به گزارش فناوری فرهنگی، نشست تخصصی «برندینگ در صنعت اسباببازی» با همت و برنامهریزی تولیدکنندگان اسباببازی ایران و حمایت دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی ۲۷ تیرماه، با حضور حسن سیرانی موسس شرکتهای ماتیلوس و جمعی از تولیدکنندگان و فروشندگان اسباببازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حسن سیرانی مدیر عامل و موسس شرکتهای ماتیلوس، درباره رفتارهای مصرف کننده حین انتخاب محصولات، گفت: رفتار مصرف کننده در برابر خرید برندها متفاوت است. اسباب بازی های هستند که درون آنها میخ های ریز دارد و این خطرناک است اما در آلمان برای بچه ها قابل استفاده است این موضوعی است که باید به آن توجه کرد. زیرا قطعات کوچکی که برای کودکان آلمانی مورد استفاده است برای کودکان دیگر کشورها ممنوع باشد.
وی ادامه داد: اسمی که به عنوان برند برای اسباببازی استفاده میکنیم، باید دارای آوای خیلی خوبی باشد. انتخاب برند باید متناسب دنیای کودکان باشد یعنی به صرف اینکه آن اسم بسیار زیباست نباید به روی برند گذاشت باید به بازخورد کودکان نسبت به اسم اسباب بازی فکر کنیم. در مراحل بعدی باید آن اسم ثبت جهانی شود. هویت بصری برند هم در نگاه مخاطب حایز اهمیت است و طراح باید به این بخش توجه داشته باشد.
برای ساخت برند اسباب بازی از قوه تخیل استفاده کنیم
موسس شرکتهایماتیلوس درباره عنوان «ماتیلوس» بیان کرد: باید برای برندهای اسباببازی دنیای خیالی را ساخت. ماتیلوس دایناسوری است که در کرده زمین نبوده، آنها در سیاره ام۱۶ زندگی میکردند. در آن سیاره هم آدمهای فیلسوف و دانشمند زندگی میکرده است که یکی از این افراد دانشمند با تلسکوپ داشته سیارههای دیگر را نگاه میکرده که میبیند از میان کشورهای مختلف، در یکی از کشورها کودکان سرزمین بازی و اسباببازی برای بازی کردن ندارند از همین رو تصمیم میگیرد به آنجا برود و برای بچهها سیاره اسباببازیها را فراهم کند. این همان ایجاد قوه تخیل در نام برند و ایجاد قصههای تصویری برای کودکان است.
سیرانی افزود: موجودی به نام اسباببازی ها داستان وقصه تخیلی مخصوص به خودش را میطلبد و این رویا و تخیلات است که شرکتهاس اسباببازی را میسازند. هر چه این رویا و قصه قویتر باشد آن برند اسباببازی رشد میکند.
به گفته موسس شرکتهای ماتیلوس، اولین قدم در برندسازی باید ببینید که مخاطب آن برند چه کسانی هستند. هر شرکتی محصولات خود را میشناسد و باید عنوان برند هم براساس سلایق مخاطب مخصوصاش انتخاب کند. کسانی که میخواهند سفارس برند به طراح میدهند باید بگویند که مخاطبانشان در چه سنی هستند! موقعیت مالی آنها در چه میزانی قرار دارد! زیرا باعث میشود که آن اسباببازی برای کسانی تولید شود که زندگی خانواده آن کودک متوسط است و محل زندگیشان در میدان شهر است.
سیرانی درباره طراحی اسباببازی برای کودکان توضیح داد: معمولا در سطح بینالمللی وسیلهای به نام آیترکر (دوربینهای مخفی) وجود دارد که وقتی کودکان حین بازی هستند، بدانند که نیاز آنان چه چیزی هست. کودکان در بازی با اسباببازی دوست دارند با وسایل بازی کنند که بتوانند با آن ارتباط خوب برقرار کنند و با آن حس راحتی داشته باشند. زمانی که متخصص کودک را زیرنظر بگیرد از نیاز او نسبت به اسباببازی مورد علاقهاش اطلاعات خوبی کسب میکند اگر این موارد در کشور ما هم استفاده شود قطعا میتواند اسباببازیهای خوبی نسبت به نیاز کودکان تولید شود.
وی با اشاره به اینکه اسباب بازی این پتانسیل را دارد به صورت اینترنتی به فروش برسد، گفت: تغییرات در بحث تکنولوژی به سرعت ایجاد میشود. مخاطبان اینترنت و موبایل گسترش یافت و درآمدهایی که در گیم کودکان است به زیر ۷ سال رسیده است احساس میکنم که تا دو سال دیگر فروشهای اینترنتی اسباببازی گسترش جدی پیدا میکند که این اتفاق به نوعی در این عرصه هم تهدید محسوب میشود و هم فرصت.
دانش استراتژی آموزشی و کاربردی برای طراحی اسباب بازی از ملزومات است
موسس شرکتهای ماتیلوس تصریح کرد: ببینید با توجه به استراتژیها و تحقیقاتی که میشود، میبینید که کودکان هیچ گونه شادی ندارند از همین رو، استراتژی خلاصه میشود و عملیاتی انجام داده میشود تا شادی را به کودکان بازگرداند. این استراتژی تمام تلاشش را میکند تا اسباببازی تولید کند که بتواند کودک را خوشحال یا خوشحالتر کند. یا استراتژی دیگری که برنامهریزی آن برند انجام میدهند خلاق کردن کودکان است اگر برنامهریزی استراتژی در این حوزه وجود داشته باشد، مطمئنا آن برند موفق خواهد بود.
وی با اشاره به ظرافتهای محصولات فرهنگی «اسباببازی» برای کودکان گفت: باید توجه کنیم که اسباببازی را چه کسی میخرد مادر یا پدر کودک برایش میخرد یا کودک اسباببازی را انتخاب میکند به عنوان مثال تفنگ را خود کودک میخرد مادر برایش نمیخرد. یا میتوانیم فروشنده هر مارکتی را به نوعی پرورش دهیم تا پیشنهاد محصول اسباببازی خوبی را به کودک بدهد. یا با کاتالوگ به مادر اطلاع بدهیم که اسباببازی چه کاربردهایی دارد و چه اطلاعاتی را به کودک میدهد این امر باعث میشود که مادر کودک با خیال راحت آن کالای اسباببازی را انتخاب کند.
سیرانی با اشاره به برندهایی که در صنعت اسباببازی وجود دارد فاصله زیادی نسبت به برندهای دیگر دارد، تصریح کرد: ایران تکنیک خیلی بالایی در حوزه دیزاین اسباببازی ندارد، در حالیکه در برندهای چیپس و پفک و لوازم خانگی این امر گسترش خوبی را داشته است. اما من مطمئنم صنعت اسباببازی تا ۱۰ سال دیگر یکی از صنعتهای مهم کشور خواهد شد زیرا ورود به صنعت اسباببازی رشد خوبی داشته است. هر چه هم دانش محیط را افزایش دهیم صنعت ما قابلیت بالایی پیدا میکند.
منبع: مهر