به گزارش فناوری فرهنگی،صنعت تلویزیون در جهان، گردش مالی و آینده آن، همواره در جهان مورد بحث و چالش بوده است. تلویزیونها در جهان به سه مدل عمومی/دولتی و خصوصی تقسیم میشوند و هر کدام محل درآمدهای متفاوتی دارند که تلویزیون ایران در هیچ کدام از این مدلها نمیگنجد. صدای اقتصاد در گزارشی راهبردی، وضعیت صنعت تلویزیون، چالشها و درآمدهای آن و وضعیت تلویزیون ایران را بررسی میکند. این گزارش در چند بخش به روی سایت قرار خواهد گرفت.
در سال 2017 تبلیغات اینترنتی تبلیغات تلویزیونی را پشت سر خواهد گذاشت …
نشریه انگلیسی گاردین، چند ماه پیش گزارشی تحلیلی در این زمینه-با تیتر «وقتی نتفلیکس و بقیه سرویسهای اینترنتی، تبلیغات عظیم تلویزیونی را میکشند»-منتشر کرده بود. این گزارش به Netflix و سایر تلویزیونهای اینترنتی و تاثیر آنها بر تلویزیون سنتی پرداخته است. نتفلیکس شبکه آنلاین چندملیتی مبتنی بر نت است که بر اساس جریان تقاضای اینترنتی فعالیت میکند. گاردین مینویسد نتفلیکس و سایر خدمات اشتراکی نسل جدیدی از مخاطبان تلویزیونی را میسازند که به تماشای تلویزیون بدون آگهی بازرگانی عادت کردهاند. این گزارش بعد از توضیح نحوه عملکرد نتفلیکس گفته است یک مشکل بزرگ وجود دارد:«اگر بینندگان به پرهیز از تماشای تبلیغات تجاری که نانوکرهی صنعت تلویزیون است ادامه دهند، درآمد از آگهیها و به تبع آن برنامههایی که با پول آنها تولید میشوند، قطع خواهد شد. با این حساب، صنعت تلویزیون چگونه میتواند 65 میلیارد دلار درآمد سالانه از طریق تبلیغات را جایگزین کند؟»(گاردین، 2015) تحلیلها و گزارشهای اینچنینی نشان میدهد یکهتازی صنعت تلویزیون در کسب درآمد از تبلیغات تجاری در جهان، به طور جدی به چالش افتاده است.
نشریه فوربزنیز سال 2014 ، گزارشی آماری از تحول صنعت تبلیغات و تاثیر آن بر صنعت تلویزیون منتشر کرده بود. «درآمد تبلیغات آنلاین از پخش تلویزیونی پیشی گرفت، به لطف موبایل و ویدئو» عنوان این گزارش بود. این گزارش بر آمار تحقیقات IAB استوار است. Interactive Advertising Bureau سازمان تبلیغات تعاملی است که با هدف توسعه کسبوکارهای تبلیغاتی تحقیقات و حمایتهای قانونی برای صنعت تبلیغات آنلاین فراهم میکند. فوربز بر اساس تحقیقات این سازمان مینویسد:«تبلیغات اینترنتی درآمد تبلیغات پخش گسترده تلویزیونی را پشت سر گذاشته است. تصور کنید، فروش تبلیغات آنلاین ۱۷ درصد افزایش یافته و به ۴۲.۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است، در حالی که تلویزیونهای کابلی و پخش گسترده روی هم رفته ۶۶ میلیارد دلار تبلیغات داشتهاند و تبلیغات آنلاین از آنها عبور کرده است.»(فوربز،۲۰۱۴) تحقیقات IAB همچنین نشان میدهد که مردم زمانهای بیشتری را به صورت آنلاین میگذرانند، به خصوص روی موبایلهایشان. تبلیغات موبایلی طی دو سال گذشته ۱۱۰ درصد رشد کرده و به ۷.۱ میلیارد دلار رسیده است.
تبلیغات ویدئویی دیجیتال در یوتیوب نیز ۱۹ درصد رشد داشتهاند و درآمد تبلیغات ویدئویی آنلاین به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است. نمودار زیر درآمد تبلیغاتی را به تفکیک رسانهها در سال ۲۰۱۳ بررسی کرده که تبلیغات اینترنتی در راس قرار داشته است. البته این ارقام تنها مربوط به ایالات متحده آمریکا میشود.
آمار PWC چنین وضعیتی را در خصوص کل جهان نیز تشریح میکند.((PricewaterhouseCooper یک شبکه خدمات حرفهای چند ملیتی است. این بزرگترین شرکت خدمات حرفهای در جهان است و یکی از چهار حسابرس و حسابدار بزرگ جهان به شمار میرود. بر اساس تحقیقات این شرکت نیز، اینترنت بزرگترین محل تبلیغات جهانی است و با سرعت زیادی، در حال پشت سر گذاشتن تلویزیون است. در بخش اول تحقیقات ۲۰۱۵ این شرکت آمده است:«تبلیغات اینترنتی به بزرگترین بخش تبلیغات جهانی تبدیل خواهد شد. .درآمد جهانی تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۱۴، ۱۳۵.۴۲ میلیارد دلار بوده و پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۹ به ۲۳۹.۸۷ میلیارد دلار برسد. تبلیغات اینترنتی تلویزیون را با سرعت زیادی پشت سر خواهند گذاشت و به یکهتاز عرصه تبلیغات در سال ۲۰۱۹ تبدیل خواهد شد.»
منبع: تی نیوز