به گزارش فناوری فرهنگی،
اجرایی شدن «اقتصـاد مقـاومتـی» به دور از شعار و هیاهوهای سیاسی، به تمرکز و توجه جدی به توانمندی های داخلی و بومی، تقویت زیرساختها و مکانیزم های درست و متناسب توسعه اقتصادی کشور، همگرایی بخشهای مختلف حاکمیت و دولت و مردم برای دستیابی به اهداف توسعهای، باورمندی به توان و استعدادهای مردمی و مبارزه جدی با فساد و تبعیض و رانت نیاز دارد.
هنگامی که صحبت از اقتصاد مقاومتی میشود، اندیشمندان و محققین برای این اقتصاد، خصوصیاتی را برمیشمرند که مهم ترین آنها عبارت است از:
- تابآور در مقابل عوامل بیرونی
- مردمبنیاد و متکی به ظرفیتهای مردمی
- بهرهور در استفاده از منابع
- درونزا
- برونگرا
- دانشبنیان
- عدالتمحور
از سوی دیگر در دو دهه اخیر با طبقه جدیدی از صنایع مواجه هستیم که به آن «صنایع خلاق» اطلاق میشود. بر این اساس، صنایع خلاق، به چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق میشود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام به کار میگیرد.
به عبارت دیگر صنایع خلاق متشکل از مجموعهای از فعالیتهای دانشبنیان هستند که در عین حال متمرکز بر هنر و فرهنگ (و نه محدود به آن) میباشند و پتانسیل درآمدزایی از تجارت و نیز حقوق مالکیت فکری دارند.
طبق تعریف آنکتاد(1)، صنایع خلاق به چهار دسته: میراث فرهنگی، محصولات هنری، محصولات رسانهای و محصولات مبتنی بر آفرینشهای کارکردی، تقسیم میشوند.
همانطور که از تعریف فوق مشخص است یکی از نزدیک ترین صنایع به مفهوم اقتصاد مقاومتی، از میان صنایع متعدد و متنوع پیشروی کشور برای توجه، سیاستگذاری و سرمایهگذاری، “صنایع خلاق” است.
از آنجایی که ماده خام این صنایع، خلاقیت و سرمایه فکری است بیش از هر صنعت دیگری در مقابل عوامل بیرونی تابآور است و اساساً از عوامل خارجی و بیگانه مستقل است.
به دلیل آنکه صنایع خلاق مبتنی بر داشتههای فرهنگی یک ملت شکل میگیرد، آن را هممفهوم با صنایع فرهنگی میدانند. بر همین اساس این صنایع مردمبنیاد بوده و درونزا هستند. میراث فرهنگی و صنایع دستی، اسباب بازی، موسیقی، گردشگری و موزهداری همگی زیر مجموعههایی از صنایع خلاق هستند که نشان از مردمبنیاد بودن و برونزا بودن این صنعت دارند.
همانطور که در تعریف این صنایع مشخص شد، این صنایع مبتنی بر فعالیت های دانشبنیان و برآمده از فناوری های سخت و نرم متکی بر دانش صریح و نیز ضمنی شکل میگیرند و فناوری در این صنعت به تولید انبوه محصولات، نوآور شدن و بهرهور شدن آن کمک مینماید.
صنعت فرهنگی و صنایع خلاق نیازمند صادرات و عرضه جهانی است. بخشی از صنایع خلاق یک کشور به ویژه کشورهایی با جمعیت های کم و متوسط در سطح جهان، صرفاً با صادرات، اقتصادی میشود و این خود ناظر به برونگرا بودن این صنعت است.
حال که کشور ما تحقق اقتصاد مقاومتی را به عنوان مهم ترین هدف خود در نظر گرفته است و از سوی دیگر با تحریمها و دستاندازی های کشورهای غربی و آمریکا مواجه هستیم، انتخاب صنعت دارای اولویت کشور برای توجه و سرمایهگذاری در آن، از اهمیت بیشتری نسبت به سال های قبل برخوردار است و صنعت فرهنگی و صنایع خلاق، بیش از هر صنعت دیگری شایسته انتخاب و توجه به عنوان صنعت محوری توسعه این کشور میباشد.
صنایع خلاق صنعتی درونزا و برونگرا و متکی بر فرهنگ بومی ما است که میتواند با هزینههای بسیار نازل در قیاس با صنایع دیگر اشتغال ایجاد کند و محصولات دانشبنیانی با ارزشافزوده بالا به دنیا عرضه نماید. همچنین صنعت فرهنگی و صنایع خلاق یک مواجهه فعال، و نه انفعالی، در برابر هجمههای فرهنگی است.
سیدمحمدحسین سجادی نیری
دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری