به گزارش فناوری فرهنگی،ابراهیم حاتمی کیا تاکید کرد یکی از مهم ترین مسائل کشور در حوزه بین الملل موضوع سوریه است. به گزارش مهر، ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» پس از پایان نشست این فیلم سینمایی که صبح دیروز در برج میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. حاتمی کیا با بیان این که باید در سینما حرف روز را بیان کرد، گفت: حرف سینماگران در سینما باید حرف روز باشد و یکی از مهم ترین حرف های کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه کنید جلوی در ورودی همین سالن برای حفظ امنیت، گیت اشعه ایکس گذاشته اند، داعش هم به کشور ما نزدیک شده است و مرزهای کشورمان را نیز به گیت اشعه ایکس مجهز کرده ایم و امیدوارم فیلمسازهای ما متوجه این موضوع شوند و فیلم های خود را متوجه وضعیت خاص کشور کنند اما متاسفانه می شنویم آثاری که درباره این موضوع ساخته شده وارد جشنواره نشده است، 90 درصد فیلم ها متوجه این خطر نیستند و بی توجهی به بچه های رزمنده ظلم بزرگ است. حاتمی کیا ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است آثاری از این دست نتوانند موضوع را نمایش دهد. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته تشویق شود. من نمی دانم در ساختار و برنامه ریزی جشنواره چگونه برنامه ریزی می شود که لزوما 10 تا 20 فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچه ها بیایند و کارشان دیده شود بویژه فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترور او وجود داشته باید مورد احترام قرار گیرد ولی می بینیم در حاشیه جشنواره هستند. این فیلمساز ادامه داد: من نه به محمد حیدری کار دارم، نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی، با آقای روحانی کار دارم. چطور می شود فیلم هایی از این دست وارد مسابقه نمی شوند، حتی اگر ضعیف باشند. به هرحال این موضوع، موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسؤولان سمت شمال می ایستند، در حالی که در جنوب جنگ است. خطر پشت مرزهای این کشور است و دوستان متوجه نیستند. کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» در پاسخ به اینکه چرا تا به حال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، گفت: والله می خواستم به سوریه بروم و امروز می خواستم تهران نباشم اما نشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا «بادیگارد» سکانس حذفی هم داشته است، افزود: به هیچ عنوان هیچ سکانس حذف شده ای نداشتیم. حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که آیا فیلم شما برای نسل امروز هم جذاب است، گفت: من مهندسی دقیق از این بحث ندارم و حرف خود را در فیلم زده ام. شاید مخاطب این فیلم در طول زمان یا در لحظه ارتباط برقرار کند. گمان می کردم خانم ها با این فیلم ارتباط برقرار نکنند اما بازخوردهایی که در سینما دیدم متوجه شدم آنها هم مانند جوان ها با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده اند. کارگردان «بادیگارد» در پاسخ به سوالی درباره حس و حال آرمان خواهانه و دهه شصتی فیلم گفت: بله! این موضوع کاملا آگاهانه بود. من دلتنگ آن روزها هستم، چرا که خالص ترین روزها و شفاف ترین لحظه ها را در آن برهه زمانی داشتیم. حاتمی کیا درباره احتمال گرفتن سیمرغ در جشنواره تصریح کرد: رقابت یک موضوع درون جشنواره ای و یک فرض هنری است. امسال فیلم های خوب و پرزحمتی دیدم. حاتمی کیا درباره مسیر فیلمسازی خود در ادامه «آژانس شیشه ای» و «بادیگارد» گفت: این یک قاعده نیست که این مسیر را بخواهم ادامه بدهم. یک وقتی ممکن است احساس کنم که یک موضوعی را باید صریح بگویم و آن را می گویم. یکسری فیلم ها هست که مانیفست است و تعریفی برای خودش دارد. فیلم هایی که مانیفست است این بحث ها را هم دارد. یکی از خبرنگاران از حاتمی کیا پرسید شنیده شده شما در جشنواره سال آینده با فیلمی مربوط به مدافعان حرم به جشنواره می آیید که وی پاسخ داد: هیچ برنامه خاصی در این موضوع ندارم و هیچ چیز مشخص نیست. کارگردان سینمای ایران ادامه داد: ای کاش توری برای دوستان فیلمساز بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا شوند، البته می دانم این موضوع بسیار سخت است و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانی ها شرایطی را فراهم می کردند که چنین اتفاقی بیفتد. حاتمی کیا در پایان گفت: گاهی گفته می شود از فیلم های مربوط به سوریه حمایت کافی نمی شود که به نظر من بهانه است. من این را قبول ندارم و هرکسی می خواهد در این رابطه فیلم بسازد باید بجنگد و برای فیلم خود تلاش کند، حتی اگر پسر من باشد. آنهایی که نمی جنگند و سفارشی فیلم می سازند معمولا فساد می کنند. ما به عنوان فیلمساز باید یاد بگیریم که بجنگیم و به هر نحوی فیلم های خود را بسازیم. ابراهیم حاتمی کیا همچنین در نشست خبری فیلم در پاسخ به اولین سوال مجری که از او پرسید آیا «بادیگارد» نقطه عطفی در کارنامه اوست؟ گفت: نقطه عطفی در کار نیست. این هجدهمین فیلمی است که من ساخته ام و من روال خودم را طی می کنم. اما حال این جشنواره برای من سال 65 است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای 5» و من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفته اند سوریه برای شهرهای آزاده شده. این مسیری است که دارم طی می کنم و همیشه سعی کرده ام که آنچه در بیرون می گذرد را ببینم و در فیلمم منعکس کنند. این تعابیر دوستان هست و محترم است اما برای من یک مسیر است. مثل همین انقلاب و همین نظام. :: مشاهده متن کامل خبر
منبع: چاهاراه