپ در زمینههای فنی، کلینیک کسبوکار، ارزیابی شرکتهای خلاق، خدمات محیط کاری، ضمانت انجام کار و تسهیلات ویژه نیز به مخاطبان عرضه خواهد شد.
در ادامه این جلسه اعضا شورای راهبردی درباره برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق، تسهیلات، پیش بازاریابی، مالکیت فکری و غیره توضیحاتی ارائه کردند.
در پایان مراسم از دو کارآفرین نمونه انیمیشن ایران موسسه فرهنگی هنری فراسوی ابعادآقای مهندس محمدحسین صادقی از کرمان و نیز موسسه فرهنگی انیمیشن حور آقای رضا تقدسی تقدیر به عمل آمد.
رویداد«رویازی» پیچینگ انیمیشن ایران به همت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی، اسفندماه 97 برگزار میشود. علاقهمندان از امروز میتوانند برای ثبتنام در این رویداد اقدام کنند.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری