به گزارش فناوری فرهنگی،همچنین در بخش “کارآفرینی دیجیتالی” ، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان ” آی تی ایران در هفته ای که گذشت” مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان .
فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communication Technology) در واقع یکی از پیش رو ترین صنایع در دنیای امروزی قلمداد می شود. در واقع ICT فرصت های مختلفی را در اختیار صنایع گوناگون قرار داده تا بتوانند زمینه ارتقای فعالیت های خود را در وسعت گسترده ، ارتباطات دقیق تر و سریع تر و با ارزش افزوده بیشتر در قیاس با روش های سنتی انجام دهند. ICT امروزه برای افراد در سنین مختلف نیز کاربرد دارد و این کاربرد ، روز به روز با ارائه نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف ، در حال گسترش می باشد. از دنیای قدیمی BBS ها تا دنیای وبلاگ و شبکه های اجتماعی و عکس های سلفی اینستاگرامی ، همه و همه از رشد شتابان دنیای مجازی در عرصه های مختلف زندگی ما حکایت می کند.
شمار کاربران اینترنت در جهان روز به روز در حال افزایش است. این قضیه نشان می دهد که فضای کسب و کار در دنیای دیجیتال ، یک فضای پر مخاطب و پر مشتری می باشد که حداقل برای دو دهه آینده ، وضعیت کنونی ارتباطات و اطلاعات دیجیتالی می تواند چشم انداز خوبی را برای فعالان کسب و کار نوید دهد.
در هر کسب و کاری ، آینده بیست ساله می تواند هر فرد یا سازمانی را برای حضور در یک بازار ، ترغیب و تشویق کند. فضای کسب و کار در رسانه دیجیتالی اینترنت ، فضایی فزایند و پر رقابت و چند رسانه ای می باشد. در اوایل هزاره سوم ، شمار کاربران اینترنت کم تر از 400 میلیون نفر را بالغ می شد که اکثر آن ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی فعال بودند .
شکاف دیجیتال گسترده ای در جهان حاکم بود. اما ظرف کم تر از 15 سال ، شمار کاربران اینترنت به حدود شش برابر افزایش یافت و انقلاب بزرگ ارتباطات که مک لوهان کانادایی از آن به عنوان دهکده جهانی (Global village)نام می برد و تافلر آمریکایی از آن به موج سوم یاد کرده بود ، شکل گرفت. در جدولی که در زیر ارائه شده است، شمار کاربران اینترنت به تفکیک قاره ارائه شده است و ارقام را تا آوریل 2015 میلادی نشان می دهد. انتظار می رود ظرف کم تر از یک دهه آینده، اکثر قریب به اتفاق افراد باسواد در سراسردنیا ، به اینترنت متصل باشند . این آمار توسط سایت http://www.internetlivestats.com/internet-users مرتب به روز رسانی می شود.
منطقه |
آخرین جمعیت حدودی |
کاربران اینترنت در سال 2000 |
کاربران اینترنت تا آوریل 2015 |
آسیا |
3,922,066,987 |
114,304,000 |
1,465,681,059 |
اروپا |
820,918,446 |
105,096,093 |
918,512,109 |
آمریکای شمالی |
348,280,154 |
108,096,800 |
273,785,413 |
آمریکای جنوبی |
593,688,638 |
18,068,919 |
254,915,754 |
آفریقا |
1,073,380,925 |
4,514,400 |
203,114,676 |
خاورمیانه |
223,608,203 |
3,284,800 |
98,000,455 |
اقیانوسیه |
35,903,569 |
7,620,480 |
24,287,919 |
کل جهان |
7,017,846,922 |
360,985,492 |
2,925,213,376 |
شمار کاربران اینترنت |
جمعیت کره زمین |
||||
2013 |
2,712,239,573 |
8.0% |
7,162,119,430 |
1.16% |
37.9% |
2012 |
2,511,615,523 |
10.5% |
7,080,072,420 |
1.17% |
35.5% |
2011 |
2,272,463,038 |
11.7% |
6,997,998,760 |
1.18% |
32.5% |
2010 |
2,034,259,368 |
16.1% |
6,916,183,480 |
1.19% |
29.4% |
2009 |
1,752,333,178 |
12.2% |
6,834,721,930 |
1.20% |
25.6% |
2008 |
1,562,067,594 |
13.8% |
6,753,649,230 |
1.21% |
23.1% |
2007 |
1,373,040,542 |
18.6% |
6,673,105,940 |
1.21% |
20.6% |
2006 |
1,157,500,065 |
12.4% |
6,593,227,980 |
1.21% |
17.6% |
2005 |
1,029,717,906 |
13.1% |
6,514,094,610 |
1.22% |
15.8% |
2004 |
910,060,180 |
16.9% |
6,435,705,600 |
1.22% |
14.1% |
2003 |
778,555,680 |
17.5% |
6,357,991,750 |
1.23% |
12.2% |
2002 |
662,663,600 |
32.4% |
6,280,853,820 |
1.24% |
10.6% |
2001 |
500,609,240 |
21.1% |
6,204,147,030 |
1.25% |
8.1% |
2000 |
413,425,190 |
47.2% |
6,127,700,430 |
1.26% |
6.7% |
1999 |
280,866,670 |
49.4% |
6,051,478,010 |
1.27% |
4.6% |
1998 |
188,023,930 |
55.7% |
5,975,303,660 |
1.30% |
3.1% |
1997 |
120,758,310 |
56.0% |
5,898,688,340 |
1.33% |
2.0% |
1996 |
77,433,860 |
72.7% |
5,821,016,750 |
1.38% |
1.3% |
1995 |
44,838,900 |
76.2% |
5,741,822,410 |
1.43% |
0.8% |
1994 |
25,454,590 |
79.7% |
5,661,086,350 |
1.47% |
0.4% |
1993 |
14,161,570 |
5,578,865,110 |
0.3% |
||
* estimate for July 1, 2014 |
14 میلیون کاربر در سال 1993 میلادی ظرف کم تر از ربع قرن به حدود 3 میلیارد کاربر رسید. هیچ رسانه ای در تاریخ بشر چنین رشد شتابانی در کسب مخاطب را تجربه نکرده است. قریب به دو و نیم میلیارد نفر هم اکنون در فضای اینترنت فعال هستند. تقریبا 40 درصد جمعیت کره زمین ، کاربر اینترنت هستند. دسترسی به این افراد ، تنها با راه اندازی یک پرتال اینترنتی که چند زبانه باشد و بتواند نیازهای عمومی و مختلف این شمار از کاربران را پاسخ دهد امکان پذیر است. کاری که گوگل و یاهو و امازون1 و بزرگان اینترنت ، چنین نیازهایی را تا حدودی در عرصه های مختلف برآورد کردند و امروزه ، 10 درصد کاربران اینترنت ، مشتری پر و با قرص این سه پرتال معرفی شده هستند.
این موضوع به شما نوید می دهد که هر کسب و کاری در اینترنت راه بیاندازید، بیش از دو و نیم میلیارد مخاطب بالقوه در اختیار خواهید داشت. مخاطبی که برای پیدا کردنش نیاز نیست در سراسر دنیا شعبه داشته باشید یا نمایندگی سنتی برپا کنید و میلیون ها بروشور و تراکت تبلیغاتی منتشر کنید. این کسب و کار و برنامه شما هست که تعیین می کند به چه تعداد از این کاربران برای رسیدن به اهداف راهبردی کسب و کار خود نیا زدارید و چگونگی رسیدن به آن اهداف را مشخص می کند.
شمار کاربران اینترنت در ایران ظرف دو دهه اخیر به شدت افزایش یافته است. نه تحریم ، نه مشکلات اقتصادی و نه هر مساله دیگه ای که شما فکرش را بکنید ، در روند فزاینده شمار کاربران اینترنت در ایران تاثیر منفی نداشته است. ایران را باید یکی از کشورهای در حال توسعه دنیا دانست که بیش ترین میزان توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دو دهه اخیر در اختیار داشته و به خصوص در سطح خاورمیانه ، بیش ترین شمار کاربران پهنه وب را به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمارها ، تا پایان سال 1390 ، بیش از 32 میلیون کاربر اینترنت2 در سراسر کشور فعال بوده است که شمار قابل توجهی از آن ها از طریق اینترنت پر سرعت و غیر از دایال آپ به این شبکه متصل بوده اند. اکنون اکثر نقاط کشور به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند و کم تر نقطه ای را می توان یافت که زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار نگرفته باشد. به نظر می رسد رشد ارتباطات در ایران به صورت غیر قابل انتظاری روند صعودی داشته است و درکشور در دهه هفتاد خورشیدی ، بسیاری از مردم اصلا پست الکترونیک و اینترنت را نمی شناختند ، امروزه همه می توانند آنلاین باشند. این یک فرصت بزرگ است برای کسانی که قصد دارند در فضای کسب و کار اینترنتی در ایران وارد شوند. خیلی از بسترها آماده فعالیت است.
از تجارت الکترونیک گرفته تا بانکداری و آموزش اینترنتی. آمارها نشان می دهد که یک پنجم جمعیت ایران از اینترنت موبایل3 استفاده می کنند و این برای فعالان کسب و کار مجازی ، حرف های زیادی دارد. یعنی آن که هر سرویس در وب راه اندازی می کنید ، نسخه موبایلی آن را فراموش نکنید. نرم افزارهای تحت سیستم عامل های مختلف تلفن همراه را فراموش نکنید و در توسعه کسب و کار خود ، فرصتهایی که از طریق خرید ها و تماس های موبایلی قابل انجام است را در نظر داشته باشید. به نظر می رسد ظرف چند سال آینده ، هر نفر بیش از یک گوشی تلفن همراه داشته باشد و این قضیه اهمیت اطلاع رسانی و کسب و کار های مبتنی بر موبایل را نمایان می سازد.4 علاقمندی ایرانی به استفاده از فضای مجازی در یک دهه اخیر به شدت افزایش یافته است. شاید در میان کشورهای منطقه ، هیچ کشوری مانند ایران چنین رشد شتابان و گسترده ای را در فضای مجازی تجربه نکرده باشد. الان اینترنت و دسترسی های اینترنتی و موبایلی حتی در روستاهای کشور هم گسترش یافته است و زمینه های توسعه کسب و کارهای مجازی و حتی خدمات رسانی اینترنتی دولت الکترونیک را نیز فراهم کرده است.
شاهکوه ، اولین روستای اینترنتی در ایران هست که با تلاش های دکتر جلالی ، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران راه اندازی شد و اکنون شاهد راه اندازی روستاهای اینترنتی مختلفی در اقصی نقاط کشور هستیم.
با راه اندازی اپراتورهای مختلف تلفن همراه و ارائه نسل جدیدی از سیستم های اینترنتی موبایلی ، حتی دورترین جاده های ایران نیز زیر پوشش اینترنت پر سرعت قرار گرفته است. همه این ها نشان از رشد کشور در عرصه فناوری اطلاعات دارد. میلیون ها ایرانی در فضای مجازی شاید از صبح تا شب در زمینه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اجتماعی ، هنری ، اقتصادی ، بورس و ورزشی فعالیت دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید روزانه بیش از 5 میلیون ایرانی از ساعت 8 صبح تا 12:30 دقیقه ظهر در سایت سازمان بورس ایران tsetmc.com برای خرید و فروش اینترنتی سهام صدها شرکت بورس ، آنلاین هستند.
میلیون ها وبلاگ و میلیون ها صفحه ای که ایرانیان در شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام راه اندازی کرده اند، فرصت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی گسترده ای را برای آن ها فراهم کرده است که حتی در کشورهای عربی نیز نمونه مشابه ندارد. انتظار می رود شمار سایت ها و وبلاگ ها و فعالیت ایرانیان در شبکه های اجتماعی و به طور کل در فضای مجازی ظرف سال های آینده بیش از قبل ارتقا یابد.
تعداد دامنه5 های ثبت شده در اینترنت نیز روز به روز در حال افزایش است. بر اساس آمارها6 ، تا آوریل 2015 میلادی ، بیش از 154 میلیون دامنه در اینترنت ثبت شده است که کشورهای آمریکا ، آلمان و چین ، بیش ترین تعداد دامنه ثبت شده در وب را به خود اختصاص داده اند. به نظر می رسد تقریبا نیمی از این دامنه های ثبت شده ، در اینترنت فعال هستند و ما بقی تنها توسط صاحب آن ها ثبت شده است و غیر فعال می باشد. حتی اگر 30 درصد دامنه های ثبت شده در اینترنت فعال باشند ، با رقم بزرگی رو به رو هستیم. بیش از 32 میلیون پرتال7 فعال به زبان های مختلف در اقصی نقاط جهان با کارایی ها و موضوعات مختلف و اهداف گوناگون که روزانه بیش از یک میلیارد مشتری و مخاطب پر و پا قرص دارند. کدام رسانه و بازار را در دنیا سراغ دارید که چنین حجمی از متقاضیان را هر روز پاسخ گو باشد و با آن ها در تعامل دو سویه و اثربخش باشد؟ این موضوع حاوی چه مفهومی می تواند باشد؟
تقریبا اکثر موسسات و نهادهای دولتی در کشورهای مختلف جهان ، در اینترنت در دسترس هستند و در کنار آن ، صدها هزار پرتال غیر رسمی وجود دارد که طیف گسترده ای از نیازهای اطلاعاتی کاربران جهان را پاسخ می دهد. سهم شما در این دنیای کسب و کار آنلاین چقدر است؟ سهم شما کجاست؟ این سهم را شما تعیین می کنید و مکانش و شیوه اش را نیز شما تعیین می کنید. اینترنت ، فرمانده و مدیر یا مشاور بازار ندارد که شما را به سمت و سوی یک موضوع و سبد کالایی خاص هدایت کند. این ایده خلاقانه شما هست که در کنار استعداد و فرصت شناسی ، می تواند برای دو میلیارد کاربر و سی میلیون سایت فعال ، ارمغانی ناب به همراه داشته باشد . بنابراین وسعت بی کران اینترنت و فرصت های دیجیتالی سرزمین صفر و یک ها را بستری بدانید برای عرض اندام دیجیتالی خود در این بازار پر رقابت و رسانه آنلاین که با کم ترین هزینه ها، بیش ترین بازدهی را به همراه خواهید داشت. فرصتی که در هیچ رسانه دیگری قابل مشاهده نیست.
تعداد دامنه های ثبت شده بر روی پسوند ملی ایران8 نیز در یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. در اواخر دهه هفتاد شمسی ، شمار دامنه های ثبت شده یک عدد 4 رقمی را شامل می شد که امروزه به یک عدد 6 رقمی تغییر یافته است. بیش از 240 هزار دامنه توسط ایرانیان بر روی پسوند ملی کشورمان ثبت شده است و بر اساس آن ، پرتالی راه اندازی شده است. پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران9 (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات سابق) نخستین مرکزی است که از ایران به اینترنت متصل شد و مسئول رسمی ثبت دامنه10 بر روی پسوند ملی کشور می باشد.
ده ها کارگزار اصلی و صدها شرکت زیر مجموعه این کارگزارها به عنوان ثبت کننده دامنه در کشور فعال هستند که رونق کاری آن ها در 15 سال اخیر ، نشان دهنده اشتیاق فزاینده فعالان کسب و کار آنلاین ایرانی نسبت به این پسوند و فعالیت بر روی آن دارد. اکنون امکان ثبت دامنه به صورت فارسی نیز بر روی پسوند های ملی ایران وجود دارد که با استقبال علاقمندان نیز رو به شده است. دامنه هایی که بر روی پسوند های ملی ایران ثبت شده است ، هویت ایرانی دارد و بر خلاف دامنه های عمومی مانند کام و نت ، معمولا با احراز صلاحیت متقاضی دامنه ، ثبت می شوند . مثلا شما نمی توانید پسوندی بر اساس نام یک شرکت ثبت شده را درخواست بدهید مانند www.steam.co.ir . حتی اگر این دامنه آزاد باشد نیز باید برای ثبت دامنه بر روی پسوند شرکت ، اساسنامه و گواهی ثبت ارائه شود. بنابراین کسب و کار آنلاین بر روی دامنه هایی در این سطح، همچنان کسب و کار خوبی به شمار می آید و فاصله بین 240 هزار تا 30 میلیون کاربر ایرانی که می توانند همگی یک دامنه به نام خود داشته باشند ، نشان دهنده رونق کسب و کار این عرصه دارد.
روی آوردن کاربران ایرانی به ثبت سایت بر روی پسوند ملی ایران .ir در فضای مجازی به حدی است که امروزه صدها هزار پرتال بر روی این دامنه ثبت شده است و صدها شرکت حقوقی و خصوصی دارای نمایندگی از مرکز ملی ثبت دامنه بر روی پسوند ملی ایران ، برای کسب مشتریان زیاد تر ، به ارائه تخفیفات 50 درصدی در ارائه خدمات به مشتریان اقدام کرده اند. بعضا میتوان یک دامنه با قیمت 5000 تومان برای یکسال ثبت کرد. به هر حال ثبت دامنه روی پسوند ملی ایران ، حرکتی هویت ساز و ارزشمند است که باید مورد توجه کاربران و حمایت های دولت الکترونیک ایران نیز قرار بگیرد. البته باید توجه داشته باشید که ثبت چنین دامنه هایی ،نیازمند در اختیار داشتن مدارک خاص و احراز صلاحیت ها و طی کردن پروسه ای هر چند ساده اما دقیق می باشد.
دکتر وینت سرف (ViNt Cerf) را یکی از خالقان پهنه جهانی وب و توسعه دهنده نسل امروزی اینترنت می دانند. وی در ویدئوی یک ساعتی زیر ، درباره آینده اینترنت و نقش آن در توسعه ملت ها به موضوعات مختلف و خواندنی اشاره کرده است که به عنوان حسن ختام مقاله امروز ، خالی از لطف نیست. چشم اندازهای آتی به فضای مجازی ، از جمله موضوعات مهم و شنیدنی این متخصص فضای مجازی در اجلاس اینترنت و خلاقیت در سال 2013 میلادی در لندن بود.
منبع: برترین ها